Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Yaşantısı ve Şiddeti Oluşturan Faktörlere İlişkin Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 3, 19 - 26, 31.12.2019

Öz

Amaç:
Bu
araştırma, üniversite öğrencilerinin şiddet yaşantısı ve şiddeti oluşturan
faktörlere ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.



Gereç ve Yöntem:
Araştırmada,
nitel araştırma yöntemlerinden “durum çalışması” kullanılmıştır. Çalışma grubu,
maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılarak belirlenmiştir.

Gönüllülük
ilkesine göre araştırmaya katılmayı kabul eden, Aydın Adnan Menderes
Üniversitesi’nde farklı fakültelerde eğitim gören 70 öğrenci, çalışma grubunu oluşturmuştur.
Çalışma grubuna ulaşmada kartopu örneklemesi kullanılmıştır
.
Veriler,
kişisel bilgi formu ve beş adet açık uçlu sorudan oluşan soru formu ile toplanmıştır.
Veriler, betimsel analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir.



Bulgular: Öğrencilerin %65.7’si kadın, %34.3’ü
erkektir. Öğrencilerin %27.1’si hemşirelik, %22.9’u eğitim, %15.7’i fen-edebiyat,
%12.9’u tıp, %12.9’u sağlık bilimleri, %5.7’i mühendislik, %1.4’ü iletişim ve
%1.4’ü veterinerlik fakültelerinde okumaktadırlar. Öğrencilerin büyük bir
çoğunluğu (%80) şiddete tanık olduğunu ifade etmiştir. Öğrencilerin açık uçlu
sorulara verdikleri yanıtlar temelinde beş tema ve her bir tema ile ilgili
kodlar belirlenmiştir. Temalar, şiddet tanımı, şiddet kaynağı, şiddet
sebepleri, şiddet önlemede sorumluluklar, şiddet mağdurunun yardım aramada
engelleri olarak belirlenmiştir.



Sonuç:
Öğrenciler, kendi şiddet deneyimleri ile tanık oldukları yaşantılar temelinde
bu kavramı çok boyutlu olarak irdeleyebilmişlerdir.  Bu bağlamda, üniversitede öğrencilerinin
öncelikle kendi ruh sağlığını koruma ve var olan şiddete yönelik farkındalık ve
bilgi düzeylerini artırıcı bir farklı eğitim programlarının düzenlenmesi
önerilir. 

Kaynakça

  • 1. Aktu Y., Varol B. (2017). Sosyal hizmet ve danışmanlık bölümü öğrencilerinin psikolojik şiddet kavramına yönelik algıları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 133-154 .
  • 2. Başar, F., Demirci, N. (2015). Toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve şiddet. KASHED, 2(1), 41-523.
  • 3. Bilican Gökkaya, V. (2014). Cam tavan, kadın ve ekonomik şiddet. The Journal Of Academic Social Science Studies, 26, Summer, 371-383.
  • 4. Dağlar, G., Bilgiç, D., Demirel, G. (2017). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddete ilişkin tutumları. DEUHFED, 10 (4), 220-228.
  • 5. Edwards C.H. (2001). Student vıolence and the moral dımensıons of educatıon. Psychology In The Schools, 38(3), 249-257
  • 6. Eisenbraun, K.D. (2007). Violence in schools: Prevalence, prediction, and prevention. Aggression and Violent Behavior 12 459–4697.
  • 7. Gençoğlu, C., Kumcağız, H., Ersanlı, K. (2014). Ergenlerin Şiddet Eğilimine Etki Eden Ailevi Faktörler. Turkish Studies, 9(2) Winter, 639-652
  • 8. Güleç, H., Topaloğlu, M., Ünsal, D., Altıntaş, M. (2012). Bir kısır döngü olarak şiddet. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(1), 112-137.
  • 9. Güneri Yöyen E. (2017). Şiddet türleri ve kişilik özellikleri. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 1(1), 35-50
  • 10. Gürsoy, M., Kocadaş, B. (2017). Sosyoloji öğrencilerinin aile içi şiddet algısı. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, Yaz, 15, 51-64.
  • 11. Haskan, Avcı Ö., Yıldırım, İ. (2014). Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 157-168.
  • 12. Kahya, Y. (2018). Medyanın gençler üzerinde sosyal sapma ve şiddet bağlamında etkileri, SDÜ. Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 45, 43-57.
  • 13. Kalçık, C., Şahan, G. (2017). Kadına yönelik şiddete ilişkin yüksek lisans öğrencilerinin görüşlerinin değerlendirilmesi HAYEF: Journal of Education, 15(1), 21–42
  • 14. Karabacak, A., Kodan Çetinkaya, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin şiddet kabul düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Kuram Ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 1(1), 13-21.
  • 15. Karabulutlu, Ö. (2015). Hemşirelik Öğrencilerinin şiddet konusundaki görüş ve deneyimleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 26–36
  • 16. Köse Tosunöz, İ., Öztunç, G., Eskimez, Z., Yeşil Demirci, P. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin belirlenmesi. Cukurova Med J;44(2):471-478.
  • 17. Kurt, G., 2Dönmez, S., Eren, Ö., Balcı E., Günay, O. (2017). Üç farklı disiplinde okuyan üniversite son sınıf öğrencilerinin istismar, ihmal ve aile içi şiddet algıları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,10(50), 405-414.
  • 18. Odacı, H., Berber Çelik, Ç. (2017). Kendilik algısı ve saldırganlık arasındaki ilişki: yalnızlığın aracı rolü. Journal of Mood Disorders (JMOOD), 7(4), 219-25.
  • 19. Seggie F.N., Bayyurt Y. Nitel Araştırma Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımlar 2017; 2. Baskı, Ankara: 119-134.
  • 20. Sevencan, F., Özcebe, H., Voltan Acar, N., Bilge, F., Yasemin Akman The perception of violence: A study of factors affecting the perceptions of violence in university students. Turkish Journal of Public Health 2013;11(1)..
  • 21. Sevim, Y., Ataş, S.(2015). Üniversite gençlerinde şiddet eğilimliliği ve öğrencilerin aile içi şiddete bakış açıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 285-301.
  • 22. Sung Hong, J., Dorothy, L. (2012). Espelage A review of research on bullying and peer victimization in school: An ecological system analysis Aggression and Violent Behavior, 17, 311–322.
  • 23. Tarı Selçuk, K., Avcı, D., Mercan, Y. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Flört Şiddetine Maruziyet: Flört Şiddetine Yönelik Tutumların ve Toplumsal Cinsiyet Algısının Şiddete Maruziyet ile İlişkisi ACU Sağlık Bil Derg, 9(3), 302-308.
  • 24. Turhan, E., İnandı, T., Özer, C., Akoğlu, S. (2011). Üniversite öğrencilerinde madde kullanımı, şiddet ve bazı psikolojik özellikler. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi, 9(1), 33-44.
  • 25. Yıldırım, A., Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayınevi, Ankara.
  • 26. Yörük, S., Koçyiğit M., Turan, M. (2015). Dizi filmler ve bilgisayar oyunlarının orta öğretim öğrencilerinin şiddet algısına etkisi nitel bir araştırma. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8/4
  • 27. Zorlu, Y. (2016). Medyadaki şiddet ve etkileri. Humanities Sciences (NWSAHS), 11(1): 13-32.
  • 28. Wang, L. (2016). Factors influencing attitude toward intimate partner violence. Aggression and Violent Behavior, 29, 72–78.
  • 29. WHO. World Report on Violence and Health. Geneva, WHO, 2002. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/42495/9241545615_eng.pdf;jsessionid=48B07EAD41CE3152B4C2FCD9C5F4FBF3?sequence=1 Erişim tarihi: 15.11.2019.
  • 30. WHO. Global Status Report on Violence Prevention 2014. Geneva, WHO, 2014 https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/en/ Erişim tarihi: 15.11.2019
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hatice Öner 0000-0002-6556-5753

Nermin Koruklu Bu kişi benim 0000-0003-1577-8352

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Öner, H., & Koruklu, N. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Şiddet Yaşantısı ve Şiddeti Oluşturan Faktörlere İlişkin Görüşleri. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 2(3), 19-26.