Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reflections of Technology and Digitalization on Traditional Turkish Arts

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 105 - 126, 30.06.2021
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.930735

Öz

With the rapid development of computer science and technology, revolutionary changes have taken place in the field of art. As the background of today, traditional works of art are offered to the public as digital art forms in the digital age. Although this design concept is in the development phase, digital technologies continue to be widely used in art today. On the other hand, it turns out that the artistic meaning and classification of the resulting products is becoming more difficult from day to day. In this context, some appreciate reshaping traditional arts using digital data in virtual environments and those who interpret it as a destructive, self-deprecating act in the field of traditional arts. This study aims to discuss how new artistic approaches affect traditional art and Turkish art, especially at the point where technology and digitization emerged. Reshaping traditional arts in digital environments using technological data is important to carry these arts into the future. This study is a qualitative study limited to the works of Turkish artists interested in digital art, and the data was collected through articles, books, and exhibition designs. The creative effects of digitization and technology on these art branches were examined based on artists and their works by giving definitions, data, and information on the marbling, calligraphy, illumination, and miniature works of art that belong to the Turkish arts.

Kaynakça

  • Akten, Z. (2008). Gelişen Teknolojilerin Dijital Sanat Alanında Oluşturduğu Yeni Temalar ve Mimarlığa Katkıları, https://polen.itu.edu.tr/xmlui/handle/11527/8537 (Erişim Tarihi: 12.04.2020).
  • Alagöz, G., Çalık, İ. ve Güneş, E. (2018). Kültürel Miras Turizmi Bağlamında Geleneksel El Sanatları: Erzincan Bakır İşlemeciliği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (55), 174-191.
  • Albayrak, O. (2012). The irreversible line: Adornian contribution and communication through the use of the Arabic script in the videos of Mona Hatoum and Kutluğ Ataman. Master’s thesis, Stony Brook University, New York. Available from ProQuest Dissertations & Theses Global (Order No. 1519132).
  • Altay, D. (2005) Küresel Köyün Medyatik Mimarı Marshall Mcluhan, ss. 9-48, Su Yayınevi, 2. Baskı, İstanbul.
  • Altay, D. (2005). 21. Yüzyıl İletişim Çağını Aydınlatan Kuramcılar Kadife Karanlık. Su Yay., İstanbul.
  • Amirsadeghi, H. (Ed.). (2010). Unleashed: Contemporary art from Turkey. London: Thames & Hudson.
  • Ark Tera. https://www.arkitera.com/haber/refik-anadolun-desenleri-frank-gehry- tasarimi-walt-disney-konser-salonunu-susleyecek/. (17.02.2021).
  • Artful Living. https://www.artfulliving.com.tr/sanat/seckin-pirim-ile-roportaj-i-1092. (19.02.2021).
  • Aura İstanbul. http://aura-istanbul.com/index.php/2018/11/16/binalarin-insanlarla-iletisim-kurma-bicimi-ve-refik-anadol/. (22.02.2021).
  • Barutçugil, H. (2001). Suyun Rüyası Ebru. İstanbul: Ebristan Yayınları.
  • Benjamin, W. (1993). Pasajlar-Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağdaş Sanat Yapıtı. (46-76). (Çev. Ahmet Cemal). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Brownie, B. (2012). Fluid typography: Construction, Metamorphosis and Revelation. In G. Lees-Maffei (Ed.), Writing design: Words and objects (English ed., pp. 175–186). UK, Berg: Oxford
  • Childe, V. G. (1994). The Archaeology of V. Gordon Childe: Contemporary Perspectives. University of Chicago Press.
  • Çokokumuş, B. (2012). Dijital Ortamda Kültür ve Sanat. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE) ISSN: 214 -9466, 1(3), 51-66.
  • Daftari, F. (2006). Without Boundary: Seventeen Ways of Looking. New York: Museum of Modern Art.
  • Demirci, Ö. (2018). İyi Tasarım. Meltem İzmir Akdeniz Akademisi Dergisi, (3), 95-95.
  • Elitsoy, Z. (2008). Toplumsal Dönüşümler Bağlamında Teknoloji Sanat İlişkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Groys, B. (2016). Akışta İnternet Çağında Sanat. (Çev. Ebru Kılıç), İstanbu: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Güneş, E. (2014). Rasim Özdenören’in Hikâyelerinde Gelenek ve Modern Çatışması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • Khajavi, M. J. (2019). Arabic Script in Motion: A Theory of Temporal Text-based Art. Springer.
  • Lyotard, J. F. (1997). Postmodern Durum, Çev: Ahmet Çiğdem, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Maktal, A., & Korkmaz, Y. (2019). Motif ve Çizim Şemalarının Dijital Ortama Aktarılmasının Tezyînî Sanatlardaki Tasarım Sürecine Katkısı. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (34), 21-27.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. London: The MIT Press.
  • Mcluhan, M., Fiore, Q, (2012) Mcluhan’ın İzinde Medyayı Anlama Kılavuzu, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Meram, S. (2013). Dijital Sanat Tarihi. https://prezi.com/xjuauttnmuoz/dijital-sanat-tarihi/#. (Erişim Tarihi: 16.05.2020)
  • Nalven, J. & Jarvis J. D. (2005). Going digital: The practice and vision of digital artists. USA: Thomson Course Technology.
  • Gürlek, N. (2017). Canan ile Söyleşi. 03 Ekim 2017’de https://www.youtube.com/watch?V=4-2xizqu-Jı’da yayımlanmıştır.
  • Paul, C. (2008). Dijital Art. London: Thames & Hudson.
  • Sağlamtimur, Z. (2010). Dijital Sanat, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt: 10, 3.
  • Spalter, A. M. (1999). The Computer in the Visual Arts, Addison Wesley Longman.
  • Stallabrass, J. (2013). Sanat A.Ş. Çağdaş Sanat ve Bianeller. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Torun, A. (2015). Walter Benjamin, Sanat Eserinin Aurası ve Yeni Medya Sanatı. International Multilingual Academic Journal, 2(1), 1-9.
  • Türk Dil Kurumu, (Gelenek), (Çevirimiçi), https://www.tdk.gov.tr/, 14,03,2021.
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji ile sanat ilişkisi ve bir dijital sanat örneği olarak Instagram. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 87-100.
  • Ünlü, M. M. (2018). Orta Çağ ve Rönesans Dönemi’nde Ortaya Çıkan Estetik Düşüncelerin Sanat Eğitimine Yansımaları, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Konya.
  • Wands, B. (2006). Dijital Çağın Sanatı. Çev: Osman Akınhay, İstanbul: Akbank Kültür Sanat Yayınları.
  • Yaman, B. (2016). Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Ana Sanat Dalı, Canan Şenol, http://bilalyaman.blogspot.com/2016/05/canan-senol.html, Erzurum.
  • Yılmaz, P. Ü. (2010). Canan Şenol’un Yapıtlarından Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Okuması. Yedi Dergisi, (4), 125-136.

Teknolojinin ve Dijitalleşmenin Geleneksel Türk Sanatlarına Yansımaları

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 105 - 126, 30.06.2021
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.930735

Öz

Bilgisayar bilimi ve teknolojisinin hızla gelişmesiyle birlikte, sanat alanında devrim niteliğinde değişimler yaşanmıştır. Günümüzün arka planı olarak dijital çağda, geleneksel sanat yapıtları dijital sanat formları olarak halka arz edilmektedir. Bu inşa konsepti gelişim aşamasında olsa da dijital teknolojiler günümüz sanatı içerisinde yaygın biçimde kullanılmaya devam etmektedir. Diğer yandan ortaya çıkan ürünlerin sanatsal olarak anlamlandırılması ve sınıflandırılması, her geçen gün giderek daha da güçleşmektedir. Bu bağlamda sanal ortamlarda, dijital veriler kullanılarak geleneksel sanatların yeniden tasarlanmasını olumlu karşılayanlar olduğu gibi, geleneksel sanatlar alanında bozucu, yıkıcı, özden uzaklaştırıcı bir eylem olarak yorumlayanların da olması yeni tartışmaları da ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmanın amacı teknolojinin ve dijitalleşmenin geldiği noktada yeni sanatsal yaklaşımların geleneksel sanatlara ve özelde Türk sanatlarına nasıl yansıdığını ele almaktır. Geleneksel sanatların dijital ortamlarda, teknolojik veriler kullanılarak yeniden tasarlanması, bu sanatların geleceğe aktarılabilmesi açısından önemlidir. Bu çalışma dijital sanatla ilgilenen Türk sanatçıların eserleri ile sınırlandırılmış nitel bir çalışma olup, veriler, makale, kitap ve sergi tasarımları üzerinden toplanmıştır. Türk sanatlarından ebru sanatı, hat sanatı, tezhip sanatı ve minyatür sanatı üzerine, tanım, tarih ve bilgilendirmeler yapılarak, dijitalleşmenin ve teknolojinin tasarımsal açıdan bu sanat dallarına etkisi, sanatçılar ve eserleri üzerinden incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akten, Z. (2008). Gelişen Teknolojilerin Dijital Sanat Alanında Oluşturduğu Yeni Temalar ve Mimarlığa Katkıları, https://polen.itu.edu.tr/xmlui/handle/11527/8537 (Erişim Tarihi: 12.04.2020).
  • Alagöz, G., Çalık, İ. ve Güneş, E. (2018). Kültürel Miras Turizmi Bağlamında Geleneksel El Sanatları: Erzincan Bakır İşlemeciliği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (55), 174-191.
  • Albayrak, O. (2012). The irreversible line: Adornian contribution and communication through the use of the Arabic script in the videos of Mona Hatoum and Kutluğ Ataman. Master’s thesis, Stony Brook University, New York. Available from ProQuest Dissertations & Theses Global (Order No. 1519132).
  • Altay, D. (2005) Küresel Köyün Medyatik Mimarı Marshall Mcluhan, ss. 9-48, Su Yayınevi, 2. Baskı, İstanbul.
  • Altay, D. (2005). 21. Yüzyıl İletişim Çağını Aydınlatan Kuramcılar Kadife Karanlık. Su Yay., İstanbul.
  • Amirsadeghi, H. (Ed.). (2010). Unleashed: Contemporary art from Turkey. London: Thames & Hudson.
  • Ark Tera. https://www.arkitera.com/haber/refik-anadolun-desenleri-frank-gehry- tasarimi-walt-disney-konser-salonunu-susleyecek/. (17.02.2021).
  • Artful Living. https://www.artfulliving.com.tr/sanat/seckin-pirim-ile-roportaj-i-1092. (19.02.2021).
  • Aura İstanbul. http://aura-istanbul.com/index.php/2018/11/16/binalarin-insanlarla-iletisim-kurma-bicimi-ve-refik-anadol/. (22.02.2021).
  • Barutçugil, H. (2001). Suyun Rüyası Ebru. İstanbul: Ebristan Yayınları.
  • Benjamin, W. (1993). Pasajlar-Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağdaş Sanat Yapıtı. (46-76). (Çev. Ahmet Cemal). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Brownie, B. (2012). Fluid typography: Construction, Metamorphosis and Revelation. In G. Lees-Maffei (Ed.), Writing design: Words and objects (English ed., pp. 175–186). UK, Berg: Oxford
  • Childe, V. G. (1994). The Archaeology of V. Gordon Childe: Contemporary Perspectives. University of Chicago Press.
  • Çokokumuş, B. (2012). Dijital Ortamda Kültür ve Sanat. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE) ISSN: 214 -9466, 1(3), 51-66.
  • Daftari, F. (2006). Without Boundary: Seventeen Ways of Looking. New York: Museum of Modern Art.
  • Demirci, Ö. (2018). İyi Tasarım. Meltem İzmir Akdeniz Akademisi Dergisi, (3), 95-95.
  • Elitsoy, Z. (2008). Toplumsal Dönüşümler Bağlamında Teknoloji Sanat İlişkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Groys, B. (2016). Akışta İnternet Çağında Sanat. (Çev. Ebru Kılıç), İstanbu: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Güneş, E. (2014). Rasim Özdenören’in Hikâyelerinde Gelenek ve Modern Çatışması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • Khajavi, M. J. (2019). Arabic Script in Motion: A Theory of Temporal Text-based Art. Springer.
  • Lyotard, J. F. (1997). Postmodern Durum, Çev: Ahmet Çiğdem, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Maktal, A., & Korkmaz, Y. (2019). Motif ve Çizim Şemalarının Dijital Ortama Aktarılmasının Tezyînî Sanatlardaki Tasarım Sürecine Katkısı. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (34), 21-27.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. London: The MIT Press.
  • Mcluhan, M., Fiore, Q, (2012) Mcluhan’ın İzinde Medyayı Anlama Kılavuzu, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Meram, S. (2013). Dijital Sanat Tarihi. https://prezi.com/xjuauttnmuoz/dijital-sanat-tarihi/#. (Erişim Tarihi: 16.05.2020)
  • Nalven, J. & Jarvis J. D. (2005). Going digital: The practice and vision of digital artists. USA: Thomson Course Technology.
  • Gürlek, N. (2017). Canan ile Söyleşi. 03 Ekim 2017’de https://www.youtube.com/watch?V=4-2xizqu-Jı’da yayımlanmıştır.
  • Paul, C. (2008). Dijital Art. London: Thames & Hudson.
  • Sağlamtimur, Z. (2010). Dijital Sanat, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt: 10, 3.
  • Spalter, A. M. (1999). The Computer in the Visual Arts, Addison Wesley Longman.
  • Stallabrass, J. (2013). Sanat A.Ş. Çağdaş Sanat ve Bianeller. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Torun, A. (2015). Walter Benjamin, Sanat Eserinin Aurası ve Yeni Medya Sanatı. International Multilingual Academic Journal, 2(1), 1-9.
  • Türk Dil Kurumu, (Gelenek), (Çevirimiçi), https://www.tdk.gov.tr/, 14,03,2021.
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji ile sanat ilişkisi ve bir dijital sanat örneği olarak Instagram. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 87-100.
  • Ünlü, M. M. (2018). Orta Çağ ve Rönesans Dönemi’nde Ortaya Çıkan Estetik Düşüncelerin Sanat Eğitimine Yansımaları, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Konya.
  • Wands, B. (2006). Dijital Çağın Sanatı. Çev: Osman Akınhay, İstanbul: Akbank Kültür Sanat Yayınları.
  • Yaman, B. (2016). Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Ana Sanat Dalı, Canan Şenol, http://bilalyaman.blogspot.com/2016/05/canan-senol.html, Erzurum.
  • Yılmaz, P. Ü. (2010). Canan Şenol’un Yapıtlarından Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Okuması. Yedi Dergisi, (4), 125-136.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazlı Kızılaslan 0000-0002-2147-9239

Düriye Kozlu 0000-0002-6965-581X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Kabul Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kızılaslan, N., & Kozlu, D. (2021). Teknolojinin ve Dijitalleşmenin Geleneksel Türk Sanatlarına Yansımaları. Medeniyet Sanat Dergisi, 7(1), 105-126. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.930735

Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.  

Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan tüm makaleler  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.