Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZM KAPSAMINDA SİLİVRİ İLÇESİNİN GASTRONOMİ TURİZMİ POTANSİYELİNİN SWOT ANALİZİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 165 - 181, 31.01.2024

Öz

Bu çalışmada; İstanbul ili Silivri ilçesinin gastronomi turizmi potansiyelinin ortaya çıkarılması, SWOT analizi yöntemi kullanılarak gastronomi turizmi açısından güçlü-zayıf yönleri ile fırsat-tehditlerin değerlendirilmesi ve bölgede gastronomi turizminin geliştirilmesi için önerilerde bulunulması amaçlanmıştır. İstanbul ili Silivri ilçesinde faaliyet gösteren turizm işletmeleri yöneticileri ve Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında uzmanlar araştırma evrenini oluştururken, İstanbul ili Silivri ilçesinde faaliyet gösteren turizm işletmeleri ve uzmanlardan araştırmaya katılmaya gönüllü 25 işletmeci/yönetici ve uzman araştırmanın örneklemini temsil etmektedir. Araştırmada nitel veri toplama tekniklerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Katılımcılar ile yapılan görüşmelerde; Silivri ilçesinin gastronomi turizmi açısından güçlü yönleri “göçmenlerle gelmiş birçok yemek kültürünün bir kaynaşma noktası olması, bir liman kenti olması, kültürel çeşitliliğe sahip olması, yerel yemek festivallerin düzenleniyor olması”, zayıf yönleri “gastronomi turizmini destekleyecek işletme çeşitliliğinin yetersizliği, düzenlenen festivallere yabancı misafir katılımcı sayılarının tatmin edici olmaması, turizmin sezonluk olmasını ” şeklinde sıralanmıştır. İlçenin gastronomi turizmi açısından sahip olduğu fırsatlar ise “uzun bir sahil boyuna sahip olması ve bu sahil boyunca değerlendirilebilecek turistik etkinlikler, verimli tarımsal alanlara ve doğal ürünler üretilen mandıralara sahip olması, azın artan yabancı turist sayısı, gastronomi festivallerinin düzenlenmesi” şeklinde, ilçenin gastronomi turizmi açısından sahip olduğu mevcut ve potansiyel tehdit unsurları ise “unutulmaya yüz tutmuş yöresel ürünlerin olması ve bununla ilgili yeterli çalışma yapılmaması, gıda üreticilerinin yeterli teşviki görememesi, yerel yönetimlerin turizmin gelişimine pay ayırmaması” olarak vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • Akça, H. (2005). Burdur ilinin kırsal turizm potansiyeli ve değerlendirilmesi, 1. Burdur Sempozyumu, Bildiriler Cilt I, 16- 19 Kasım, Burdur, 515-517.
  • Akdağ, G., Özata, E., Sormaz, Ü.,& Çetinsöz, B. (2016). Sürdürülebilir gastronomi turizmi için yeni bir alternatif: Surf&Turf, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(Special issue 1), 270- 281.
  • Akoğlan Kozak, M., & Acar Gürel, D. (2015). Service design in hotels: A conceptual review. Tourism: An International Interdisciplinary Journal, 63(2), 225-240.
  • Akturfan, M., Çınar, Z., & Özata, E. (2022). Karaman ilinin gastronomi turizmi potansiyelinin SWOT analizi ile değerlendirilmesi. GastroMedia Journal, 1(1), 19-29.
  • Alkan, C. (2015). Sürdürülebilir turizm: Alaçatı destinasyonuna yönelik bir uygulama. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 10(40), 6692-6710.
  • Aull Davies, C. (1999). Reflexive Ethnography A Guide to Researching Selves and Others. London, New York: Routledge
  • Berg, B. L., ve Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Çev. Aydın H.). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bozkurt, H. Ö. (2018). Tokat ilinin gastronomi turizmi potansiyelinin incelenmesi ve geliştirilmesi. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 49-55.
  • Caldito, L. A., Dimanche, F., Mazina, A., Fedulin, A. A., Vetitnev, A., Artal-Tur, A., & Ivanov, Y. (2015). Business tourism in Russia: overview and SWOT analysis. NETOUR.
  • CAP (2023). Common Agricultural Policy, Council of the European Union, Erişim Tarihi: 15.05.2023, Erişim Adresi: https://www.consilium.europa.eu/en/policies/cap-introduction/cap-future-2020- common-agricultural-policy-2023-2027/
  • Çağlı, I. B. (2012). Türkiye’de yerel kültürün turizm odaklı kalkınmadaki rolü: Gastronomi turizmi örneği (Doctoral dissertation, Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • Çelebi, E., & Sormaz, Ü. (2021). SWOT analysis of gastronomy tourism in Balıkesir province gulf districts within the scope of sustainable tourism. Tourism Economics, Management and Policy Research (TEMAPOR), 1(1), 20-30.
  • Çelik, N. & Bahar, O. (2014). Sürdürülebilir turizmin turizm talebi üzerine etkisi, İçinde: A. Kılıçlar (Ed.), 15.Ulusal Turizm Kongresi Bildiri Kitabı (368-383). Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • De Jong, A., Palladino, M., Puig, R. G., Romeo, G., Fava, N., Cafiero, C., & Sjölander-Lindqvist, A. (2018). Gastronomy tourism: An interdisciplinary literature review of research areas, disciplines, and dynamics. Journal of Gastronomy and Tourism, 3(2), 131-146. DOI: https://doi. org/10.3727/216929718X15281329212243.
  • Demir C.(2006). Turizm ve çevre yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Deniz, T. & Atışman, E. (2017). Kayseri ilinin gastronomi turizmine yönelik bir swot analizi çalışması. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(3), 56-65.
  • Derčan, B., Kalenjuk, B., Bubalo-Živković, M. & Lukić, T. (2017). Gastronomic and wine tourism as regional development factor: Case study- The municipality of Šid, Serbia. World Scientific News, 88(2), 183- 198.
  • Dömbekci, H. A., & Erişen, M. A. (2022). Nitel araştırmalarda görüşme tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 141-160.
  • ERGN (2023). European Region of Gastronomy Network, Erişim Tarihi: 15.05.2023, Erişim Adresi: https:// www.europeanregionofgastronomy.org/
  • Eryılmaz, G. ve Orhan, H. C. (2021). Elâzığ ili gastronomi turizmi potansiyelinin SWOT analizi ile değerlendirilmesi. Turizm Çalışmaları Dergisi, 3(2).
  • Glaister, K. W., & Falshaw, J. R. (1999). Strategic planning: still going strong? Long range planning, 32(1), 107-116.
  • Gökçe, F. (2006). Yerel destinasyonlarda turizm potansiyelinin belirlenmesinde SWOT (FÜTZ) analizi tekniği: Giresun örneği (Master’s thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Hall, C. M., & Mitchell, R. (2000). Wine tourism in the Mediterranean: A tool for restructuring and development. Thunderbird International Business Review, 42(4), 445-465.
  • Hall, M. & Sharples, L. (2003). Food tourism around the world, İçinde M. Hall, L. Sharples, R. Mitchell, N. Macionis ve B. Cambourne, The Consumption of Experiences or the Experience of Consumption? An Introduction to the Tourism of Taste (ss. 1-25). Londra: Butterworth Heinemann.
  • Higgins-Desbiolles, F. (2018). Sürdürülebilir turizm: Sürdürülebilir turizm mi, yoksa daha fazlası mı? Turizm yönetimi perspektifleri, 25, 157-160.
  • Holstein, A. J. ve Gubrium, F. J. (2004). “The active interview.” Qualitative Research Theory, Method and Practice (ed. David Silverman). Los Angeles, London, New Delhi: Sage Publications. http://dx.doi. org/10.4135/9781412973588.n3 Erişim Tarihi: 20.12.2018.
  • Iakovou, E., Vlachos, D. & Aidonis, D. (2009). A strategic methodological framework for the development of gastronomic tourism: A Greek region’s experience. International Journal Innovation and Regional Development, 1(3), 301-317.
  • Imre, M. H. (2017). Increasing palinka recognition with tourism and gastronomy. APSTRACT: Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 11(1033-2018-2950), 37-44.
  • Indra, F., Juliana, J., Hubner, I., & Sitorus, N. B. (2022). Development Of Gastronomic Tourism Potential In Pontianak West Kalimantan. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 1(5), 28-42.
  • İnayet, Z., & Akbulak, C. (2010). Troia Tarihi Milli Parkı’ndaki turizm potansiyelinin SWOT analizi ile değerlendirilmesi. 11. Ulusal Turizm Kongresi, 2(5), 203-213.
  • Kafadar, A.M.H., & Sormaz, U. (2022). Determining ınnovative applications in restaurant businesses: The case of Istanbul. GastroMedia Journal, 1(2), 1-13.
  • Kesici, M. (2012). Kırsal turizme olan talepte yöresel yiyecek ve içecek kültürünün rolü. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2012(2), 33-37.
  • Keskin, E., & Örgün, E. (2015). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla sürdürülebilir turizm olgusunun kavramsal analizi Ürgüp örneği.
  • Kivela, J., & Crotts, J. C. (2005). Gastronomy tourism: A meaningful travel market segment. Journal of Culinary Science & Technology, 4(2-3), 39-55.
  • Koçoğlu, C., Saraç, Ö., Batman, O. (2020). Safranbolu’da Sürdürülebilir Turizm Gelişmesine Yönelik Yerel Halkın Tutumları. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 202- 219. 10.26677/TR1010.2020.308.
  • Kushniruk, H., & Rutynskyi, M. (2022). Development of the ınfrastructure of Turkish restaurants in the tourist center of Eastern Europe: The case of Kyiv. GastroMedia Journal, 1(1), 1-18.
  • Leigh, D. (2009). SWOT analysis. Handbook of Improving Performance in the Workplace: Volumes 1‐3, 115- 140.
  • Mason, J. (1996). Qualitative Researching. London, UK: Sage Publication.
  • Mondal, M. S. H. (2017). SWOT analysis and strategies to develop sustainable tourism in Bangladesh. UTMS Journal of Economics, 8(2), 159-167.
  • Namugenyi, C., Nimmagadda, S. L., & Reiners, T. (2019). Design of a SWOT analysis model and its evaluation in diverse digital business ecosystem contexts. Procedia Computer Science, 159, 1145-1154. https:// doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.283.
  • Navarro-Martínez, Z. M., Crespo, C. M., Hernández-Fernández, L., Ferro-Azcona, H., González-Díaz, S. P., & McLaughlin, R. J. (2020). Using SWOT analysis to support biodiversity and sustainable tourism in Caguanes National Park, Cuba. Ocean & Coastal Management, 193, 105188. https://doi.org/10.1016/j. ocecoaman.2020.105188.
  • Ningsih, C., Turgarini, D., & Nurussahar, H. (2022). Tourism attraction of Saung Ciburial as a potential gastronomic tourist village. In Current Issues in Tourism, Gastronomy, and Tourist Destination Research (pp. 414-418). Routledge.
  • Öz, H., Sormaz, Ü., Nizamlıoğlu, H. F. & Akdağ, G. (2023). Hatay ilinin gastronomi turizm potansiyelinin SWOT analizi ile değerlendirilmesi. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 7 (1), 95- 107. DOI: 10.32958/gastoria.1159063.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation Newbury Park, CA: Sage. Reihanian, A., Mahmood, N. Z. B., Kahrom, E., & Hin, T. W. (2012). Sustainable tourism development strategy by SWOT analysis: Boujagh National Park, Iran. Tourism management perspectives, 4, 223- 228. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2012.08.005.
  • Sarısakal, B. (2017). Silivri yoğurthaneleri. Tarih Vakfı Yayınları, Toplumsal Tarih Dergisi, No:286, 14-18. Selwood, J. (2003). “The Lure of Food: Food as An Attraction in Destination Marketing”. http://pcag. uwinnipeg.ca/PrairiePerspectives/PP-Vol04/Selwood.pdf (21.01.2014).
  • Sertkaya Doğan, Ö. (2011). Silivri’de turizmin gelişmesi: sorunlar ve çözüm önerileri. Doğu Coğrafya Dergisi, 16 (25), 89-102. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunidcd/issue/2453/31234.
  • Sio, K. P., Fraser, B., & Fredline, L. (2021). A contemporary systematic literature review of gastronomy tourism and destination image. Tourism Recreation Research, 1-17. https://doi.org/10.1080/025082 81.2021.1997491.
  • Sokolova, A. P., Seryshev, R. V., Livson, M., Baranova, E. A., & Zunde, V. V. (2021). Prospects for the development of domestic gastronomic tourism in conditions of restrictions caused by the COVID-19 pandemic. Journal of Environmental Management & Tourism, 12(8), 2121-2128.
  • Tambunan, T. S. (2020). SWOT analysis for tourism development strategy of Samosir Regency. The International Journal of Applied Business, 4(2), 90-105.
  • Teyin, G., Sormaz, Ü., Nizamlıoğlu, H. F., & Neslihan, O. N. U. R. (2021). Şile İlçesinin Gastronomi Turizmi Potansiyelinin Swot Analizi ile Değerlendirilmesi (Evaluation of the Gastronomy Tourism Potential of Şile District by Swot Analysis). Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 9(4), 3018-3035.
  • Thirachaya, C., & Patipat, T. (2019). A local cuisine tourism approach to authenticity and a sense of place for Postmodern gastronomy in I-SAN Thailand.
  • UNESCO (2023). Creative Cities Network, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Erişim Tarihi: 15.05.2023, Erişim Adresi: https://en.unesco.org/creative-cities/home.
  • UNWTO (1998). Guide for Local Authorities on Developing Sustainable Tourism, Madrid: World Tourism Organization.
  • T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı (2023, Eylül 24). İstanbul Turizm İstatistikleri, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, İstanbul İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü, Erişim Tarihi: 10.04.2023, Erişim Adresi: https:// istanbul.ktb.gov.tr/TR-338436/istanbul-turizm-istatistikleri-2023.html.
  • Üçoş, Z. (2017). Silivri ilçesinin fonksiyonları. Marmara Coğrafya Dergisi,36, 135-146.
  • Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 188-201.
  • Yan, Z., & Wang, X. (2021). Research on the tourism development and countermeasures of nishan town— based on SWOT analysis. Journal of Service Science and Management, 14(4), 429-443. DOI: 10.4236/ jssm.2021.144027.
  • Zengin, B., & Şeyhanlıoğlu, H. Ö. (2019). Destinasyon pazarlamasının yerel kalkınmaya etkileri: Şanlıurfa örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 7(4), 2977-2992.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gastronomi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülçin Algan Özkök 0000-0001-6487-707X

Orhan Mutu 0000-0001-5181-2533

Ümit Sormaz 0000-0001-7514-1500

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2023
Kabul Tarihi 4 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Algan Özkök, G., Mutu, O., & Sormaz, Ü. (2024). SÜRDÜRÜLEBİLİR TURİZM KAPSAMINDA SİLİVRİ İLÇESİNİN GASTRONOMİ TURİZMİ POTANSİYELİNİN SWOT ANALİZİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ. Turizm Ve İşletme Bilimleri Dergisi, 4(1), 165-181.