Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 43 - 59, 31.12.2022

Öz

Kaynakça

  • Adair, J. (2017). Karar verme ve problem çözme. (N. Kalaycı, Trans.). Gazi Publications.
  • Akos, P., Milsom, A. (2007). Introduction to special issue: Group work in K-12 schools. Journal for Specialists in Group Work, 32, 5–7.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., Wittrock, M. C. (ed). (2001). A Taxonomy, for learning, teaching and assensing. A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Addison Wesley Longman, Inc.
  • Altun, M. (2013). Düzenli eğitsel oyun oynayan 11-12 yaş grubu çocuklarda problem çözme becerisinin incelenmesi. (Unpublished dissertation). Gazi University.
  • Alver, B. (2005). Psikolojik danışma ve rehberlik eğitimi alan öğrencilerin empatik beceri ve karar verme stratejilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Muğla University Institute of Social Sciences, (14), 19-34. https://dergipark.org.tr/tr/pub/musbed/issue/23490/250164
  • Babbie, E. (2008). The basics of social research. Thomson Corporation.
  • Bacanlı, F., Sürücü, M. (2005, 21-23 Eylül). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin karar verme stilleri ve sınav kaygıları arasındaki ilişki. VIII. National Psychological Counseling and Guidance Congress, Istanbul Marmara University.
  • Bartl, A. (2008). 101 quick-thinking games, riddles for children. A Hunter House Smart Fun Book.
  • Bloom, B. S. (ed). (1956). Taxonomy of educational objectives. Longmans, Green and Co Ltd.
  • Bottino, R. M., Ott, M. ve Benigno, V. (2009, 12-13 Oct.). Digital mind games: Experience-Based reflections on design and ınterface features supporting the development of reasoning skills. 3rd European Conference on Game Based Learning, Austria, FH joanneum University.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (18th ed.). Pegem Akademi Publications.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Deneysel desenler (3rd ed.). Pegem Akademi Publications.
  • Byrnes, J. P. (2002). The development of decision-making. Journal of Adolescent Health, 31(6), 208-215. https://doi.org/10.1016/S1054-139X(02)00503-7
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis fort he behavioral science (Second Edition). New York: Lawrance Erlbaum Associates.
  • Corey, G. (2016). Theory and practice of group counseling (9th ed.). Cengage Learning.
  • Costigyan, G. (2002). I Have No Words & I Must Design: Toward a Critical Vocabulary for Games. Proceedings of Computer Games and Digital Cultures Conference, Frans Tampere University
  • Coşkun, Ü. (2020). Karar ve karar verme süreci. Ulakbilge, 53, 1181–1191. https://dx.doi.org/10.7816/ulakbilge-08-53-08
  • Çil, İ. (b.t.). Karar analizi. Istanbul University Open and Distance Education Faculty Publications.
  • Demirel, T. (2015). Zekâ oyunlarının türkçe ve matematik derslerinde kullanılmasının ortaokul öğrencileri üzerindeki bilişsel ve duyuşsal etkilerinin değerlendirilmesi. (Unpublished doctoral dissertation). Ataturk University.
  • Develioğlu, M. (2006). Problem çözme becerileri yüksek ve düşük olan üniversite öğrencilerinin karar verme stratejilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Unpublished dissertation). Hacettepe University.
  • Durmaz, B., Durmaz, S. (2015, 14-17 Mayıs). Mangala öğretiminin ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problemleri çözme başarısı üzerine etkisi. I. International Turkish World Children's Games and Toys Congress, Eskisehir, Eskisehir Osmangazi University, 287-294.
  • Esen, M. (2019). Zekâ oyunlarının, 4. sınıf öğrencilerinin problem çözmeye ilişkin karar verme becerisine, sabırlı davranış göstermesine ve okul doyumuna etkisinin incelenmesi. (Unpublished dissertation). Mersin University.
  • Gladding, S. T. (2016). Groups a counselling speciality (7th ed.). Pearson.
  • Güngör, S. & Özcan, U. (2022). Karar kuramı ve karar verme. European Journal of Science and Technology, (33), 119-125. DOI: 10.31590/ejosat.1035682
  • Higgins, J. M. (1994). 1001 creative problem solving techniques. New Management Publishing Company.
  • Jakobs, E., Masson, R. L., Harvill, R. L., Schimmel, C. J. (2012). Group counseling strategies and skills (7th ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning.
  • Köse, E. (2021). Karar verme tarzlarının çalışanların yaşam doyumu üzerindeki etkisi ve yaşam doyumunun bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. ARHUSS, 4(1), 33-55. https://dergipark.org.tr/tr/pub/arhuss/issue/62888/927193
  • Kula, S. S. (2020). Zekâ oyunlarının ilkokul 2. sınıf öğrencilerine yansımaları: Bir eylem araştırması. The Journal of National Education, 49(225), 253-282. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/52526/690693
  • Kulic, K. L., Horne, A. M., Dagley, J. C. (2004). A comprehensive review of prevention groups for children and adolescents. Group dynamics: Theory, research, and practice, 8, 139–151.
  • Kurbal, M. S. (2015). 6. sınıf zekâ oyunları dersi öğrencilerinin problem çözme stratejilerinin ve akıl yürütme becerilerinin incelenmesi. (Unpublished dissertation). Ortadoğu Teknik University.
  • Marangoz D., Demirtaş Z. (2017). Mekanik zekâ oyunlarının ilkokul 2.sınıf öğrencilerinin zihinsel beceri düzeylerine etkisi. The Journal of International Social Research, 10(53), 612-621. Retrieved September 22, 2022, from https://www.socialarastirmalar.com/articles/the-effect-of-mechanical-mind-games-on-mental-skill-levels-of-primary-schoolsecond-grade-students.pdf
  • Masters, R., Houston, J. (1972). Mind games. Dell Publishing Co., Inc.
  • Nas, S. (2010). Karar verme stillerine bilimsel yaklaşımlar. Journal of Dokuz Eylul University Maritime Faculty, 2(2), 43-6. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/issue/4585/62766
  • Orhan, A. A. & Ültanır, E. (2014). Lise öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri ile karar verme düzeyleri. Journal of Ufuk University Institute of Social Sciences, 3(5), 43-55.
  • Ott, M., Pozzi, F. (2012). Digital games as creativity enablers for children. Behaviour & Information Technology, 31(10), 1011-1019. https://doi.org/10.1080/0144929X.2010.526148
  • Öncü, H. (2006). Psikolojik danışma müdahalesi olarak büyük grup rehberliği. Turkish Journal of Educational Sciences, 4(3), 219-240. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26119/275154 Perusse, R., Goodnough, G. E., Lee, V. V. (2009). Group counseling in the schools. Psychology in the Schools, 46, 225–231. https://doi.org/10.1002/pits.20369
  • Shechtman, Z. (2004). Group counseling/psychotherapy with children. The Group Worker, 32(3), 7–9. https://doi.org/10.4135/9781452229683.n31
  • Salen, K., Zimmerman, E. (2004). Rules of play: Game design fundamentals. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Sever, I., Ersoy, A. (2019). İlkokul öğrencileri için karar verme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Çukurova University Faculty of Education, 48(1), 662-692. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cuefd/issue/44511/533443
  • Stone, C., Mattingley, J. B., Rangelov, D. (2022). On second thoughts: changes of mind in decision-making. Trends in Cognitive Science, 26(5), 419-431. https://doi.org/10.1016/j.tics.2022.02.004
  • Suits, B. (1978). The grasshopper: Games, life and utopia. University of Toronto Press.
  • Sütçü, N. D. (2021). Zeka oyunları ile ilgili yapılan bilimsel araştırmaların tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 20(78), 988-1007. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1397506
  • Tekin, S. & Ulaş, A. (2016). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerine ilişkin bir araştırma. Qualitative Studies, 11(3), 27-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaqual/issue/24958/263434 Timur, H. (1990). Yönetimde karar verme ve problem çözme. Journal of Hacettepe University Faculty of Economics and Administrative Sciences, 8(2), 17-35. https://dergipark.org.tr/tr/pub/huniibf/issue/35760/399602
  • Tuttle, C. G., Paquette, P. H. (1997). Thinking games to play with your child (2nd ed.). RGA Publishing Group. Türk Dil Kurumu (n.d.). Oyun. in the TDK dictionary. Retrieved September 20, 2022, from https://sozluk.gov.tr/
  • Waack, J. L. D., Kalodner, C. R., Riva, M. T. (2014). Handbook of group counselling & psychoretpy (2nd ed.). SAGE Publications, Inc.
  • Yalın, F. A. (2021). Sosyal bilgilerde karar verme becerisi: Yedinci sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerinin incelenmesi. (Unpublished doctoral dissertation). Gazi University.

The Effects of Class Guidance Activities and Mind-Intelligence Games on Decision Making Skills

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 43 - 59, 31.12.2022

Öz

Humans show decision-making behavior in countless situations throughout their lives. In this context, it can be stated that the decision-making behavior is as much about the future of the person as the present. Considering the contribution of the classroom guidance activities carried out within the student personality services to personality development and the relationship between games and thinking, it is thought that both activities can be effective on decision-making processes. The purpose of the research, which is based on this idea, is to investigate the effects of classroom guidance activities designed to increase decision-making skills and mind-intelligence games on the decision-making skills of primary school 4th grade students. The study group was determined by using homogeneous sampling method in the research with the pretest-posttest and experimental/control group design. Six-week decision-making skills classroom guidance activities developed by the researcher were used in the determined experimental group during the process, and mind-intelligence games named Mancala, Surakarta and Bihar were used in the other determined experimental group. No intervention was made in the control group. The results of the research, in which the decision-making skills scale developed by Sever and Ersoy (2019) was used as a data collection tool, show that the six-week decision-making skills classroom guidance activities significantly increased the decision-making skills of the students, the mind-intelligence games taught and played for six weeks had no effect on their decision-making skills, and that there was no change in the decision-making skills of the control group, which did not receive any intervention.

Kaynakça

  • Adair, J. (2017). Karar verme ve problem çözme. (N. Kalaycı, Trans.). Gazi Publications.
  • Akos, P., Milsom, A. (2007). Introduction to special issue: Group work in K-12 schools. Journal for Specialists in Group Work, 32, 5–7.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J., Wittrock, M. C. (ed). (2001). A Taxonomy, for learning, teaching and assensing. A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Addison Wesley Longman, Inc.
  • Altun, M. (2013). Düzenli eğitsel oyun oynayan 11-12 yaş grubu çocuklarda problem çözme becerisinin incelenmesi. (Unpublished dissertation). Gazi University.
  • Alver, B. (2005). Psikolojik danışma ve rehberlik eğitimi alan öğrencilerin empatik beceri ve karar verme stratejilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Muğla University Institute of Social Sciences, (14), 19-34. https://dergipark.org.tr/tr/pub/musbed/issue/23490/250164
  • Babbie, E. (2008). The basics of social research. Thomson Corporation.
  • Bacanlı, F., Sürücü, M. (2005, 21-23 Eylül). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin karar verme stilleri ve sınav kaygıları arasındaki ilişki. VIII. National Psychological Counseling and Guidance Congress, Istanbul Marmara University.
  • Bartl, A. (2008). 101 quick-thinking games, riddles for children. A Hunter House Smart Fun Book.
  • Bloom, B. S. (ed). (1956). Taxonomy of educational objectives. Longmans, Green and Co Ltd.
  • Bottino, R. M., Ott, M. ve Benigno, V. (2009, 12-13 Oct.). Digital mind games: Experience-Based reflections on design and ınterface features supporting the development of reasoning skills. 3rd European Conference on Game Based Learning, Austria, FH joanneum University.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (18th ed.). Pegem Akademi Publications.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Deneysel desenler (3rd ed.). Pegem Akademi Publications.
  • Byrnes, J. P. (2002). The development of decision-making. Journal of Adolescent Health, 31(6), 208-215. https://doi.org/10.1016/S1054-139X(02)00503-7
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis fort he behavioral science (Second Edition). New York: Lawrance Erlbaum Associates.
  • Corey, G. (2016). Theory and practice of group counseling (9th ed.). Cengage Learning.
  • Costigyan, G. (2002). I Have No Words & I Must Design: Toward a Critical Vocabulary for Games. Proceedings of Computer Games and Digital Cultures Conference, Frans Tampere University
  • Coşkun, Ü. (2020). Karar ve karar verme süreci. Ulakbilge, 53, 1181–1191. https://dx.doi.org/10.7816/ulakbilge-08-53-08
  • Çil, İ. (b.t.). Karar analizi. Istanbul University Open and Distance Education Faculty Publications.
  • Demirel, T. (2015). Zekâ oyunlarının türkçe ve matematik derslerinde kullanılmasının ortaokul öğrencileri üzerindeki bilişsel ve duyuşsal etkilerinin değerlendirilmesi. (Unpublished doctoral dissertation). Ataturk University.
  • Develioğlu, M. (2006). Problem çözme becerileri yüksek ve düşük olan üniversite öğrencilerinin karar verme stratejilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Unpublished dissertation). Hacettepe University.
  • Durmaz, B., Durmaz, S. (2015, 14-17 Mayıs). Mangala öğretiminin ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problemleri çözme başarısı üzerine etkisi. I. International Turkish World Children's Games and Toys Congress, Eskisehir, Eskisehir Osmangazi University, 287-294.
  • Esen, M. (2019). Zekâ oyunlarının, 4. sınıf öğrencilerinin problem çözmeye ilişkin karar verme becerisine, sabırlı davranış göstermesine ve okul doyumuna etkisinin incelenmesi. (Unpublished dissertation). Mersin University.
  • Gladding, S. T. (2016). Groups a counselling speciality (7th ed.). Pearson.
  • Güngör, S. & Özcan, U. (2022). Karar kuramı ve karar verme. European Journal of Science and Technology, (33), 119-125. DOI: 10.31590/ejosat.1035682
  • Higgins, J. M. (1994). 1001 creative problem solving techniques. New Management Publishing Company.
  • Jakobs, E., Masson, R. L., Harvill, R. L., Schimmel, C. J. (2012). Group counseling strategies and skills (7th ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning.
  • Köse, E. (2021). Karar verme tarzlarının çalışanların yaşam doyumu üzerindeki etkisi ve yaşam doyumunun bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. ARHUSS, 4(1), 33-55. https://dergipark.org.tr/tr/pub/arhuss/issue/62888/927193
  • Kula, S. S. (2020). Zekâ oyunlarının ilkokul 2. sınıf öğrencilerine yansımaları: Bir eylem araştırması. The Journal of National Education, 49(225), 253-282. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/52526/690693
  • Kulic, K. L., Horne, A. M., Dagley, J. C. (2004). A comprehensive review of prevention groups for children and adolescents. Group dynamics: Theory, research, and practice, 8, 139–151.
  • Kurbal, M. S. (2015). 6. sınıf zekâ oyunları dersi öğrencilerinin problem çözme stratejilerinin ve akıl yürütme becerilerinin incelenmesi. (Unpublished dissertation). Ortadoğu Teknik University.
  • Marangoz D., Demirtaş Z. (2017). Mekanik zekâ oyunlarının ilkokul 2.sınıf öğrencilerinin zihinsel beceri düzeylerine etkisi. The Journal of International Social Research, 10(53), 612-621. Retrieved September 22, 2022, from https://www.socialarastirmalar.com/articles/the-effect-of-mechanical-mind-games-on-mental-skill-levels-of-primary-schoolsecond-grade-students.pdf
  • Masters, R., Houston, J. (1972). Mind games. Dell Publishing Co., Inc.
  • Nas, S. (2010). Karar verme stillerine bilimsel yaklaşımlar. Journal of Dokuz Eylul University Maritime Faculty, 2(2), 43-6. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/issue/4585/62766
  • Orhan, A. A. & Ültanır, E. (2014). Lise öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri ile karar verme düzeyleri. Journal of Ufuk University Institute of Social Sciences, 3(5), 43-55.
  • Ott, M., Pozzi, F. (2012). Digital games as creativity enablers for children. Behaviour & Information Technology, 31(10), 1011-1019. https://doi.org/10.1080/0144929X.2010.526148
  • Öncü, H. (2006). Psikolojik danışma müdahalesi olarak büyük grup rehberliği. Turkish Journal of Educational Sciences, 4(3), 219-240. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26119/275154 Perusse, R., Goodnough, G. E., Lee, V. V. (2009). Group counseling in the schools. Psychology in the Schools, 46, 225–231. https://doi.org/10.1002/pits.20369
  • Shechtman, Z. (2004). Group counseling/psychotherapy with children. The Group Worker, 32(3), 7–9. https://doi.org/10.4135/9781452229683.n31
  • Salen, K., Zimmerman, E. (2004). Rules of play: Game design fundamentals. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Sever, I., Ersoy, A. (2019). İlkokul öğrencileri için karar verme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Çukurova University Faculty of Education, 48(1), 662-692. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cuefd/issue/44511/533443
  • Stone, C., Mattingley, J. B., Rangelov, D. (2022). On second thoughts: changes of mind in decision-making. Trends in Cognitive Science, 26(5), 419-431. https://doi.org/10.1016/j.tics.2022.02.004
  • Suits, B. (1978). The grasshopper: Games, life and utopia. University of Toronto Press.
  • Sütçü, N. D. (2021). Zeka oyunları ile ilgili yapılan bilimsel araştırmaların tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 20(78), 988-1007. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1397506
  • Tekin, S. & Ulaş, A. (2016). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerine ilişkin bir araştırma. Qualitative Studies, 11(3), 27-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/nwsaqual/issue/24958/263434 Timur, H. (1990). Yönetimde karar verme ve problem çözme. Journal of Hacettepe University Faculty of Economics and Administrative Sciences, 8(2), 17-35. https://dergipark.org.tr/tr/pub/huniibf/issue/35760/399602
  • Tuttle, C. G., Paquette, P. H. (1997). Thinking games to play with your child (2nd ed.). RGA Publishing Group. Türk Dil Kurumu (n.d.). Oyun. in the TDK dictionary. Retrieved September 20, 2022, from https://sozluk.gov.tr/
  • Waack, J. L. D., Kalodner, C. R., Riva, M. T. (2014). Handbook of group counselling & psychoretpy (2nd ed.). SAGE Publications, Inc.
  • Yalın, F. A. (2021). Sosyal bilgilerde karar verme becerisi: Yedinci sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerinin incelenmesi. (Unpublished doctoral dissertation). Gazi University.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Psikoloji
Yazarlar

Muhammet Aykuthan Ulusoy 0000-0003-0045-3942

Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ulusoy, M. A. (2022). The Effects of Class Guidance Activities and Mind-Intelligence Games on Decision Making Skills. Yedi Aralık Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 43-59.