Dönme dönüşümleri 12. sınıf geometri dersi
müfredatında bulunmasına rağmen temelleri ortaokulda atılmaktadır ve bu sebeple
ortaokul öğretmenlerinin bu konudaki bilgileri önem arz etmektedir. Bu
çalışmada analitik geometri dersi almış ve almakta olan ortaokul matematik
öğretmeni adaylarının düzlemde dönme dönüşümü formüllerini oluşturma
süreçlerini incelemek amaçlanmıştır. Bu amaçla 57 ortaokul matematik öğretmeni
adayına dönme dönüşümünü kullanmadan çözebilecekleri iki soru ve bu dönüşümün
formülünü oluşturmalarını gerektiren bir soru sorulmuştur. Bu sorular öğretmen
adaylarına yazılı olarak verilmiş ve cevapları yazılı olarak istenmiştir. Elde
edilen veriler önce betimsel olarak analiz edilmiş ve frekans değerleri
belirlenmiştir. Frekans değerlerinin ortaya konmasının ardından cevap kağıtları
nitel olarak betimsel analize tabi tutulmuştur. Yapılan analizlerin sonucunda
öğretmen adaylarının tamamının birinci soruyu doğru yaptığı, ikinci soruyu
sadece 45, üçüncü soruyu ise 23 öğretmen adayının doğru yaptığı görülmüştür.
Birinci soru herkes tarafından doğru yapıldığı için, ikinci ve üçüncü soru
üzerine yoğunlaşılmıştır. Çalışmanın sonucunda üçüncü soruyu doğru yapan 23
öğretmen adayının 17’sinin formülleri oluşturmuş olduğu görülmüştür.
Diğerlerinin ise genellikle ya söz konusu formülleri ya da belirli açı
ölçülerinde (90o-180o-270o-360o)
döndürme sonucunda elde edilecek noktaların hangi noktalar olduğunu ezberledikleri
tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 38 Sayı: 2 |