Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Anasınıfına Devam Eden Çocukların Matematiksel Akıl Yürütme Becerilerine Piyano Destekli Müzik Etkinliklerinin Etkisi

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 3, 13 - 33, 15.01.2020
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.617233

Öz

Bu
araştırmanın amacı ana sınıfına devam eden 5-6 yaş grubundaki çocukların erken
matematiksel akıl yürütme becerilerine piyano destekli müzik etkinliklerinin
etkisini tespit etmektir. Veri toplama aracı olarak Ergül tarafından 2014’de
geliştirilen “Erken Matematiksel Akıl Yürütme Becerileri Değerlendirme Aracı
kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından bu çalışma için haftada iki uygulanmak üzere
sekiz haftalık piyano destekli müzik etkinlik planları hazırlanmıştır. Ergül’ün
aracı, araştırmanın çalışma grubuna ön-test olarak uygulanmıştır. Çalışma grubu
Ankara ilinden rastgele seçilmiş iki ana sınıfıdır. Çalışma 2016-2017 eğitim
öğretim yılının bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol grupları
her birinde 16 çocuk bulunmaktadır ve çalışma grubu 32 çocuktan oluşmaktadır.
Çalışma sonucunda, deney grubunun matematiksel akıl yürütme becerilerinin tüm
alt boyutlarında ilerlediği bulunmuştur. Bu sonuçlara dayanarak, piyano
destekli müzik etkinliklerinin erken matematiksel akıl yürütme becerilerinde
etkili olduğunu söylemek uygun olacaktır.

Kaynakça

  • Aladağ, A. (2009). İlköğretim öğrencilerinin orantısal akıl yürütmeye dayalı sözel problemler ile gerçekçi cevap gerektiren problemleri çözme becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Anadolu Üniversitesi (2016). Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı ders içerikleri. Web: http://oo.education.ankara.edu.tr/okul-oncesi-ogretmenligi-lisansprogrami (11.12.2017).
  • Aral, N., Kandır, A. ve Yaşar, M. (2002). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları, Türkiye.
  • Artan, İ. (2001). Okulöncesi Dönemde İşitsel Algı ve Müzik. A. Öztürk (Yay. Haz.) Müzik Öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Beyazıt, H. (2012). Hareketli müzik etkinliklerinin anasınıfı çocuklarında beden koordinasyonu gelişimine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Billhartz, T., Bruhn, R. ve Olson, J. (2000). The effect of early music training on childs’ cognitive development. Journal of Applied Developmental Psychology, 20 (4), 615-636.
  • Çeviker, A. (2010). Okul öncesi ve müzik öğretmeni adaylarının okul öncesi müzik etkinliklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Dehart, G., Sroufe, L. ve Cooper, R. (2004). Child development: Its nature and course. New York: Mcgraw-Hill Education, United States of America.
  • Dikici, A. (2002). Orff tekniği ile verilen müzik eğitiminin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Doğan, C. (2018). Anasınıfına devam eden çocukların matematiksel akıl yürütme becerilerine piyano destekli müzik etkinliklerinin etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Doğan, C. ve Tecimer B. (2017). The evaluation of preschool and primary educational music activities in Turkey based on teachers’ opinions (Ankara sample). Journal of Academic Social Science Studies, 64 (3), 497-506.
  • Fathima, S. ve Rao, D. B. (2008). Reasoning ability of adolescent students. New Delhi: Discovery Yayınevi, India.
  • Gander, M. J. ve Gardiner, H. W. (2010). Çocuk ve ergen gelişimi. (7. Baskı). Onur, B. (Ed). Ankara: İmge, Türkiye.
  • Gazi Üniversitesi (2016a). Müzik Öğretmenliği Lisans Programı Ders İçerikleri. Web: http://gef-guzelsanatlar-muzik.gazi.edu.tr/posts/view/title/ogretim-programi- 58 (12.11.2017)
  • Gazi Üniversitesi (2016b). Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı ders içerikleri. Web: http://gbp.gazi.edu.tr//htmlProgramHakkinda.php (11.11.2017).
  • Goswami, U. (2004). Inductive and deductive reasoning. U.Goswami (Yay. Haz.). Handbook of Childhood Cognitive Development. New Jersey: Blackwell, United States of America.
  • Isenberg, J. P. ve Jalongo, M. R. (2000). Creative expression and play in early childhood (3. baskı). New Yok: Merrill, United States of America.
  • Kaya, S ve Ayan, B. (2016). Okul öncesinde müzik ve hareketin öğrenme üzerindeki etkisi. Erzincan University Faculty of Education Journal, 18 (1), 463-480. DOI: 10.17556/jef.04848.
  • Kuşçu, Ö. (2010). Orff-schulwerk yaklaşımı ile yapılan müzik etkinliklerinin okulöncesi dönemdeki çocuklarının dikkat becerilerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.Marmara Üniversitesi Müzik Öğretmenliği Lisans Programı Ders İçerikleri (2016a). Web: http://mzo.aef.marmara.edu.tr/lisans-programi (11.11.2017).
  • Marmara Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı Ders İçerikleri (2016b). Web: http://okl.aef.marmara.edu.tr/lisans-programi (11.11.2017).
  • Nikoltsos, C. (2000). The art of teaching art in early childhood education. ERIC Digest. No: ED443575.
  • Olgun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2007). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık, Türkiye.
  • Orçan, M. (2009). Anasınıfına devam eden 60–72 aylık çocukların erken öğrenme becerilerine destekleyici eğitim programlarının etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Öziskender, G. (2011). Orff yaklaşımı ile yapılan okul öncesi müzik eğitiminin öğrencilerin sosyal becerilerinin gelişimine etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, On dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Piaget, J. (2011). Çocukta akıl yürütme ve karar verme. ( Siyavuşgil, S. Çev.). İstanbul: Palme Yayıncılık, Türkiye.
  • Rauscher, F., Shaw, G., Levine, L., Wright, E., Dennis, W. ve Newcomb, R. (1997). Music training causes long-term enhancement of preschool children’s spatial-temporal reasoning. Neurological Research, 19 (1), 2-8. Web: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01616412.1997.11740765 (2.4.2016).
  • Sönmezöz, F., Hakyol F. And Leyla, F. (2016). An evaluation of music educational materials for music education in pre-school ınstitutions based on pre-school teachers’views. Journal of Theory and Practise in Education, 12 (3), 723-737. Web: http://eku.comu. edu.tr/article/view/5000182361/5000164476 (20.12.2017).
  • Suzuki, S. (1978). Suzuki Piano school volume 1. New Jersey: Birch Tree Group, Amerika Birleşik Devletleri.
  • Umay, A. ve Kaf, Y. (2005). A study on flaved reasoning in mathematics. Hacettepe University Journal of Education, 28, 188-195.
  • Thomass-Lee, P. (2003). Piano pedagogy for four to five year olds: an analysis of sellected piano methods for teaching preschool children. Yayınlanmamış doktora tezi, Georgia Üniversitesi, Amerika Birleşik Devletleri.
  • Ulusoy, A.; Aytar, A.; Akyol, A.; Subaşı, G.; Ünver, G.ve Koç, G. (2014). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık, Türkiye
  • Yalım, N. (2009). 5-6 yaş çocuklarında matematiksel şekil algısı ve sayı kavramının gelişiminde drama yönteminin etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceren Doğan 0000-0002-7848-0572

Belir Tecimer Bu kişi benim 0000-0001-6485-4409

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 9 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Doğan, C., & Tecimer, B. (2020). Anasınıfına Devam Eden Çocukların Matematiksel Akıl Yürütme Becerilerine Piyano Destekli Müzik Etkinliklerinin Etkisi. E-Kafkas Journal of Educational Research, 6(3), 13-33. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.617233

19190   23681     19386        19387