Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GÖRSEL SANATLAR DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ FARKLI DEĞİŞKENLER BAKIMINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 221 - 243, 05.01.2024

Öz

Öğrencilerin tutumlarını olumlu yönde sağlayan görsel sanatlar eğitimi, bireyin sanatsal gelişimi açısından da önemlidir. Görsel sanatlar dersine yönelik tutumların farklı değişkenlere göre belirlenmesi çalışmanın amacını oluşturmaktadır. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmada nicel yöntem benimsenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 ve 2022-2023 eğitim öğretim yılları bahar dönemlerinde Kırıkkale ve Ankara illerinde bulunan özel ve devlet okullarından kolay ulaşılabilirliğe göre seçilmiş 200 adet 4. sınıf öğrenci oluşturmaktadır. Tutumların belirlenmesinde Aslantaş (2014) tarafından geliştirilen 28 maddelik “Görsel Sanatlar Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmış ve öğrencilerin tutumlarını etkileyeceği düşünülen bazı değişkenler araştırmacılar tarafından ölçek formuna soru olarak eklenmiştir. Verilerin analizinde SPSS 27 paket programından yararlanılmış, verilerin analizi için Anova ve t-Testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların görsel sanatlar dersine yönelik tutumları; sergi ziyareti, yapmayı sevdikleri resim türü, kullanmayı sevdikleri boya türü, okulda atölye bulunma durumu, derse giren öğretmenin branşı, okul türü ve dersi işledikleri mekân değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermemişken öğrencilerin tutumlarının cinsiyetlerine ve resim yapmayı sevip sevmeme durumlarına göre anlamlı farklılıklar gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aprotosoaie-Iftimi, A. M. (2018). Proposals regarding work strategies in visual arts activities in creatıng an interrogative attitude. Review of Artistic Education, 15(16), 190-195.
  • Asil, M., Gilmore, A., & Yilmaz, H. B. (2020). Ethnic differences in students' attitudes to the arts: providing validity evidence to make comparisons. European Journal of Educational Research, 9(3), 1177-1187.
  • Aslan, S., & Gökdemir, M. A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Sdu International Journal of Educational Studies, 5(2), 53-63.
  • Aslantaş, S. (2014). Görsel sanatlar dersine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2014(2), 185-196.
  • Bao, H., Zhao, J., & Nagai, Y. (2021). Investigating the teachers’ education awareness for art classes: attitude, awareness of art lectures in practice teaching. Journal of Intelligent Informatics and Smart Technology, 8, 13-7.
  • Batur, Z., & Özcan, H. Z. (2020). Students' attitudes and perceptions of reading through analysis of their paintings. International Journal of Education and Literacy Studies, 8(1), 95-103.
  • Benton, M. (2000). Improving Student Attitudes And Achievement In Art (Master’s Thesis). St. Xavier University. Retrieved from Https://Files.Eric.Ed.Gov /Fulltext/ Ed44 4921.Pdf
  • Burkitt, E., & Lowry, R. (2015). Attitudes and practices that shape children's drawing behaviour in mainstream and performing arts schools. International Journal of Art & Design Education, 34(1), 25-43.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Denac, O., Čagran, B., Denac, J., & Sicherl Kafol, B. (2013). Students’ attitudes towards arts and cultural learning in the slovenian educational system. Croatian Journal of Education: Hrvatski Časopis Za Odgoj İ Obrazovanje, 15(Sp. Ed. 3), 39-72.
  • 241 Dilmaç, O. (2016). The effect of active learning techniques on class teacher candidates’ success rates and attitudes toward their museum theory and application unit in their visual arts course. Educational Sciences: Theory & Practice, 16(5).
  • Dilmaç, O., & Öztürk, D. (2016). Analysis of attitude of secondary grade students towards visual arts course according to various variables. E-Kafkas Journal of Educational Research, 3(3), 1-7.
  • Dilmaç, S. (2021). The influence of active learning provided by distance education on academic achievement, self-efficacy and attitudes in art education. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 16(1), 194-209.
  • Eisner, E. W. (1966). The development of information and attitude toward art at the secondary and college level. Studies in Art Education, 8(1), 43-58.
  • Elhosiny, E. M. I., Otiefa, H. A. F., & Abo–Shama, M. R. (2019). The effectiveness of consilience on teaching science supported with visual arts in developing some primary stage pupils' visual thinking skills and the attitude towards the relation between science and arts. Journal of Research in Curriculum Instruction and Educational Technology, 4(3), 35-45.
  • Epstein, J. L., & Dauber, S. L. (1989). Effects of the teachers involve parents in schoolwork (tıps) social studies and art program on student attitudes and knowledge. Report no. 41.
  • Ezell, D., Cale, C., Panesar-Aguilar, S., & Mccraney, M. (2020). Using digital art to influence students' attitudes in high school science classrooms. Journal of Instructional Pedagogies, 24.
  • Genç, S., & Buyurgan, S. (2019). The effect of museum activities based on games to the student achievement and their attitude towards art classes. Journal of the Faculty of Education, 19(3), 687-699.
  • Gerçeker, C. S. (2018). An investigation of fine arts students attitudes towards art education based on some variables. Educational Research and Reviews, 13(17), 622-637.
  • Gibson, R. (2003). Learning to be an art educator: student teachers’ attitudes to art and art education. International Journal of Art & Design Education, 22(1), 111-120.
  • Güneş, A. (2015). Examining secondary school students’attıtudes towards vısual arts course. Journal of Computer and Education Research, 3(5), 166-182.
  • 242 Hicks, J. M. (2004). It's an attitude. Art Education, 57(3), 13-17.
  • Ho, T. K. L., & Lin, H. S. (2015). A web-based painting tool for enhancing student attitudes toward learning art creation. Computers & Education, 89, 32-41.
  • Indoshi, F. C., Wagah, M. O., & Agak, J. O. (2010). Factors that determine students and teachers attitudes towards art and design curriculum. International Journal of Vocational and Technical Education, 2(1), 9-17.
  • Iriobe, C. C., & Okoli, C. E. (2018). Impact of classroom motivational climates on attitude to and achievement in visual arts among junior secondary school students in lagos, nigeria. Ghana Journal of Education: Issues and Practice (Gje), 4, 1-18.
  • Kamak, A., Auelbekov, E., Beisenbekov, Z., Zholdasova, B., & Sadibek, A. (2016).
  • Perceptional peculiarities and selective attitude of teenagers towards the pieces of traditional applied and decorative arts. International Journal of Environmental and Science Education, 11(18), 12099-12108.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Atlas Akademik. Linardić, L. (2015). Attitudes of primary school pupils about printmaking. Metodički Obzori: Časopis Za Odgojno-Obrazovnu Teoriju İ Praksu, 10(21), 2-11.
  • Luehrman, M. (2002). Art experiences and attitude toward art education: a descriptive study of missouri public school principals. Studies in Art Education, 43(3), 197-218.
  • Mittler, G. A. (1976). An instructional strategy designed to overcome the adverse effects of established student attitudes toward works of art. Studies in Art Education, 17(3), 13-31.
  • Morris, J. W., & Stuckhardt, M. H. (1977). Art attitude: conceptualization and implication. Studies in Art Education, 19(1), 21-28.
  • Opoku-Asare, N. A., Tachie-Menson, A., & Essel, H. B. (2015). Perceptions, attitudes and ınstitutional factors that ınfluence academic performance of visual arts students in ghana's senior high school core curriculum subjects. Journal of Education and Practice, 6(21), 39-49. Safranski, J. (1993). Improving student and parent attitudes towards visual arts. Retrieved from Eric database. (Ed388541). 243
  • Singh, H. R. (2019). Developing attitude, love and value of art education at the secondary stage. International Journal of English, Literature and Social Science (Ijels) 4(5), 1263-1264.
  • Tan, M., & Gibson, R. (2017). 'You feel like you're an artist. like leonardo da vinci': capturing young children’s voices and attitudes towards visual arts. International Journal of Education through Art, 13(3), 295-315.
  • Tomljenović, Z. (2018). Elementary school teachers attitudes towards the importance and use of teaching methods in visual arts education. Revija Za Elementarno İzobraževanje/Journal of Elementary Education, 11(1), 1-18.
  • Tranquilli, P. (1999). Improving student attitudes through ıncreased confidence and accountability in art. Retrieved on 27 May 2022 from http://www.eric.ed.gov/ pdfs/Ed438229.pdf
  • Varl, K. K., & Duh, M. (2020). Developıng a posıtıve attıtude of pupıls towards contemporary fıne arts. Innovative Issues And Approaches in Social Sciences, 13(2). Watts, R. (2005). Attitudes to making art in the primary school. International Journal of Art & Design Education, 24(3), 243-253.
  • Williams, J. (2016). Art education with attitude. Jsse-Journal of Social Science Education, 7- 13.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Tarihi, Teori ve Eleştiri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ömür Göktepeliler 0000-0002-7302-341X

Ceren Demirbaş 0000-0002-5197-9939

Yayımlanma Tarihi 5 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 25 Aralık 2023
Kabul Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Göktepeliler, Ö., & Demirbaş, C. (2024). İLKOKUL 4.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GÖRSEL SANATLAR DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ FARKLI DEĞİŞKENLER BAKIMINDAN İNCELENMESİ. İnsanat Sanat Tasarım Ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 3(2), 221-243.