Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Psikolojik Danışmanların Danışma Öz-yeterlik Algılarına İlişkin Bir Derleme Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 40, 29.06.2022

Öz

Psikolojik danışmanların psikolojik danışma öz-yeterlik algıları danışma uygulamalarının etkili bir şekilde gerçekleştirilebilmesinde önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada psikolojik danışmanların danışma öz-yeterlik algılarına ilişkin alanyazın derlemesi sunulmuştur. Bu kapsamda öz-yeterlik, psikolojik danışma öz-yeterliği kavramları ve bunlar üzerinde etkili olan faktörler açıklanmıştır. Ayrıca etkili psikolojik danışmanların kişisel özellikleri, bilgi, beceri ve yeterlikleri, psikolojik danışmanların sahip olması gereken bazı değerler ve mesleki etik davranışlar hakkında bilgilere yer verilmiştir. Ardından psikolojik danışma öz-yeterliğini konu alan yurtiçi ve yurtdışında yapılan araştırma sonuçları sunulmuştur. Son olarak konu ile ilgili yapılan araştırma sonuçları referans alınarak psikolojik danışmanların psikolojik danışma öz-yeterlik algılarını geliştirmek için neler yapılabileceğine dair önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, T. (2016). Vak’a kavramsallaştırma eğitim programı’nın psikolojik danışman adaylarının vak’a kavramsallaştırma becerilerine ve özyeterlik düzeylerine etkisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Aksoy, V. ve Diken, H. (2009). Rehber öğretmenlerin özel eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin öz yeterlik algılarının incelenmesi. İlköğretim Online, 8(3), 709-719.
  • Aktaş, E. F. ve Demirtaş-Zorbaz, S. (2018). Okul psikolojik danışmanlarının çocukla psikolojik danışma yeterliklerine ilişkin görüşleri İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 245-256.
  • Aladağ, M., & Bektaş, D. Y. (2009). Examining individual-counseling practicum in a Turkish undergraduate counseling program. Eurasian Journal of Educational Research, 37, 53-70.
  • Aladağ, M (2013). Rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programlarında psikolojik danışma uygulaması öncesinde psikolojik danışma becerileri eğitimi: Betimsel bir inceleme. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri, 13(1), 55-79.
  • Aladağ, M. (2014). Psikolojik danışman eğitiminin farklı düzeylerinde bireyle psikolojik danışma uygulaması süpervizyonunda kritik olaylar. Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 428-475.
  • Aladağ, M., Yaka, B. ve Koç, İ. (2014). Psikolojik danışma becerileri eğitimine ilişkin psikolojik danışman adaylarının görüşleri. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri, 14(3), 859-886.
  • Al-Darmaki, F. R. (2004). Counselor training, anxiety, and counseling self-efficacy: Implications for training psychology students from the United Arab Emirates University. Social Behavior and Personality: An International Journal, 32(5), 429-439.
  • Al-Darmaki, F. R. (2005). Counseling self-efficacy and its relationship to anxiety and problem-solving in United Arab Emirates. International Journal for the Advancement of Counselling, 27(2), 323-335.
  • American Counseling Association (2014). Code of ethics, 11.12.2020 tarihinde https://www.counseling.org/knowledge-center/ethics adresinden alınmıştır.
  • Asarlı, Z. (2012). Okullarda çalışan psikolojik danışmanların okul psikolojik danışmanı öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Atıcı, M., Özyürek, R. ve Çam, S. (2005). Okul danışmanlığı uygulamalarının yetkinlik beklentisi algıları ve mesleki benlik saygısı üzerindeki etkilerinin boylamsal olarak incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(24), 7-26.
  • Atıcı, M. (2014). Examination of school counselors' activities: From the perspectives of counselor efficacy and collaboration with school staff. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(6), 2107-2120.
  • Atik, G., Çelik, E. G., Güç, E. ve Tutal, N. (2016). Psikolojik danışman adaylarının yapılandırılmış akran süpervizyonu sürecindeki metafor kullanımına ilişkin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 17(2), 597-619.
  • Aydın, F. (2016). Psikolojik danışman adaylarında psikolojik danışma öz yeterliği, umut ve kaygının yaşam doyumu üzerindeki etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Bakalım, O., Şanal-Karahan, F., & Şensoy, G. (2018). The effect of group supervision on the psychological counseling self-efficacy levels of psychological counseling candidates. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 9(4), 412-428.
  • Bakar, A. R., Zakaria, N. S., & Mohamed, S. (2011). Malaysian counselors’ self-efficacy: Implication for career counseling. International Journal of Business and Management, 6(9), 141-147.
  • Bakioğlu, F. ve Türküm, A. S. (2019). Psikolojik danışman adaylarının psikolojik danışman özyeterliklerinin çeşitli betimsel özellikleri açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 178-190.
  • Balcı, S. (2014). Okul psikolojik danışmanlarının psikolojik danışma öz yetkinlikleri: kültürler arası bir çalışma (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bandura, A. (1977a). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. Bandura, A. (1977b). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist. 37(2), 122–147.
  • Bandura, A. (1986). The explanatory and predictive scope of self-efficacy theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 4(3), 359–373.
  • Bandura, A. (1989a). Regulation of cognitive processes through perceived self-efficacy. Developmental Psychology, 25(5), 729–735.
  • Bandura, A. (1989b). Human agency in social cognitive theory. American Psychologist, 44(9), 1175–1184.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117–148.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman and Company.
  • Barbee, P. W., Scherer, D., & Combs, D. C. (2003). Prepracticum service-learning: Examining the relationship with counselor self-efficacy and anxiety. Counselor Education and Supervision, 43(2), 108–119.
  • Barnes, K. L. (2004). Applying self-efficacy theory to counselor training and supervision: A comparison of two approaches. Counselor Education and Supervision, 44(1), 56–69.
  • Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (2019). Fundamentals of clinical supervision. USA: Pearson Publication.
  • Bodenhorn, N., & Skaggs, G. (2005). Development of the School Counselor Self-Efficacy Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 38(1), 14-28.
  • Bohecker, L., & Doughty Horn, E. A. (2016). Increasing students’ empathy and counseling self-efficacy through a mindfulness experiential small group. The Journal for Specialists in Group Work, 41(4), 312–333.
  • Brown, C. H., Olivárez, A., & DeKruyf, L. (2017). The impact of the school counselor supervision model on the self-efficacy of school counselor site supervisors. Professional School Counseling, 21(1), 1096–2409.
  • Burger J. M. (2006). Kişilik. (İ. D. Erguvan Sarıoğlu, Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Butts, C. M., & Gutierrez, D. (2018). Dispositional mindfulness and personal distress as predictors of counseling self-efficacy. Counselor Education and Supervision, 57(4), 271–284.
  • Camadan, F., Çaylak, B., Yılmazlar, O., Yılmaz, K. ve Gül-Kara, S. (2017). Psikolojik danışmanların yabancılaşmaları üzerinde öz yeterlik ve tükenmişliğin rolü. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1309-1330.
  • Cashwell, T. H., & Dooley, K. (2001). The impact of supervision on counselor self-efficacy. The Clinical Supervisor, 20(1), 39–47.
  • Chan, S. H. W., Yu, C. K.-C., & Li, A. W. O. (2020). Impact of mindfulness-based cognitive therapy on counseling self-efficacy: A randomized controlled crossover trial. Patient Education and Counseling. 1-9.
  • Constantine, M. G. (2002). The relationship between general counseling self-efficacy and self-perceived multicultural counseling competence in supervisees. The Clinical Supervisor, 20(2), 81–90.
  • Corey, G. (2008). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları. (T. Ergene, Çev.). Ankara: Mentis Yayıncılık.
  • Council for Accreditation of Counseling and Related Educational Programs (2016). 2016 CACREP standards, 16.01.2021 tarihinde http://www.cacrep.org/wp-content/uploads/2017/08/2016-Standards-with-citations.pdf adresinden alınmıştır.
  • Crockett, S., & Hays, D. G. (2015). The influence of supervisor multicultural competence on the supervisory working alliance, supervisee counseling self‐efficacy, and supervisee satisfaction with supervision: A mediation model. Counselor Education and Supervision, 54(4), 258–273.
  • Çapri, B. ve Demiröz, Z. (2016). Duygusal zeka düzeyi ve psikolojik danışma öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkide etkili psikolojik danışman niteliklerinin aracı rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 1037-1048.
  • Daniels, J. A., & Larson, L. M. (2001). The impact of performance feedback on counseling self-efficacy and counselor anxiety. Counselor Education and Supervision, 41(2), 120–130.
  • Doğanülkü, H. A. (2019). Psikolojik danışmanların mesleki bağlılıklarının bir yordayıcısı olarak psikolojik danışma öz-yeterliliği (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Durmuş, A. (2015). Psikolojik danışmanların öz-yeterlikleri ile iş doyumu ve yaşam doyumları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Durmuşçelebi, M. ve Karayağız, Ş. (2018). Psikoloji eğitimi alan öğrencilerin duygusal zekâ ve psikolojik danışma öz-yeterliklerinin incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 79-108.
  • Ekşi, H., Ismuk, E. ve Parlak, S. (2015). Okul psikolojik danışmanlarında iş doyumunun yordayıcısı olarak psikolojik danışma özyeterliği ve dinleme becerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 84-103.
  • Ender, Z., Saricali, M., Satici, S. A., & Eraslan-Capan, B. (2018). Is mindful awareness effective on hope, burnout and self-efficacy regarding school counsellors in Turkey? British Journal of Guidance & Counselling, 1–16.
  • Erbaş, M. M., Koç, İ. ve Esen, E. (2020). Psikolojik danışman adaylarının süpervizyon sürecine ilişkin görüşleri: Bir durum çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 183-205
  • Erkan, Z. (2011). Okul psikolojik danışmanı öz-yeterliğini yordamada eğitim yaşantılarına ilişkin memnuniyetin rolü (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Ernst, K., Bardhoshi, G. ve Lanthier, R.P. (2017). Self-efficacy, attachment style and service delivery of elementary school counseling. The Professional Counselor, 7(2), 129–143.
  • Eryılmaz, A. ve Mutlu, T. (2018). Gelişimsel Kapsamlı Süpervizyon Modeli’ne ilişkin psikolojik danışman adaylarının görüşlerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65), 123-141.
  • Fernando, D. M., & Hulse-Killacky, D. (2005). The relationship of supervisory styles to satisfaction with supervision and the perceived self-efficacy of master's-level counseling students. Counselor Education and Supervision, 44(4), 293–304. Fernando, D. M. (2013). Supervision by doctoral students: A study of supervisee satisfaction and self-efficacy, and comparison with faculty supervision outcomes. Clinical Supervisor, 32(1), 1-14.
  • Fırıncı-Kodaz, A. ve Vural-Batık, M. (2018). Kurum deneyiminin psikolojik danışman adaylarının okul psikolojik danışmanı öz yeterlik algılarına etkisi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 902-929.
  • Flasch, P., Bloom, A.D. and Holladay, K. (2016). Self-efficacy of counselor trainees in pre-practicum: a phenomenological study. Counselor Practice, 7(1), 1-20.
  • Friedlander, M. L., Keller, K. E., Peca-Baker, T. A., & Olk, M. E. (1986). Effects of role conflict on counselor trainees' self-statements, anxiety level, and performance. Journal of Counseling Psychology, 33(1), 73–77.
  • Gallo, L. L. (2018). The relationship between high school counselors’ self-efficacy and conducting suicide risk assessments. Journal of Child and Adolescent Counseling, 1-17.
  • Gündüz, B. ve Çelikkaleli, Ö. (2009). Okul psikolojik danışmanlarında mesleki yetkinlik inancı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 119-133.
  • Gündüz, B. (2012). Okul psikolojik danışmanlarında yetkinlik inancı ve Tükenmişlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1749-1767.
  • Greason, P. B., & Cashwell, C. S. (2009). Mindfulness and counseling self-efficacy: The mediating role of attention and empathy. Counselor Education and Supervision, 49(1), 2–19.
  • Hackney, H. & Cormier, S. (2008). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri. (T. Ergene ve S. Aydemir Sevim, Çev.). Ankara: Mentis Yayıncılık.
  • Halverson, S. E., Miars, R. D., Livneh, H. (2006). An exploratory study of counselor education students moral reasoning, conceptual level, and counselor self-efficacy. Counseling and Clinical Psychology Journal, 3(1), 17-30.
  • Hanson, M.G. (2006). Counselor self-efficacy: supervision contributions, impact on performance, and mediation of the relationship between supervision and performance (Doctora Thesis). Southern Illinois University, Carbodale.
  • Hayran, Y. (2019). Psikolojik danışman adaylarının psikolojik danışma özyeterliğinin duygusal okuryazarlık ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Hill, C. E., & Corbett, M. M. (1993). A perspective on the history of process and outcome research in counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 40(1), 3–24.
  • Iarussi, M. H., Tyler, J. M., Littlebear, S., & Hinkle, M. S. (2013). Integrating motivational ınterviewing into a basic counseling skills course to enhance counseling self-efficacy. The Professional Counselor. 3(3), 161-174.
  • Ikonomopoulos, J., Vela, J. C., Smith, W. D., & Dell’Aquila, J. (2016). Examining the practicum experience to increase counseling students’ self-efficacy. Professional Counselor, 6(2), 161-173.
  • Interiano-Shiverdecker, C. G., Foxx, S. P., & Flowers, C. (2019). Acculturation domains and counselor self-efficacy. Journal of Professional Counseling: Practice, Theory & Research, 46(1-2), 48–63.
  • Ivey, A. E., Normington, C. J., Miller, C. D., Morrill, W. H., & Haase, R. F. (1968). Microcounseling and attending behavior: An approach to prepracticum counselor training. Journal of Counseling Psychology, 15(5), 1–12.
  • İkiz, F. E. (2010). Psikolojik danışmanların tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 25-43.
  • Jaafar, W. W., Mohamed, O., Bakar, A. R. ve Tarmizi, R. A. (2009). The Influence of counseling self-efficacy towards trainee counselor performance. International Journal of Learning, 16(8), 247-260.
  • Johnson, E., Baker, S. B., Kopala, M., Kiselica, M. S., & Thompson, E. C. (1989). Counseling self-efficacy and counseling competence in prepracticum training. Counselor Education and Supervision, 28(3), 205–218.
  • Kandemir, M. (2017). Psikolojik danışmanlar açısından terapötik ittifakın incelenmesi (Doktora Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Kissil, K., Davey, M. ve Davey, A. (2015). Foreign-born therapists: How acculturation and supervisors’ multicultural competence are associated with clinical self-efficacy. Journal of Multicultural Counseling and Development, 43(1), 38-57.
  • Ko, S. F., & Rodolfa, E. (2005). Psychology training directors' views of number of practicum hours necessary prior to ınternship application. Professional Psychology: Research and Practice, 36(3), 318–322.
  • Kocarek, C. H. (2001). Understanding the relationships among counseling self-efficacy, anxiety, developmental level, coursework, experience, and counselor performance (Doctora Thesis). Western Michigan University, Michigan.
  • Koç, İ. (2013). Kişiler arası süreci hatırlama tekniğine dayalı süpervizyonun psikolojik danışman adaylarının psikolojik danışma becerilerine, özyeterlik ve kaygı düzeylerine etkisi (Doktora Tezi) Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Korkut-Owen, F., Acar, T., Haskan-Avcı, Ö. ve Kızıldağ, S. (2013). Psikolojik danışma ve rehberlik programının mezunlar tarafından değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 354-372.
  • Ladany, N., Ellis, M. V., & Friedlander, M. L. (1999). The supervisory working alliance, trainee self-efficacy, and satisfaction. Journal of Counseling & Development, 77(4), 447–455.
  • Larson, L. M., Suzuki, L. A., Gillespie, K. N., Potenza, M. T., Bechtel, M. A., & Toulouse, A. L. (1992). Development and validation of the counseling self-estimate inventory. Journal of Counseling Psychology, 39(1), 105–120.
  • Larson, L. M. (1998). The social cognitive model of counselor training. The Counseling Psychologist, 26(2), 219–273.
  • Larson, L. M., & Daniels, J. A. (1998). Review of the counseling self-efficacy literature. The Counseling Psychologist, 26(2), 179–218.
  • Larson, L. M., Clark, M. P., Wesely, L. H., Koraleski, S. F., Daniels, J. A., & Smith, P. L. (1999). Videos versus role plays to increase counseling self-efficacy in prepractica trainess. Counselor Education and Supervision, 38(4), 237–248.
  • Leach, M. M., Stoltenberg, C. D., McNeill, B. W., & Eichenfield, G. A. (1997). Self-efficacy and counselor development: Testing the integrated developmental model. Counselor Education and Supervision, 37(2), 115–124.
  • Lent, R. W., Cinamon, R. G., Bryan, N. A., Jezzi, M. M., Martin, H. M., & Lim, R. (2009). Perceived sources of change in trainees’ self-efficacy beliefs. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 46(3), 317–327.
  • Lent, R. W., Hackett, G., & Brown, S. D. (1998). Extending social cognitive theory to counselor training: Problems and prospects. The Counseling Psychologist, 26(2), 295–306.
  • Lent, R. W., Hill, C. E., & Hoffman, M. A. (2003). Development and validation of the Counselor Activity Self-Efficacy Scales. Journal of Counseling Psychology, 50(1), 97–108.
  • Lent, R. W., Hoffman, M. A., Hill, C. E., Treistman, D., Mount, M., & Singley, D. (2006). Client-specific counselor self-efficacy in novice counselors: Relation to perceptions of session quality. Journal of Counseling Psychology, 53(4), 453–463.
  • Levitt, D. H. (2001). Active listening and counselor self-efficacy: Emphasis on one microskill in beginning counselor training. The Clinical Supervisor, 20(2), 101–115.
  • Lewandowski, K. (2019). Predictability of supervisor characteristics and counselor anxiety on pre-licensed counselors’ self-effıcacy (Doctora Thesis). Capella University, Minnesota.
  • Lorenz, D. C. (2009). Counseling self-efficacy in practicum students: Contribution of supervision (Doctora Thesis). The Pennsylvania State University, Pennsylvania.
  • Melchert, T. P., Hays, V. L., Wiljanen, L. M., & Kolocek, A. K. (1996). Testing models of counselor development with a measure of counseling self-efficacy. Journal of Counseling & Development, 74(6), 640–644.
  • Meydan, B. (2014). Bireyle psikolojik danışma uygulamasında Mikro Beceri Süpervizyon Modeli’nin etkililiğinin incelenmesi: Ege Üniversitesi örneği (Doktora Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Mohd-Noor, A. B. (2018). The relationship of supervisory styles and differentiation of self to the counseling self-effifficacy of counselors-in-training in the masters' level practicum (Doctora Thesis). University of Mississippi, Mississippi.
  • Mullen, P. R., Uwamahoro, O., Blount, A. J., & Lambie, G. W. (2015). Development of counseling students’ self-efficacy during preparation and training. The Professional Counselor, 5(1), 175-184.
  • Oh, S., Hahs‐Vaughn, D. L., & Hagedorn, B. (2019). Exploring the relationships between counseling students’ cultural factors, academic aptitude, and self‐efficacy. Counselor Education and Supervision, 58(4), 257–277.
  • Ooi, P. B., Wan Jaafar, W. M. B., & Baba, M. B. (2018). Relationship between sources of counseling self-efficacy and counseling self-efficacy among Malaysian school counselors. The Social Science Journal, 55(3), 369–376.
  • Özer-Danış, G. (2019). Psikolojik danışmanlar için terapötik ilişki eğitim programının geliştirilmesi ve etkililiğinin sınanması (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Özgün, M. S. (2007). Okul psikolojik danışmanlarının kişilik özellikleri ile mesleki özyeterlik beklentileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Özteke, H. İ. (2011). İlköğretim okullarında çalışan psikolojik danışmanların sosyal karşılaştırma ve öz-bilinç düzeyleri ile psikolojik danışma öz-yeterlik inancı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Özteke-Kozan, H. İ. (2018). Psikolojik danışman adaylarının danışma uygulamasına yönelik kaygıları: nitel bir yaklaşım. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 109-137.
  • Özteke-Kozan, H. İ. (2020). A qualitative approach to school counsellor self-efficacy: Sources and enhancement strategies. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools. 1–17.
  • Özyürek, R. (2009). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları ve öğrencilere sağlanan süpervizyon olanakları: Ulusal bir tarama çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(32), 54-63.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543–578.
  • Pamukçu, B. (2011). The investigation of counseling self-efficacy levels of counselor trainees (Yüksek Lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Prindle, J. E. C. (2012). Narrative reflecting team supervision: A literature review and quantitative examination of narrative reflecting team supervisions' impact on self-efficacy of counseling trainees (Doctora Thesis). Oregon State University, Oregon.
  • Reese, R. J., Usher, E. L., Bowman, D. C., Norsworthy, L. A., Halstead, J. L., Rowlands, S. R., & Chisholm, R. R. (2009). Using client feedback in psychotherapy training: An analysis of its influence on supervision and counselor self-efficacy. Training and Education in Professional Psychology, 3(3), 157–168.
  • Romi, S., & Teichman, M. (1995). Participant and symbolic modelling training programmes: Changes in self-efficacy of youth counsellors. British Journal of Guidance & Counselling, 23(1), 83–94.
  • Sali-Bilgiç, H. (2011). Rehber öğretmenlerin (psikolojik danışmanların) öz yeterlilikleri (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Sarıkaya, Y. (2017). Süpervizör rolleri, tarzları ve süpervizyon terapötik ittifakının psikolojik danışma öz yeterliği ile ilişkisi (Doktora Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi ve Giresun Üniversitesi, Tokat, Giresun.
  • Satıcı, B. (2014). Psikolojik danışman adaylarının psikolojik danışma öz-yeterlik algılarının mizah tarzları ve süpervizyon yaşantıları açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Schwartz, G. L. (2016). The relationship of supervision variables to counseling self-efficacy and outcome expectations among practicing psychologists (Doctora Thesis). Andrews University, Michigan.
  • Schyns, B., & von Collani, G. (2002). A new occupational self-efficacy scale and its relation to personality constructs and organizational variables. European Journal of Work and Organizational Psychology, 11(2), 219-241.
  • Sharpley, C. F., & Ridgway, I. R. (1993). An evaluation of the effectiveness of self-efficacy as a predictor of trainees' counselling skills performance. British Journal of Guidance & Counselling, 21(1), 73–81.
  • Sutton, J. M., & Fall, M. (1995). The relationship of school climate factors to counselor self-efficacy. Journal of Counseling & Development, 73(3), 331–336.
  • Şeker, U. (2019). Psikolojik danışman adaylarının problem çözme becerilerinin ve mesleki öz-yeterlik algılarının özerklik, süpervizyon yaşantıları ve meslek etiği ile ilişkilerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Tang, M., Addison, K.D., LaSure-Bryant, Norman, R., O’Connel, W. ve Stewart-Sicking, J.A. (2004). Factors that influence self-efficacy of counseling students: An exploratory study. Counselor Education and Supervision, 44, 70-81.
  • Taytaş, M. (2013). Psikolojik danışmanların yeterliklerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van. Thériault, A., & Gazzola, N. (2006). What are the sources of feelings of incompetence in experienced therapists? Counselling Psychology Quarterly, 19(4), 313–330.
  • Thompson, H., Frick, M., & Curtis, R. (2020). A multipoint qualitative analysis of group training: counseling student perspectives and self-efficacy. The Journal of Counselor Preparation and Supervision, 13(3).
  • Tokyürekli, E. (2020). Psikolojik danışman adaylarının psikolojik danışma yapmaya yönelik özyeterlik algıları (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Urbani, S., Smith, M. R., Maddux, C. D., Smaby, M. H., Torres-Rivera, E., & Crews, J. (2002). Skills-based training and counseling self-efficacy. Counselor Education and Supervision, 42(2), 92–106.
  • Wade, E. D. (2019). Counselor self-efficacy re-examined: Components of racial identity development and impostor phenomenon among counseling graduate students of color (Doctora Thesis). Northern Illinois Unıversity, Illinois.
  • Wei, M., Tsai, P.-C., Lannin, D. G., Du, Y., & Tucker, J. R. (2015). Mindfulness, psychological flexibility, and counseling self-efficacy: Hindering self-focused attention as a mediator. The Counseling Psychologist, 43(1), 39–63.
  • Whittaker, S. M. (2004). A multi-vocal synthesis of supervisees’ anxiety and self-efficacy during clinical supervision: Meta-analysis and interviews (Doctora Thesis). Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg.
  • Yaka, B. (2005). Psikolojik danışmanların temel psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Yam, F. C. (2014). Psikolojik danışma öz yeterliği: kişilik özellikleri, durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve geçmiş eğitim yaşantıları (Yüksek Lisans Tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Yam, F. C. (2018). Psikolojik danışmanların tükenmişlik düzeyleri, iş doyumu/mesleki memnuniyet düzeyleri ve psikolojik danışma öz yeterlikleri: Türkiye’de yapılmış araştırmaların incelenmesi. Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 70, 110-131.
  • Yerin Güneri, O., Owen, D.W., Korkut-Owen, F., Sun-Selışık, Z.E., Çağ, P., Aydın, G. ve Ünlü-Kaynakçı, F.Z. (2018). Video modellemenin psikolojik danışma tekniklerinin öğretilmesinde kullanılması: Bir pilot uygulama. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(50), 29-57.
  • Yıldız-Yüksel, H. (2017). Psikolojik danışmanların algıladıkları yıldırma davranışları, tükenmişlik düzeyleri ve psikolojik danışmadaki öz yeterliliklerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Yıkılmaz, M., Şahin, E.E., Özer, Ö. ve Altınok, A. (2016). Üniversite öğrencilerinde psikolojik danışma sürecini erken bırakma: Nedenler ve öneriler. Psikoloji Çalışmaları, 36(1), 1-20.
  • Yiyit, F. (2001). Okul psikolojik danışmanlarının yetkinlik beklentilerini ölçmeye yönelik bir ölçek geliştirme çabası (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Yüksel, K., Diken, İ. H., Aksoy, V. ve Karaaslan, Ö. (2012). Rehber öğretmen adaylarının özel eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin öz-yeterlik algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 137-148.
  • UNESCO. (2013). World Heritage list. http://whc.unesco.org/en/list adresinden erişildi.
Toplam 133 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gözde Akşab Bu kişi benim

Fulya Turk

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akşab, G., & Turk, F. (2022). Psikolojik Danışmanların Danışma Öz-yeterlik Algılarına İlişkin Bir Derleme Çalışması. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 5(1), 1-40.
AMA Akşab G, Turk F. Psikolojik Danışmanların Danışma Öz-yeterlik Algılarına İlişkin Bir Derleme Çalışması. OPDD / JSC. Haziran 2022;5(1):1-40.
Chicago Akşab, Gözde, ve Fulya Turk. “Psikolojik Danışmanların Danışma Öz-Yeterlik Algılarına İlişkin Bir Derleme Çalışması”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 5, sy. 1 (Haziran 2022): 1-40.
EndNote Akşab G, Turk F (01 Haziran 2022) Psikolojik Danışmanların Danışma Öz-yeterlik Algılarına İlişkin Bir Derleme Çalışması. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 5 1 1–40.
IEEE G. Akşab ve F. Turk, “Psikolojik Danışmanların Danışma Öz-yeterlik Algılarına İlişkin Bir Derleme Çalışması”, OPDD / JSC, c. 5, sy. 1, ss. 1–40, 2022.
ISNAD Akşab, Gözde - Turk, Fulya. “Psikolojik Danışmanların Danışma Öz-Yeterlik Algılarına İlişkin Bir Derleme Çalışması”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 5/1 (Haziran 2022), 1-40.
JAMA Akşab G, Turk F. Psikolojik Danışmanların Danışma Öz-yeterlik Algılarına İlişkin Bir Derleme Çalışması. OPDD / JSC. 2022;5:1–40.
MLA Akşab, Gözde ve Fulya Turk. “Psikolojik Danışmanların Danışma Öz-Yeterlik Algılarına İlişkin Bir Derleme Çalışması”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, c. 5, sy. 1, 2022, ss. 1-40.
Vancouver Akşab G, Turk F. Psikolojik Danışmanların Danışma Öz-yeterlik Algılarına İlişkin Bir Derleme Çalışması. OPDD / JSC. 2022;5(1):1-40.

İletişim Adresi: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği, Sağlık Mah. Süleyman Sırrı Cad. Sağlık İş Hanı No: 21/18, Çankaya/Ankara Tel: 0850 756 96 76