Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Views on general knowledge elective courses of ELT departments: Suggested syllabus for diction course

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: 4, 1332 - 1354, 31.12.2019
https://doi.org/10.17263/jlls.668465

Öz

Turkish Council of Higher Education (CoHE) has updated the curriculums of teaching programmes recently by increasing the percentage of the elective courses. This change became the focus of this study. The study aims to find out the four most preferred General Knowledge (GK) elective courses among English language teachers and the criteria that determine their preferences and to design a syllabus for the most preferred course. It incorporated two phases and in the first phase, mixed method sequential exploratory research design was carried out. Having reviewed the curriculums of ELT departments of all 45 state universities, the researchers made a document analysis on the GK electives and developed a questionnaire which was conducted to 1093 participants online. The data were analyzed by Microsoft Excel and SPSS 21.0. Mixed method sequential transformative research design was used in the second phase. Having done a document analysis, a questionnaire was developed, and administered to 114 English language teacher educators online. The data were analyzed by Microsoft Excel and SPSS 21.0. The findings of the first phase indicated that the four most preferred GK elective courses were ‘Diction’, ‘Presentation Skills’, ‘Human Relations and Communication’ and ‘Language and Culture’, and ‘personal needs and interests’ was the most important criterion. From the results of the second phase of the study, 18 topics were specified to suggest a topic-based syllabus for ‘Diction’. Based on the findings of the study, some implications for ELTPs and for further research were presented at the end of the study.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma sorunlarına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 405-420.
  • Akman Yeşilel, D. B. (2012). A suggested syllabus for the “Effective Communication Skills” course for the pre-service English language teachers at Gazi University (Published doctoral dissertation). Gazi University, Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Akpınar, K. D. (2009). Developing communication skills of EFL teacher trainees. Journal of Language and Linguistic Studies, 5(1), 110-126.
  • Aktaş, Ş. & Gündüz, O. (2009). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Altay, İ. F. (2008). A suggested syllabus for Advanced Writing Skills at English language teaching departments (Published doctoral dissertation). Hacettepe University, Institution of Social Sciences, Ankara.
  • Arslan, A. (2012). Üniversite öğrencilerinin “topluluk karşısında konuşma” ile ilgili çeşitli görüşleri (Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi örneği). Turkish Studies, 7(3), 221-231.
  • Bağcı, M (2008). Öğretmenin beden dilinin öğrenciler tarafından algılanması (Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Baki, Y. & Kahveci, G. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarının etkili konuşma becerileri üzerindeki etkisi: Bir yapısal eşitlik modellemesi. Turkish Studies, 12(4), 47-70.
  • Baş, Ö. (2010). Öğretmenlerin sınıf içinde kullandığı sözel ifadeler ve sözel olmayan davranışların analizi üzerine nitel bir araştırma (Published doctoral dissertation). Gazi University, Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Başaran, A. R. & Baysal, S. (2016). Öğretmen adaylarinin ideal bir öğretmen hakkındaki görüşleri. Ö. Demirel & S. Dinçer (Eds.), Eğitim bilimlerinde yenilikler ve nitelik arayışı (pp. 29-43). Ankara: Pegem Akademi.
  • Başaran, M. & Erdem, İ. (2009). Öğretmen adaylarının güzel konuşma becerisi ile ilgili görüşleri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 743-754.
  • Baykara Pehlivan, K. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 4(2), 17-23.
  • Brooks, G. & Wilson, J. (2015). Using oral presentations to improve students’ English language skills. Kwansei Gakuin University Humanities Review, 19, 199-212.
  • Bryman, A. (2004). Triangulation. In M. S. Lewis-Beck, A. Bryman & T. Futing Liao (Eds.), The SAGE Encyclopaedia of Social Science Research Methods (Vols. 1-3). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için very analizi el kitabı. (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çalışkan, N. & Yeşil, R. (2005). Eğitim öğretim sürecinde öğretmenin beden dili. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 199-207.
  • Çalışoğlu, M. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının etkili sunum teknikleri üzerine görüşlerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 381-391.
  • Choudhury, R. U. (2014). The role of culture in teaching and learning of English as a foreign language. Express, an International Journal of Multi Disciplinary Research, 1(4), 1-20.
  • Council of Higher Education (2018). The undergraduate teacher education programs. Retrieved on the 2nd of November, 2018 from https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
  • Daly, C. & Last, J. (2017). An analysis of free-choice electives in an undergraduate medical degree. BMC Medical Education, 17(1), 1-13.
  • Dilekmen, M., Başçı, Z., & Bektaş, F. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 223- 231.
  • Doğan, Y. (2009). Konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlik önerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 185-204.
  • Durukan, E. & Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin iletişim becerileri üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 59-74.
  • Ekşi, G. (2008). A suggested syllabus for the ELT preparatory students at Gazi University in accordance with CEF B2 (vantage) level (Published doctoral dissertation). Gazi University, Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Eyüp, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin konuşma becerilerini kullanmaya yönelik tutumları. Milli Eğitim Dergisi, 197, 95-113.
  • Göçer, A. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının dil kültür ilişkisi üzerine görüşleri: Fenomenolojik bir araştırma, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 25-38.
  • Gündüz, N. (2005). A suggested syllabus for the course “Introduction to British Literature I” at ELT departments (Published doctoral dissertation). Hacettepe University, Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Gürler, İ. (2018). Evaluation of the current curriculum in ELT departments from the perspectives of lecturers and students: A needs analysis (Published doctoral dissertation). Atatürk University, Institute of Educational Sciences, Erzurum.
  • Gürzap, C. (2011). Söz söyleme ve diksiyon (14. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Güvey Aktay, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının diksiyona ilişkin görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 431-449.
  • Hemmati, F. & Mojarrad, H. (2016). E-learning and distance education: A study of Iranian teaching English as a foreign language master’s students. Malaysian Journal of Distance Education, 18(1), 53–70.
  • Hennessy, E., Hernandez, M. R., Kieran, P., & McLoughlin, H. (2010). Teaching and learning across disciplines: Student and staff experiences in a newly modularized system. Teaching in Higher Education, 15(6), 675–689.
  • Hoque, M. E. (2009). A language teacher: Qualities that a teacher must have. Teachers Qualities for the Present Age Conference, Bangladesh.
  • Howorth, C. A. (2001). An empirical examination of undergraduate students’ module choices. International Journal of Management Education, 2(1), 19-30.
  • Ivankova, N. V., Creswell, J. W., & Stick, S. L. (2006). Using mixed methods sequential explanatory design: From theory to practice. Field Methods, 18(1), 3–20.
  • İşcan, A. & Karagöz, B. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi (Gaziosmanpaşa Üniversitesi örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 193-206.
  • İşcan, A., Karagöz, B., & Almalı, M. (2017). Öğretmen adaylarinin sözlü anlatim dersine ve sözlü anlatima yönelik tutumlari üzerine bir çalişma. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(8), 42-63.
  • Kahramanoğlu, R. & Bay, E. (2016). Öğretmen yetiştiren kurumlar için giriş standartlarının belirlenmesi: Delphi çalışması. Eğitim ve Bilim, 41(187), 115-136.
  • Karakelle, S. (2005). Öğretmenlerin etkili öğretmen tanımlarının etkili öğretmenlik boyutlarına göre incelenmesi. Education and Science, 30(135), 1-10.
  • Katrancı, M. & Kuşdemir, Y. (2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi: Sözlü anlatım dersine yönelik bir uygulama. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 415-445.
  • Kırkgöz, Y. (2007). English language teaching in Turkey: Policy changes and their implementations. RELC Journal, 38(2), 216-228.
  • Kızılaslan, İ. (2010). Yabanci dil öğretmen yetiştirme sürecinde kültürlerarasilik. Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 81-89.
  • Köksal, D. & Ulum, Ö. G. (2018). The state of EFL teacher education in Turkey: From past to present. ELT Research Journal, 7(4), 161-174.
  • Kuram, S. & Çiftçi, E. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının ses eğitimi çalışmalarının konuşma becerilerine etkisi üzerine görüşleri. Sanat Eğitim Dergisi, 6(2), 113-129.
  • Majid, N. A., Jelas, Z. M., Azman, N., & Rahman, S. (2010). Communication skills and work motivation amongst expert teachers. Social and Behavioral Sciences, 7, 565-567.
  • Meyer, D. Z. & Avery, L. M. (2009). Excel as a Qualitative Data Analysis Tool. Field Methods, 21(1), 91-112.
  • Milli, M. S. & Yağcı, U. (2017). Öğretmen adaylarının iletişim becerilerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 286-298.
  • Özkan, M. & Arslantaş, H. İ. (2013). Etkili öğretmen özellikleri üzerine sıralama yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 311-330.
  • Öztürk Yılmaztekin, E. (2015). İngilizce öğretmeni adaylarının etkili iletişim hakkındaki görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 63-77.
  • Palmer, T. A., Burke, P. F., & Aubusson, P. (2017). Why school students choose and reject science: A study of the factors that students consider when selecting subjects. International Journal of Science Education, 39(6), 645-662.
  • Purcell, P., Dunnion, J., & Loughran, H. (2010). Patterns of elective choice in the University College Dublin undergraduate curriculum. International Conference on Engaging Pedagogy, National University of Ireland Maynooth.
  • Sabir, R. I., Ahmad, W., Ashraf, R. U., & Ahmad, N. (2013). Factors affecting university and course choice: A comparison of undergraduate engineering and business students in Central Punjab, Pakistan. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(10), 298–305.
  • Sadiku, L. M. (2015). The importance of four skills reading, speaking, writing, listening in a lesson hour. European Journal of Language and Literature Studies, 1(1), 29-31.
  • Samara, F. (2015) Factors influencing students’ choice of elective science courses: A case study from the American University of Sharjah. Open Journal of Social Sciences, 3, 93-99.
  • Sanderson, D. (1983). Modern language teachers in action: A report on classroom practice. York: Language Materials Development Unit of the University of York.
  • Saraç, H. S. (2003). A suggested syllabus for the teaching of poetry course in ELT departments of Turkey (Published master thesis). Hacettepe University, Institute of Social Sciences, Ankara.
  • Selanik Ay, T. (2015). Etkili iletişim becerileri açısından eğitimciler. The Journal of Academic Social Science Studies, 41, 367-381. doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS313
  • Stiles-Clarke, L. & MacLeod, K. (2016). Choosing to major in Physics, or not: Factors affecting undergraduate decision making. European Journal of Physics Education, 7(1), 1-12.
  • Şahin Baltacı, H. (2018). Okulda kişilerarası ilişkiler ve iletişim. A. Kaya (Ed.), İnsan İlişkileri ve İletişim (pp. 288-307). Ankara: Pegem Akademi.
  • Taşdemir, M., Taşdemir, F., Buyuran, N., & Cesur, S. (2016). Öğretmenlerin insan ilişkileri hakkında aday öğretmen görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 196-207.
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunması gereken özelliklerin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33(2), 283-298.
  • Temizkan, M. (2017). Evaluation of prospective teachers' oral presentation skills. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 178-199.
  • Tezcan, H. & Gümüş, Y. (2008). Üniversite öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 1-17.
  • Thurmond, V. A. (2001). The point of triangulation. Journal of Nursing Scholarship, 33(3), 253-258.
  • Tran, T. Q. & Pham, T. (2017). The importance of intercultural communicative competence in English language teaching and learning. Innovation and creativity in teaching and learning foreign languages Conference, HCMC Open University.
  • Ulusoy, Y.Ö., Dağ, F., Fidan, D., Sahranç, Ü., İnan, B., & Güllü, D. (2012). Students opinions about elective courses in changing education: The example of Kocaeli University Faculty of Education. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 2(4), 135-142.
  • Üstünsel, G. (2011). Etkili iletişim becerileri ve beden dili (Published master thesis). Namık Kemal University, Institute of Natural and Applied Sciences, Tekirdağ.
  • Yaman, İ. (2017). The role of culture in English language teaching. IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Birliği Kongresi Eğitim Araştırmaları Birliği, Ordu.
  • Yanç, S. (2002). A suggested Advanced Reading Course syllabus for the first year (first term) students in ELT departments (Published master thesis). Hacettepe University, Institute of Social Sciences, Ankara.
  • Yang, X. (2017). The use of body language in English teaching. Theory and Practice in Language Studies, 7(12), 1333-1336.
  • Yanpar Yelken, T., Çelikkaleli, Ö., & Çapri, B. (2007). Eğitim fakültesi kalite standartlarının belirlenmesine yönelik öğretmen adayı görüşleri (Mersin Üniversitesi örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 191-215.
  • Živković, S. (2014). The importance of oral presentations for university students. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(19), 468-475.
Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: 4, 1332 - 1354, 31.12.2019
https://doi.org/10.17263/jlls.668465

Öz

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma sorunlarına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 405-420.
  • Akman Yeşilel, D. B. (2012). A suggested syllabus for the “Effective Communication Skills” course for the pre-service English language teachers at Gazi University (Published doctoral dissertation). Gazi University, Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Akpınar, K. D. (2009). Developing communication skills of EFL teacher trainees. Journal of Language and Linguistic Studies, 5(1), 110-126.
  • Aktaş, Ş. & Gündüz, O. (2009). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Altay, İ. F. (2008). A suggested syllabus for Advanced Writing Skills at English language teaching departments (Published doctoral dissertation). Hacettepe University, Institution of Social Sciences, Ankara.
  • Arslan, A. (2012). Üniversite öğrencilerinin “topluluk karşısında konuşma” ile ilgili çeşitli görüşleri (Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi örneği). Turkish Studies, 7(3), 221-231.
  • Bağcı, M (2008). Öğretmenin beden dilinin öğrenciler tarafından algılanması (Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Baki, Y. & Kahveci, G. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarının etkili konuşma becerileri üzerindeki etkisi: Bir yapısal eşitlik modellemesi. Turkish Studies, 12(4), 47-70.
  • Baş, Ö. (2010). Öğretmenlerin sınıf içinde kullandığı sözel ifadeler ve sözel olmayan davranışların analizi üzerine nitel bir araştırma (Published doctoral dissertation). Gazi University, Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Başaran, A. R. & Baysal, S. (2016). Öğretmen adaylarinin ideal bir öğretmen hakkındaki görüşleri. Ö. Demirel & S. Dinçer (Eds.), Eğitim bilimlerinde yenilikler ve nitelik arayışı (pp. 29-43). Ankara: Pegem Akademi.
  • Başaran, M. & Erdem, İ. (2009). Öğretmen adaylarının güzel konuşma becerisi ile ilgili görüşleri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 743-754.
  • Baykara Pehlivan, K. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 4(2), 17-23.
  • Brooks, G. & Wilson, J. (2015). Using oral presentations to improve students’ English language skills. Kwansei Gakuin University Humanities Review, 19, 199-212.
  • Bryman, A. (2004). Triangulation. In M. S. Lewis-Beck, A. Bryman & T. Futing Liao (Eds.), The SAGE Encyclopaedia of Social Science Research Methods (Vols. 1-3). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için very analizi el kitabı. (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çalışkan, N. & Yeşil, R. (2005). Eğitim öğretim sürecinde öğretmenin beden dili. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 199-207.
  • Çalışoğlu, M. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının etkili sunum teknikleri üzerine görüşlerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 381-391.
  • Choudhury, R. U. (2014). The role of culture in teaching and learning of English as a foreign language. Express, an International Journal of Multi Disciplinary Research, 1(4), 1-20.
  • Council of Higher Education (2018). The undergraduate teacher education programs. Retrieved on the 2nd of November, 2018 from https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
  • Daly, C. & Last, J. (2017). An analysis of free-choice electives in an undergraduate medical degree. BMC Medical Education, 17(1), 1-13.
  • Dilekmen, M., Başçı, Z., & Bektaş, F. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin iletişim becerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 223- 231.
  • Doğan, Y. (2009). Konuşma becerisinin geliştirilmesine yönelik etkinlik önerileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 185-204.
  • Durukan, E. & Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin iletişim becerileri üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1, 59-74.
  • Ekşi, G. (2008). A suggested syllabus for the ELT preparatory students at Gazi University in accordance with CEF B2 (vantage) level (Published doctoral dissertation). Gazi University, Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Eyüp, B. (2013). Üniversite öğrencilerinin konuşma becerilerini kullanmaya yönelik tutumları. Milli Eğitim Dergisi, 197, 95-113.
  • Göçer, A. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının dil kültür ilişkisi üzerine görüşleri: Fenomenolojik bir araştırma, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 25-38.
  • Gündüz, N. (2005). A suggested syllabus for the course “Introduction to British Literature I” at ELT departments (Published doctoral dissertation). Hacettepe University, Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Gürler, İ. (2018). Evaluation of the current curriculum in ELT departments from the perspectives of lecturers and students: A needs analysis (Published doctoral dissertation). Atatürk University, Institute of Educational Sciences, Erzurum.
  • Gürzap, C. (2011). Söz söyleme ve diksiyon (14. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Güvey Aktay, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının diksiyona ilişkin görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 431-449.
  • Hemmati, F. & Mojarrad, H. (2016). E-learning and distance education: A study of Iranian teaching English as a foreign language master’s students. Malaysian Journal of Distance Education, 18(1), 53–70.
  • Hennessy, E., Hernandez, M. R., Kieran, P., & McLoughlin, H. (2010). Teaching and learning across disciplines: Student and staff experiences in a newly modularized system. Teaching in Higher Education, 15(6), 675–689.
  • Hoque, M. E. (2009). A language teacher: Qualities that a teacher must have. Teachers Qualities for the Present Age Conference, Bangladesh.
  • Howorth, C. A. (2001). An empirical examination of undergraduate students’ module choices. International Journal of Management Education, 2(1), 19-30.
  • Ivankova, N. V., Creswell, J. W., & Stick, S. L. (2006). Using mixed methods sequential explanatory design: From theory to practice. Field Methods, 18(1), 3–20.
  • İşcan, A. & Karagöz, B. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi (Gaziosmanpaşa Üniversitesi örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 193-206.
  • İşcan, A., Karagöz, B., & Almalı, M. (2017). Öğretmen adaylarinin sözlü anlatim dersine ve sözlü anlatima yönelik tutumlari üzerine bir çalişma. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(8), 42-63.
  • Kahramanoğlu, R. & Bay, E. (2016). Öğretmen yetiştiren kurumlar için giriş standartlarının belirlenmesi: Delphi çalışması. Eğitim ve Bilim, 41(187), 115-136.
  • Karakelle, S. (2005). Öğretmenlerin etkili öğretmen tanımlarının etkili öğretmenlik boyutlarına göre incelenmesi. Education and Science, 30(135), 1-10.
  • Katrancı, M. & Kuşdemir, Y. (2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi: Sözlü anlatım dersine yönelik bir uygulama. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 415-445.
  • Kırkgöz, Y. (2007). English language teaching in Turkey: Policy changes and their implementations. RELC Journal, 38(2), 216-228.
  • Kızılaslan, İ. (2010). Yabanci dil öğretmen yetiştirme sürecinde kültürlerarasilik. Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 81-89.
  • Köksal, D. & Ulum, Ö. G. (2018). The state of EFL teacher education in Turkey: From past to present. ELT Research Journal, 7(4), 161-174.
  • Kuram, S. & Çiftçi, E. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının ses eğitimi çalışmalarının konuşma becerilerine etkisi üzerine görüşleri. Sanat Eğitim Dergisi, 6(2), 113-129.
  • Majid, N. A., Jelas, Z. M., Azman, N., & Rahman, S. (2010). Communication skills and work motivation amongst expert teachers. Social and Behavioral Sciences, 7, 565-567.
  • Meyer, D. Z. & Avery, L. M. (2009). Excel as a Qualitative Data Analysis Tool. Field Methods, 21(1), 91-112.
  • Milli, M. S. & Yağcı, U. (2017). Öğretmen adaylarının iletişim becerilerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 286-298.
  • Özkan, M. & Arslantaş, H. İ. (2013). Etkili öğretmen özellikleri üzerine sıralama yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 311-330.
  • Öztürk Yılmaztekin, E. (2015). İngilizce öğretmeni adaylarının etkili iletişim hakkındaki görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 63-77.
  • Palmer, T. A., Burke, P. F., & Aubusson, P. (2017). Why school students choose and reject science: A study of the factors that students consider when selecting subjects. International Journal of Science Education, 39(6), 645-662.
  • Purcell, P., Dunnion, J., & Loughran, H. (2010). Patterns of elective choice in the University College Dublin undergraduate curriculum. International Conference on Engaging Pedagogy, National University of Ireland Maynooth.
  • Sabir, R. I., Ahmad, W., Ashraf, R. U., & Ahmad, N. (2013). Factors affecting university and course choice: A comparison of undergraduate engineering and business students in Central Punjab, Pakistan. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(10), 298–305.
  • Sadiku, L. M. (2015). The importance of four skills reading, speaking, writing, listening in a lesson hour. European Journal of Language and Literature Studies, 1(1), 29-31.
  • Samara, F. (2015) Factors influencing students’ choice of elective science courses: A case study from the American University of Sharjah. Open Journal of Social Sciences, 3, 93-99.
  • Sanderson, D. (1983). Modern language teachers in action: A report on classroom practice. York: Language Materials Development Unit of the University of York.
  • Saraç, H. S. (2003). A suggested syllabus for the teaching of poetry course in ELT departments of Turkey (Published master thesis). Hacettepe University, Institute of Social Sciences, Ankara.
  • Selanik Ay, T. (2015). Etkili iletişim becerileri açısından eğitimciler. The Journal of Academic Social Science Studies, 41, 367-381. doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS313
  • Stiles-Clarke, L. & MacLeod, K. (2016). Choosing to major in Physics, or not: Factors affecting undergraduate decision making. European Journal of Physics Education, 7(1), 1-12.
  • Şahin Baltacı, H. (2018). Okulda kişilerarası ilişkiler ve iletişim. A. Kaya (Ed.), İnsan İlişkileri ve İletişim (pp. 288-307). Ankara: Pegem Akademi.
  • Taşdemir, M., Taşdemir, F., Buyuran, N., & Cesur, S. (2016). Öğretmenlerin insan ilişkileri hakkında aday öğretmen görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 196-207.
  • Taşkaya, S. M. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunması gereken özelliklerin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33(2), 283-298.
  • Temizkan, M. (2017). Evaluation of prospective teachers' oral presentation skills. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 178-199.
  • Tezcan, H. & Gümüş, Y. (2008). Üniversite öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 1-17.
  • Thurmond, V. A. (2001). The point of triangulation. Journal of Nursing Scholarship, 33(3), 253-258.
  • Tran, T. Q. & Pham, T. (2017). The importance of intercultural communicative competence in English language teaching and learning. Innovation and creativity in teaching and learning foreign languages Conference, HCMC Open University.
  • Ulusoy, Y.Ö., Dağ, F., Fidan, D., Sahranç, Ü., İnan, B., & Güllü, D. (2012). Students opinions about elective courses in changing education: The example of Kocaeli University Faculty of Education. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 2(4), 135-142.
  • Üstünsel, G. (2011). Etkili iletişim becerileri ve beden dili (Published master thesis). Namık Kemal University, Institute of Natural and Applied Sciences, Tekirdağ.
  • Yaman, İ. (2017). The role of culture in English language teaching. IX. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Birliği Kongresi Eğitim Araştırmaları Birliği, Ordu.
  • Yanç, S. (2002). A suggested Advanced Reading Course syllabus for the first year (first term) students in ELT departments (Published master thesis). Hacettepe University, Institute of Social Sciences, Ankara.
  • Yang, X. (2017). The use of body language in English teaching. Theory and Practice in Language Studies, 7(12), 1333-1336.
  • Yanpar Yelken, T., Çelikkaleli, Ö., & Çapri, B. (2007). Eğitim fakültesi kalite standartlarının belirlenmesine yönelik öğretmen adayı görüşleri (Mersin Üniversitesi örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 191-215.
  • Živković, S. (2014). The importance of oral presentations for university students. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(19), 468-475.
Toplam 73 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahu Akbay Bu kişi benim

Kürşat Cesur

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Akbay, A., & Cesur, K. (2019). Views on general knowledge elective courses of ELT departments: Suggested syllabus for diction course. Journal of Language and Linguistic Studies, 15(4), 1332-1354. https://doi.org/10.17263/jlls.668465
AMA Akbay A, Cesur K. Views on general knowledge elective courses of ELT departments: Suggested syllabus for diction course. Journal of Language and Linguistic Studies. Aralık 2019;15(4):1332-1354. doi:10.17263/jlls.668465
Chicago Akbay, Ahu, ve Kürşat Cesur. “Views on General Knowledge Elective Courses of ELT Departments: Suggested Syllabus for Diction Course”. Journal of Language and Linguistic Studies 15, sy. 4 (Aralık 2019): 1332-54. https://doi.org/10.17263/jlls.668465.
EndNote Akbay A, Cesur K (01 Aralık 2019) Views on general knowledge elective courses of ELT departments: Suggested syllabus for diction course. Journal of Language and Linguistic Studies 15 4 1332–1354.
IEEE A. Akbay ve K. Cesur, “Views on general knowledge elective courses of ELT departments: Suggested syllabus for diction course”, Journal of Language and Linguistic Studies, c. 15, sy. 4, ss. 1332–1354, 2019, doi: 10.17263/jlls.668465.
ISNAD Akbay, Ahu - Cesur, Kürşat. “Views on General Knowledge Elective Courses of ELT Departments: Suggested Syllabus for Diction Course”. Journal of Language and Linguistic Studies 15/4 (Aralık 2019), 1332-1354. https://doi.org/10.17263/jlls.668465.
JAMA Akbay A, Cesur K. Views on general knowledge elective courses of ELT departments: Suggested syllabus for diction course. Journal of Language and Linguistic Studies. 2019;15:1332–1354.
MLA Akbay, Ahu ve Kürşat Cesur. “Views on General Knowledge Elective Courses of ELT Departments: Suggested Syllabus for Diction Course”. Journal of Language and Linguistic Studies, c. 15, sy. 4, 2019, ss. 1332-54, doi:10.17263/jlls.668465.
Vancouver Akbay A, Cesur K. Views on general knowledge elective courses of ELT departments: Suggested syllabus for diction course. Journal of Language and Linguistic Studies. 2019;15(4):1332-54.