Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Otizm Spektrum Bozukluğunda Müzik Terapinin Etkisi ve Hemşirenin Rolü

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 71 - 79, 26.08.2022

Öz

Otizm sosyal iletişim ve etkileşimlerinde zorluklar ile karakterize olup sınırlı ve tekrarlayıcı aktivite, ilgi alanları ve davranışları olan nöro-gelişimsel bir bozukluktur. Hastalıkları Kontrol Etme ve Önleme Merkezi (Centers for Disease Control Prevention) 2016 verilerine göre her 54 çocukta 1 görülmektedir. Nöro-psikolojik bir bozukluk olan otizmin tam olarak etiyolojisi bilinmediğinden kesin bir tedavisi de bulunmamaktadır. Multidisipliner hizmetin bir parçası olan müziğin, otistik çocuklarda dil gelişimini, dikkat süresini, duygusal duyarlılıklarını geliştirdiği ifade edilmektedir. Müzik, ses tonu ve vurgu değişikliklerine odaklanarak iletişimi geliştirebilme potansiyeline sahiptir. Maliyetinin düşük olması, zararlı yan etkilerinin olmamasından dolayı hemşirelik bakımında da kullanılması tavsiye edilmektedir. Bu makale, Otizm Spektrum Bozukluğunda müzik terapinin etkisi ve hemşirenin rolünün incelenmesi amacıyla yazılmıştır.

Kaynakça

  • Accordino, R., Comer, R., & Heller, W. B. (2007). Searching for music's potential: A critical examination of research on music therapy with individuals with autism. Research in autism spectrum disorders, 1(1), 101-115.
  • Ak, Ş. (2013). Avrupa ve Türk İslam Medeniyetinde Müzikle Tedavi Tarihi Gelişim ve Uygulamaları, Ötüken Yayınevi, İstanbul, 2013.
  • Akçakın, M., & Kerimoğlu, E. (1993). Otistik bozuklukta tanı koyma ve belirti dağılımı. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 46, 413-428.
  • Akçin M.E., & Zengin O. (2021). Work, U. Sosyal Hizmette Sanatın Kullanımı ve Müzik Terapisi. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (Unıka Toplum ve Bilim) Dergisi, C.1, S.1, S.38-47.
  • Akkuş, Ü. (2007). Müziğin insan sağlığı üzerindeki yeri ve önemi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(1), 98-103.
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental Disorders (5th ed.). Washington, DC: Publisher.
  • Autism spectrum disorders in infancy and toddlerhood: a review of the evidence on early signs, early identification tools, and early diagnosis. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 30(5), 447-459.
  • Aydın, D., & Özgen, Z. E. (2018). Çocuklarda otizm spektrum bozukluğu ve erken tanılamada hemşirenin rolü. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 93-101.
  • Aydın, E. (2012). Müzik Terapi: İşleyiş ve Yaklaşımlar.
  • Baker, S. M. (2013). Learning about Autism. Global Advances in Health and Medicine, 2(6), 38-46. doi:10.7453/gahmj.2013.068.
  • Barbaro, J., & Dissanayake, C. (2009). Autism spectrum disorders in infancy and toddlerhood: a review of the evidence on early signs, early identification tools, and early diagnosis. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 30(5), 447-459.
  • Bilgiç, A., & Cöngöloğlu, A. (2009). Otizm spektrum bozukluklarında biyolojik temelli tamamlayıcı ve alternatif tıp uygulamaları. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 16(3), 153-164.
  • Bodur, Ş., & Soysal, A. Ş. (2004). Otizmin erken tanısı ve önemi. Sted, 13(10), 394.
  • Boso, M., Emanuele, E., Minazzi, V., Abbamonte, M., & Politi, P. (2007). Effect of long-term interactive music therapy on behavior profile and musical skills in young adults with severe autism. The journal of alternative and complementary medicine, 13(7), 709-712.
  • Bunt, L., & Stige, B. (2014). Music therapy: An art beyond words. Routledge.
  • Centers for Disease Control and Prevention (CDC), (2017). Autism Spectrum Disorder (ASD) https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/facts.html.
  • Christensen, D. L., Braun, K. V. N., Baio, J., Bilder, D., Charles, J., Constantino, J. N., & Yeargin-Allsopp, M. (2018). Prevalence and characteristics of autism spectrum disorder among children aged 8 years—autism and developmental disabilities monitoring network, 11 sites, United States, 2012. MMWR Surveillance Summaries, 65(13), 1.
  • Copeland, J.N.(2018). What Is Autism Spectrum Disorder? https://www.psychiatry.org/patients-families/autism/what-is-autism-spectrum-disorder Erişim Tarihi: 28.02.2021.
  • Çoban, A. (2020). Müzikterapi: Ruh sağlığı için müzikle tedavi. Timaş Yayınları.
  • Demirdağ, H. (2021). Cerrahi hastalarında müzikle tedavi. Sağlık ve Yaşam Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-139.
  • Dover, C. J., & Le Couteur, A. (2007). How to diagnose autism. Archives of Disease in Childhood, 92(6), 540–545. doi:10.1136/adc.2005.086280.
  • Durkin, M. S., Maenner, M. J., Baio, J., Christensen, D., Daniels, J., Fitzgerald, R., & Yeargin-Allsopp, M. (2017). Autism spectrum disorder among US children (2002–2010): socioeconomic, racial, and ethnic disparities. American Journal of Public Health, 107(11), 1818-1826.
  • Evans, D. (2002). The effectiveness of music as an intervention for hospital patients: a systematic review. Journal of advanced nursing, 37(1), 8-18.
  • Fındıkoğlu, S. (2015). Şizofrenik hastalarda müzik terapinin ruhsal durum üzerine etkileri (Master's thesis, İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Fuentes, J., Bakare, M., Munir, K., Aguayo, P., Gaddour, N., Öner, Ö., & Mercadante, M. (2012). Autism spectrum disorders. IACAPAP e-textbook of child and adolescent mental health. Geneva: International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions, 1-27.
  • Gold, C., Wigram, T., & Elefant, C. (2006). Music therapy for autistic spectrum disorder. Cochrane Database of Systematic Reviews, (2).
  • Goyal, A. K. (2012). Music Therapy: A Useful Therapeutic Tool for Health, Physical and Mental Growth.
  • Grether, J. K., Anderson, M. C., Croen, L. A., Smith, D., & Windham, G. C. (2009). Risk of autism and increasing maternal and paternal age in a large north American population. American Journal of Epidemiology, 170(9), 1118-1126.
  • Güney, E., İşeri, E., Güvenç, O. R. , Güvenç, A. A. , Çırak, E., Çaycı Sivri, A. B. , ... Bahar, B.(2009). Otistik Bozukluklu Çocuklarda Müzik Terapisi. 19. Ulusal Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Kongresi, Turkey.
  • https://www.getat.com.tr/kurs/muzikterapi-egitimi Erişim Tarihi: 30.10.2021.
  • https://www.tohumotizm.org.tr/otizm/otizm-spektrum-bozuklugu Erişim Tarihi: 28.02.2021.
  • Jenkins, J. S. (2001). The mozart effect. Journal of the royal society of medicine, 94(4), 170-172.
  • Kanner, L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous child, 2(3), 217-250.
  • Kaplan, R. S., & Steele, A. L. (2005). An analysis of music therapy program goals and outcomes for clients with diagnoses on the autism spectrum. Journal of music therapy, 42(1), 2-19.
  • Karamızrak, N. (2014). Ses ve müziğin organları iyileştirici etkisi. Koşuyolu Kalp Dergisi, 17(1), 54-57.
  • Kılınç, Ç., Bağlama, B., Akçamete, G., (2019). Otizm Spektrum Bozukluğunun Erken Çocukluk Dönemi’nde Tanılanma ve Değerlendirilmesinde Kullanılan Ölçme Araçlarının İncelenmesi. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1 (3): 200-5.
  • Kidd, P. M. (2002). Autism, an extreme challenge to integrative medicine. Part 1: the knowledge base. Alternative medicine review, 7(4), 292-316.
  • Krakowiak, P., Walker, C. K., Bremer, A. A., Baker, A. S., Ozonoff, S., Hansen, R. L., & Hertz-Picciotto, I. (2012). Maternal metabolic conditions and risk for autism and other neurodevelopmental disorders. Pediatrics, 129(5), e1121-e1128.
  • Lepage, C., Drolet, P., Girard, M., Grenier, Y., & DeGagné, R. (2001). Music decreases sedative requirements during spinal anesthesia. Anesthesia & Analgesia, 93(4), 912-916.
  • Lim, H. A. (2010). Effect of “developmental speech and language training through music” on speech production in children with autism spectrum disorders. Journal of music therapy, 47(1), 2-26.
  • London, E. A. (2000). The environment as an etiologic factor in autism: a new direction for research. Environmental Health Perspectives, 108(suppl 3), 401-404.
  • Lord, C., Elsabbagh, M., Baird, G., & Veenstra-Vanderweele, J. (2018). Autism spectrum disorder. The Lancet, 392(10146), 508–520. doi:10.1016/s0140-6736(18)31129-2.
  • Lozanov, G. (2005). Suggestopaedia-Desuggestive teaching communicative method on the level of the hidden reserves of the human mind. International Centre for Desuggestology: Austria.
  • McCaffrey, R., & Locsin, R. C. (2002). Music Listening as a Nursing Intervention. Holistic Nursing Practice, 16(3), 70–77. doi:10.1097/00004650-200204000-00012.
  • Muhle, R., Trentacoste, S. V., & Rapin, I. (2004). The genetics of autism. Pediatrics, 113(5), e472-e486.
  • Mukherjee, S. B. (2017). Autism Spectrum Disorders — Diagnosis and Management. The Indian Journal of Pediatrics, 84(4), 307–314. doi:10.1007/s12098-016-2272-2.
  • Özkan, Ş. Y., Ergenekon, Y., Çolak, A., Kaya, Ö., & Cavkaytar, S. (2015). Otizm Spektrum Bozukluğu. A. Cavkaytar (Ed.). Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
  • Öztürk, M. O., & Uluşahin, A. (2016). Ruh sağlığı ve bozuklukları (14.Baskı). Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Pektaş, S. (2016). Otizm Spektrum Bozukluğu Tanısı Almış Çocuklarda Müzik Eğitiminin Önemi. Sed-Sanat Eğitimi Dergisi, 4(1), 95-110.
  • Ratajczak, H. V. (2011). Theoretical aspects of autism: Causes—A review. Journal of immunotoxicology, 8(1), 68-79.
  • Román, G. C., Ghassabian, A., Bongers‐Schokking, J. J., Jaddoe, V. W., Hofman, A., De Rijke, Y. B., ... & Tiemeier, H. (2013). Association of gestational maternal hypothyroxinemia and increased autism risk. Annals of neurology, 74(5), 733-742.
  • Sazak, Y., Kanadlı, K. A., & Olgun, N. (2021). Yoğun Bakım Hastalarında Müzik Uygulamasının Fizyolojik Ve Psikolojik Etkileri: Sistematik Derleme. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 8(2), 203-212.
  • Sezer, F. (2019). Müzikle Terapi. Tarihi-Etkileri Model ve Teknikler.
  • Sharma, S. R., Gonda, X., & Tarazi, F. I. (2018). Autism Spectrum Disorder: Classification, diagnosis and therapy. Pharmacology & Therapeutics. doi:10.1016/j.pharmthera.2018.05.007.
  • The effectiveness of music as an intervention for hospital patients: a systematic review. Journal of Advanced Nursing, 37(1), 8–18. doi:10.1046/j.1365-2648.2002.02052.x. Trondalen, G., & Ole Bonde, L. (2013). Music therapy: models and interventions. Music, Health, and Wellbeing, 40.
  • Uçaner, B., & Jelen, B. (2015). Müzik Terapi Uygulamaları Ve Bazı Ülkelerdeki Eğitimi. Folklor/Edebiyat, 21(81), 35-46.
  • Wigram, T., & Gold, C. (2006). Music therapy in the assessment and treatment of autistic spectrum disorder: clinical application and research evidence. Child: Care, Health and Development, 32(5), 535–542. doi:10.1111/j.1365-2214.2006.00615.x.
  • Wolf, L., & Wolf, T. (2011). Music and health care. Carnegie Hall & WolfBrown.
  • Yılmaz, D. U., Korhan, E. A., Baysan, B., Esra, T. A. N., Ayşegül, E. R. E. M., Çelik, S., & Çelik, G. O. (2016). Mekanik Ventilasyon Desteğinde Olan Hastalarda Müzik Terapinin Sedasyon Düzeyi ve Yaşamsal Belirtiler Üzerine Etkisi: Bir Pilot Çalışma. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(3), 21-27.
  • Yılmaz, F. E., Topaloğlu, G., & Akyüzler, M. (2014). Grupla yapılan müzik etkinliğinin otizmli çocukların sosyal becerilerine etkisinin betimlenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 252-276.
  • Yurteri, N., & Akdemir, M. (2019). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda müzik terapinin otizm belirtileri ve yaşam kalitesine etkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 20(4), 436-441.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Derleme
Yazarlar

Mehtap Kızılkaya 0000-0002-4000-8926

Emine Aksoy 0000-0002-4828-0174

Yayımlanma Tarihi 26 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2021
Kabul Tarihi 15 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kızılkaya, M., & Aksoy, E. (2022). Otizm Spektrum Bozukluğunda Müzik Terapinin Etkisi ve Hemşirenin Rolü. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 71-79.