BibTex RIS Kaynak Göster

LOJİSTİK SEKTÖRÜNDE PERSONEL GÜÇLENDİRME ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 9, 215 - 227, 01.03.2018

Öz

Geçmişten günümüze, ulusal ve uluslararası rekabet, değişen işgücü piyasası ilişkileri, yönetim modellerinin değişmesi, teknolojinin ilerlemesi, Y kuşağı faktörünün devreye girmesi gibi konularda firmalar, rekabetçi avantajlarını koruyabilmek adına tüm kaynaklarının yönetimini gözden geçirmek durumunda, pek çok işveren de çalışanlarıyla olan ilişkilerini değiştirmek zorunda kalmıştır. Çalışanları güçlendirmek kolay değildir. Çünkü bir şirketin ve yönetiminin sürekli çalışan gelişimi için kararlı olmasını ve desteklemesini gerektirir. Bu, güven ortamını teşvik etmek ve çalışanların başarılardan öğrenmelerine yardımcı olmak ve başarısızlıkları analiz etmeleri anlamına gelir. Örgütler, çalışanlarını eğiterek, alınan kararlara katılımlarını sağlayıp görüşlerini alarak ve sorumluluk almalarını tesvik ederek “insan” faktörünü ön plana çıkarmaya çalışmaktadırlar. Bu noktada güçlendirme kavramı ortaya çıkmaktadır. Bir hizmet sektörü olan lojistik sektöründe insan kritik bir unsurdur. Bu çalışmada da bir lojistik şirket çalışanlarının güçlendirme boyutlarına ve demografik özelliklerine olası etkileri incelenmektedir. Kullanılan anket personel güçlendirmeyi anlam, yetkinlik, özerklik ve etki boyutlarıyla ölçen sorularla sınırlandırılmıştır. Bulgular sadece çalışmanın yapıldığı firmadaki örneklem grubunu temsil etmektedir.

Kaynakça

  • Akiş, E. (2016). “Türkiye’de Lojistik Sektörü ve Rekabet Gücü Etkisi”, 2.Üretim Ekonomisi Kongresi, 11-12 Nisan 2016, İKÜ, 1-2, İstanbul.
  • Alpar, R. (2017). Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Atalay, G. C. (2009). “Personel Güçlendirmeye Dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi İşlevlerinin Örgütsel Vatandaşlık Davranışına Etkisi Ve Eczacıbaşı Topluluğu’nda Bir Araştırma”, Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Asyalı, E. & Tuna, O. (2015). “Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Uygulamaları: Kariyer Yönetimi Üzerine Bir Çalışma”. (Ed. Doç. Dr. Baki Aksu & Yrd. Doç. Dr. Burcu Güven), Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, ss. 85-101, Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu Yayınları, İstanbul.
  • Baki, B. (2004). Lojistik Yönetimi ve Lojistik Sektör Analizi, 1.Baskı, Trabzon.
  • Baypınar, B. (2009). “Geçici İstihdam Büroları Aracılığıyla Çalışma: Bir Alan Araştırması”, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bhattacherjee, A. (2012). Social Science Research: Principles, Methods, and Practices, USF Tampa Library Open Access Collections, Textbooks Collection. 3, Florida/ USA.
  • Biçici, H. (2013). “İş Rotasyonu Ve Personel Güçlendirme Uygulamalarının İşgörenlerin Örgütsel Destek Algılamalarına Etkisi: Antalya’daki 5 Yıldızlı Bir Zincir Konaklama İşletmesinde Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Bowersox, D.J.; Closs, D.J. & Stank, T.P. (2000) “Ten Mega-Trends That Will Revolutionize Supply Chain Logistics”, Journal of Business Logistics, 21(2): 1-16.
  • Churin, A. (2006). “Personel Güçlendirme Ve Bireysel Performans İlişkisi Üzerine Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Çöl, G. (2008). “Algılanan Güçlendirmenin İşgören Performansına Etkileri”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1): 35-46
  • Elüstün, S.T. (2018). “Personel Güçlendirme İle Örgütsel Bağlılık Algısı Ve İlişkisi: Liman İşletmesi Çalışanları Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdal, M. & Saygılı, M.S. (2007). Lojistik İşletmelerinde Yönetim Organizasyon ve Filo Yönetimi, Utikad Yayınları, İstanbul.
  • Fernandez, S. & Moldogaziev, T.T. (2013). “Using Employee Empowerment to Encourage Innovative Behavior in the Public Sector”, Journal of Public Administration Research and Theory, 23(1): 155-187.
  • Güneş, Ş. (2015). “Personel Güçlendirmenin Çalışanların Motivasyon Düzeyi Üzerindeki Etkileri ve Bir Araştırma: Batman Merkezdeki Kamu İşletmelerinde Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Karcıoğlu, R. & Temelli, Fatma. (2014). “Lojistik Faaliyetler ve Yönetimi: Erzurum’daki Lojistik Kargo Firması Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2): 23-42.
  • Keller, S.B. & Ozment, J. (2009). “Research on Personnel Issues Published In Leading Logistics Journals, What we Know and don’t Know”, The International Journal of Logistics Management, 20(3): 378-407.
  • MÜSİAD. (2017). “Endüstri 4.0 ve Geleceğin Lojistiği”, 2017 Lojistik Sektör Raporu, İstanbul.
  • Özen, Y. & Gül, A. (2007). Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Evren Örneklem Sorunu, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(15): 394-422.
  • Öztürk, A. & Özdemir, F. (2003). İşletmelerde Personel Güçlendirmeye Dayalı İş Doyumunun Artırılması, Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(1-2): 189-202.
  • Sarpkaya, R. (2001). “Yöneticilerin ve Öğretmenleri Güdülenmesinde İçerik Kuramlarından Yararlanması ve Bir Örnek Olay”, Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2): 47-60.
  • Spreitzer, M.G. (1995). “Psyhological Empowerment In The Work Place:Dimensions, Measurement and Validation”, Academy Of Management Journal, 38(5): 1442- 1465.
  • Telman, N. & Ünsal, P. (2004). Çalışan Memnuniyeti, Epsilon Yayınevi, İstanbul.
  • Thomas, K.W. & Velthouse, B.A. (1990). “Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model Of Intrinsic Task Motivation”, Academy of Management Review, 15(4): 672-673
  • Torun, Y. (2016). “Personel Güçlendirme Ve İşten Ayrılma Niyeti İlişkisinde Örgütsel Sinizmin Aracılık Rolü: Örgütsel Sinizm Ölçeği Geliştirmeye Yönelik Bir Araştırma”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Uluhan, R. (2015), “Lojistik Sektöründe Şirket İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi Ve Eğitim Etkinliğinin Değerlendirilmesi”. (Ed. Doç. Dr. Baki Aksu & Yrd. Doç. Dr. Burcu Güven), Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, ss. 53-78, Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu Yayınları, İstanbul.
  • Yılmazer, A. & Eroğlu, C. (2012). Davranış Bilimleri ve Örgütsel Davranış, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yüksel, D. (2002). “Sürekli ve Geçici Statüde İstihdam Edilen Bilgisayar İşletmenlerini Ayırt Edici İş Doyum Öğelerinin Belirlenmesi”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 57(4):185- 205.
  • FORBES, www.forbes.com/sites/steveolenski/2015/07/20/8-key-tactics-for-developing employees/#2f8a4f306373
  • NETLOG, www.netfilo.com.tr/netlog-lojistik-grubu.asp, ik.netlog.com.tr/netlogu-taniyin/ performans -yonetimi.asp
  • TİM, Türkiye İhracatçıları Meclisi, www.tim.org.tr

A RESEARCH ON PERSONNEL EMPOWERMENT IN LOGISTICS SECTOR

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 9, 215 - 227, 01.03.2018

Öz

From starting the past until today, national and international competition, dynamic labor market relations, the changes on the management models, technological developments, the inclusion of Y generation into the business world and such improvements are forcing to companies review their supply chain policies while empowering the relations between employer and employee with aim to maintain the company competitiveness. Empowering the employees is not easy. Because the company and managers should always incentivize the empowering of the employees. The meaning of this for the companies; the creation of a reliable environment and to help employees to learn their success while analyzing the reason of failures. Organizations aim to prioritize the human factor with educating the employees and also taking into account their ideas for the decision-making. At this point, the notion of empowerment emerges. In the logistics sector, which is one of the service sector, “people” are a prominent factor. In that study, specifically the possible effects on strengthening dimensions and also on their probable demographics features are examined. The survey is limited by the questions that measures about empowerment by competence, autonomy and the effect dimensions. Results only represent the sample group in the company.

Kaynakça

  • Akiş, E. (2016). “Türkiye’de Lojistik Sektörü ve Rekabet Gücü Etkisi”, 2.Üretim Ekonomisi Kongresi, 11-12 Nisan 2016, İKÜ, 1-2, İstanbul.
  • Alpar, R. (2017). Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Atalay, G. C. (2009). “Personel Güçlendirmeye Dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi İşlevlerinin Örgütsel Vatandaşlık Davranışına Etkisi Ve Eczacıbaşı Topluluğu’nda Bir Araştırma”, Doktora Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Asyalı, E. & Tuna, O. (2015). “Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Uygulamaları: Kariyer Yönetimi Üzerine Bir Çalışma”. (Ed. Doç. Dr. Baki Aksu & Yrd. Doç. Dr. Burcu Güven), Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, ss. 85-101, Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu Yayınları, İstanbul.
  • Baki, B. (2004). Lojistik Yönetimi ve Lojistik Sektör Analizi, 1.Baskı, Trabzon.
  • Baypınar, B. (2009). “Geçici İstihdam Büroları Aracılığıyla Çalışma: Bir Alan Araştırması”, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bhattacherjee, A. (2012). Social Science Research: Principles, Methods, and Practices, USF Tampa Library Open Access Collections, Textbooks Collection. 3, Florida/ USA.
  • Biçici, H. (2013). “İş Rotasyonu Ve Personel Güçlendirme Uygulamalarının İşgörenlerin Örgütsel Destek Algılamalarına Etkisi: Antalya’daki 5 Yıldızlı Bir Zincir Konaklama İşletmesinde Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Bowersox, D.J.; Closs, D.J. & Stank, T.P. (2000) “Ten Mega-Trends That Will Revolutionize Supply Chain Logistics”, Journal of Business Logistics, 21(2): 1-16.
  • Churin, A. (2006). “Personel Güçlendirme Ve Bireysel Performans İlişkisi Üzerine Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Çöl, G. (2008). “Algılanan Güçlendirmenin İşgören Performansına Etkileri”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1): 35-46
  • Elüstün, S.T. (2018). “Personel Güçlendirme İle Örgütsel Bağlılık Algısı Ve İlişkisi: Liman İşletmesi Çalışanları Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdal, M. & Saygılı, M.S. (2007). Lojistik İşletmelerinde Yönetim Organizasyon ve Filo Yönetimi, Utikad Yayınları, İstanbul.
  • Fernandez, S. & Moldogaziev, T.T. (2013). “Using Employee Empowerment to Encourage Innovative Behavior in the Public Sector”, Journal of Public Administration Research and Theory, 23(1): 155-187.
  • Güneş, Ş. (2015). “Personel Güçlendirmenin Çalışanların Motivasyon Düzeyi Üzerindeki Etkileri ve Bir Araştırma: Batman Merkezdeki Kamu İşletmelerinde Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Karcıoğlu, R. & Temelli, Fatma. (2014). “Lojistik Faaliyetler ve Yönetimi: Erzurum’daki Lojistik Kargo Firması Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2): 23-42.
  • Keller, S.B. & Ozment, J. (2009). “Research on Personnel Issues Published In Leading Logistics Journals, What we Know and don’t Know”, The International Journal of Logistics Management, 20(3): 378-407.
  • MÜSİAD. (2017). “Endüstri 4.0 ve Geleceğin Lojistiği”, 2017 Lojistik Sektör Raporu, İstanbul.
  • Özen, Y. & Gül, A. (2007). Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Evren Örneklem Sorunu, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(15): 394-422.
  • Öztürk, A. & Özdemir, F. (2003). İşletmelerde Personel Güçlendirmeye Dayalı İş Doyumunun Artırılması, Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 17(1-2): 189-202.
  • Sarpkaya, R. (2001). “Yöneticilerin ve Öğretmenleri Güdülenmesinde İçerik Kuramlarından Yararlanması ve Bir Örnek Olay”, Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2): 47-60.
  • Spreitzer, M.G. (1995). “Psyhological Empowerment In The Work Place:Dimensions, Measurement and Validation”, Academy Of Management Journal, 38(5): 1442- 1465.
  • Telman, N. & Ünsal, P. (2004). Çalışan Memnuniyeti, Epsilon Yayınevi, İstanbul.
  • Thomas, K.W. & Velthouse, B.A. (1990). “Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model Of Intrinsic Task Motivation”, Academy of Management Review, 15(4): 672-673
  • Torun, Y. (2016). “Personel Güçlendirme Ve İşten Ayrılma Niyeti İlişkisinde Örgütsel Sinizmin Aracılık Rolü: Örgütsel Sinizm Ölçeği Geliştirmeye Yönelik Bir Araştırma”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Uluhan, R. (2015), “Lojistik Sektöründe Şirket İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi Ve Eğitim Etkinliğinin Değerlendirilmesi”. (Ed. Doç. Dr. Baki Aksu & Yrd. Doç. Dr. Burcu Güven), Lojistik Sektöründe İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, ss. 53-78, Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu Yayınları, İstanbul.
  • Yılmazer, A. & Eroğlu, C. (2012). Davranış Bilimleri ve Örgütsel Davranış, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yüksel, D. (2002). “Sürekli ve Geçici Statüde İstihdam Edilen Bilgisayar İşletmenlerini Ayırt Edici İş Doyum Öğelerinin Belirlenmesi”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 57(4):185- 205.
  • FORBES, www.forbes.com/sites/steveolenski/2015/07/20/8-key-tactics-for-developing employees/#2f8a4f306373
  • NETLOG, www.netfilo.com.tr/netlog-lojistik-grubu.asp, ik.netlog.com.tr/netlogu-taniyin/ performans -yonetimi.asp
  • TİM, Türkiye İhracatçıları Meclisi, www.tim.org.tr
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Semra Çeliktepe Bu kişi benim

M.emre Çetinsözlü Bu kişi benim

Mehmet Miman

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Çeliktepe, S., Çetinsözlü, M., & Miman, M. (2018). LOJİSTİK SEKTÖRÜNDE PERSONEL GÜÇLENDİRME ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 4(9), 215-227.