Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Süleyman Saim Tekcan ve Faik Hasan’ın Eserlerinde Yer Alan At Figürünün İrdelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 308 - 335, 29.12.2019

Öz

Atların ilk kez Türkler tarafından ehlileştirip binek hayvanı olarak kullanıldığı tarihi kaynaklarca bilinmektedir. Atlar, farklı özelliklerinden dolayı her yüzyılda ve her toplumda daima önemli bir yere sahip olmuştur. Günümüzde de bu özelliklerinin yanı sıra sanat alanında da kullanılmaktadır. Türk sanatçılarda da at figürünü farklı alanlarda birbirinden farklı tekniklerle eserlerinde yansıtmışlardır. At figürünü çalışan, günümüzden sanatçılarında biri “Süleyman Saim Tekcan” diğeri ise Iraklı sanatçı” Faik Hasan” dır. Süleyman Saim Tekcan’ın hat sanatıyla beraber resmettiği at figürlü çalışmaları, baskı alanında dünya çapında bir üne de sahiptir. Iraklı Faik Hasan ise at figürlerini yağlıboya eserlerinde oldukça yalın bir şekilde gerçekçi bir üslupta resmetmiştir. Irak’taki köy yaşamının yanı sıra kır hayatı da resimlerinde yer almıştır. Böylece sanatçının eserlerinde Irak’taki huzurlu bir dönemin izleri tarihin sayfaları arasından sevenleriyle buluşmaktadır. Bu makalede iki ülkenin önemli sanatçılarından olan Süleyman Saim Tekcan ve Iraklı Faik Hasan’ın eserleri incelenerek resimleri değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Abdulemir, A. (1972). Çağdaş Irak resim sanatı. Bağdat: Genel Kültür İşlemleri.
  • Berdi, Z. (1982). Faik Hasan ve durubi. Sanat Dergisi, 14(20), 6.
  • Büyükünal, F. (1993). Desenler ve gravürlerle at, atlılar. Milliyet, 43, 93-98.
  • Cebra, İ. (1972). Çağdaş ırak sanatı. Bağdat: Genel Kültür Müdürlüğü.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. Fourth edition. London: Routledge.
  • Çağlarca, S. (1993). Renk ve armoni kuralları. İstanbul: İnkılap.
  • Çankırılı, A.(2011) Çocuk Resimlerinin Dili. (6.Baskı). İstanbul: Zafer.
  • Delice, T. (2015). Türkmen kültürlerinde at. Bartın: Bartın Üniversitesi.
  • Elazzavi, A. (1977). Fa'k Hasan'ın çağdaş resminde tecrübesi. Elmenar Gazetesi.
  • Elbesyoni, M. (1980). Resim sanatın sırları. Kahira: Kitap Bilim.
  • Elrubayi, Ş. (1982). Faik Hasan. Bağdat: Irak Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı.
  • Emiroğlu, K. & Yüksel, A. (2003). Yoldaşımız at. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Erken, M. (1995). Deneysel olmanın keyfini alıyorum. İstanbul: Cumhuriyet.
  • Ersoy, N. ( 2007). Semboller ve yorumları (3. Baskı). İstanbul: Dönence.
  • Genç, R. (2009). Türk inanışları ile Milli Geleneksellerinde Renkler ve Sarı Kırmızı Yeşil. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi.
  • Hasan, H. (1984). Irak çağdaş resmi. Devrim Gazetesi, Bağdat: Kültür Sanat.http://www.bundlehaber.com/detay/37233a3a-14b4-4e69-9793-357c3a07413eRenklerin Anlamları ve Psikolojik Etkileri leblebitozu - sayfasından erişilmiştir.
  • Koçkar, M. (2013). Dünyada atçılık uygulamaları (1. Baskı). Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi.
  • Koparan, E. (1991). Anadolu uygarlıklarının çağdaş yorumu: Süleyman Saim Tekcan. Anons, 9, 12-17.
  • Köksal, A. (1976). Tekcan'ın Türk çeşitlemeleri. Milliyet Sanat, 7, 200-202.
  • Muhsin, K. (2015). Rengin hatırası. Lubnan: Darelcevahiri.
  • Ögel, B. (1991). Türk kültür tarihine giriş (C. VI). Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Ögel, B. (1998). Türk Mitolojisi (C. I). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Özkan, A. (t.y.).Türk kültüründe yönler. https://www.tarihtarih.com/?Syf=26&Syz=365331 &/T%C3% BCrk-K%C3%BClt%C3%BCr%C3%BCnde-Y%C3%B6nler-/-Do%C3%A7.-Dr.-Ali-Rafet-%C3%96zkan-.-Ali-Rafet-%C3%96zkan- sayfasından erişilmiştir.
  • Parramon, J. (2003). Resimde renk ve uygulamaları. İstanbul: Remzi.
  • Renk etkisi (t.y.). http://renketkisi.com/renklerin-cocuklar-uzerindeki-etkileri.html sayfasından erişilmiştir.
  • Sarı renk (2018) https://www.renk.gen.tr/sari-renk.html sayfasından erişilmiştir.
  • Suleyman Saim Tekcan (t.y.) https://imoga.org/collections/suleyman-saim-tekcan sayfasından erişilmiştir.
  • Şit, V. (1977). Faik Hasan fil-sittin. Bağdat: Elirak.
  • Tekcan, S. (2000). Süleyman Name'den gravürle. Ankara: Türkiye İş Bankası.
  • Tekcan, S. (2006). Süleyman Saim Tekcan 45. İstanbul: Sanat Yılı. MAS.
  • Türkmen Kültüründe At (2015).http://www.intjscs.com/DergiTamDetay.aspx?ID=425 sayfasından erişilmiştir.
  • Uçkan, Ö. (1996). Süleyman Saim Tekcan. İstanbul: Bilim Sanat Galerisi.
  • Vural, H. (2015). Günümüz Türk resminde Süleyman Saim Tekcan ve Riva atlarının sanat eğitimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.

Examination of the Horse Figure in the Works of Suleyman Saim Tekcan and Faik Hasan

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 308 - 335, 29.12.2019

Öz

It is known by the historical sources that horses were first domesticated by the Turks. Horse always had an important role on every century for every society due to their distinct characteristics. Horse figure is used frequently in the filed of art as well. Turkish artists depicted the horse figure in their works with different techniques. Suleyman Saim Tekcan and Faik Hasan, the latter being an Iraqi artist, are amongst those artists working on the horse figure. Suleyman Saim Tekcan presented his works depicting horse figure by using calligraphy in a very decorative style. and earned a worldwide reputation in the field of printing. On the other hand, Faik Hasan used the horse figure in a very plain and realistic style in his art works with oil painting. Alongside the village life in Iraq, rural life is also included in his paintings. Thus, in the works of the artist, the traces of a peaceful period in Iraq meet with the art lovers within the pages of history. In this article, the works of Suleyman Saim Tekcan and Faik Hassan of Iraq, who are important artists of the two countries, are examined and their paintings are evaluated.

Kaynakça

  • Abdulemir, A. (1972). Çağdaş Irak resim sanatı. Bağdat: Genel Kültür İşlemleri.
  • Berdi, Z. (1982). Faik Hasan ve durubi. Sanat Dergisi, 14(20), 6.
  • Büyükünal, F. (1993). Desenler ve gravürlerle at, atlılar. Milliyet, 43, 93-98.
  • Cebra, İ. (1972). Çağdaş ırak sanatı. Bağdat: Genel Kültür Müdürlüğü.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. Fourth edition. London: Routledge.
  • Çağlarca, S. (1993). Renk ve armoni kuralları. İstanbul: İnkılap.
  • Çankırılı, A.(2011) Çocuk Resimlerinin Dili. (6.Baskı). İstanbul: Zafer.
  • Delice, T. (2015). Türkmen kültürlerinde at. Bartın: Bartın Üniversitesi.
  • Elazzavi, A. (1977). Fa'k Hasan'ın çağdaş resminde tecrübesi. Elmenar Gazetesi.
  • Elbesyoni, M. (1980). Resim sanatın sırları. Kahira: Kitap Bilim.
  • Elrubayi, Ş. (1982). Faik Hasan. Bağdat: Irak Cumhuriyeti Kültür Bakanlığı.
  • Emiroğlu, K. & Yüksel, A. (2003). Yoldaşımız at. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Erken, M. (1995). Deneysel olmanın keyfini alıyorum. İstanbul: Cumhuriyet.
  • Ersoy, N. ( 2007). Semboller ve yorumları (3. Baskı). İstanbul: Dönence.
  • Genç, R. (2009). Türk inanışları ile Milli Geleneksellerinde Renkler ve Sarı Kırmızı Yeşil. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi.
  • Hasan, H. (1984). Irak çağdaş resmi. Devrim Gazetesi, Bağdat: Kültür Sanat.http://www.bundlehaber.com/detay/37233a3a-14b4-4e69-9793-357c3a07413eRenklerin Anlamları ve Psikolojik Etkileri leblebitozu - sayfasından erişilmiştir.
  • Koçkar, M. (2013). Dünyada atçılık uygulamaları (1. Baskı). Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi.
  • Koparan, E. (1991). Anadolu uygarlıklarının çağdaş yorumu: Süleyman Saim Tekcan. Anons, 9, 12-17.
  • Köksal, A. (1976). Tekcan'ın Türk çeşitlemeleri. Milliyet Sanat, 7, 200-202.
  • Muhsin, K. (2015). Rengin hatırası. Lubnan: Darelcevahiri.
  • Ögel, B. (1991). Türk kültür tarihine giriş (C. VI). Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Ögel, B. (1998). Türk Mitolojisi (C. I). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Özkan, A. (t.y.).Türk kültüründe yönler. https://www.tarihtarih.com/?Syf=26&Syz=365331 &/T%C3% BCrk-K%C3%BClt%C3%BCr%C3%BCnde-Y%C3%B6nler-/-Do%C3%A7.-Dr.-Ali-Rafet-%C3%96zkan-.-Ali-Rafet-%C3%96zkan- sayfasından erişilmiştir.
  • Parramon, J. (2003). Resimde renk ve uygulamaları. İstanbul: Remzi.
  • Renk etkisi (t.y.). http://renketkisi.com/renklerin-cocuklar-uzerindeki-etkileri.html sayfasından erişilmiştir.
  • Sarı renk (2018) https://www.renk.gen.tr/sari-renk.html sayfasından erişilmiştir.
  • Suleyman Saim Tekcan (t.y.) https://imoga.org/collections/suleyman-saim-tekcan sayfasından erişilmiştir.
  • Şit, V. (1977). Faik Hasan fil-sittin. Bağdat: Elirak.
  • Tekcan, S. (2000). Süleyman Name'den gravürle. Ankara: Türkiye İş Bankası.
  • Tekcan, S. (2006). Süleyman Saim Tekcan 45. İstanbul: Sanat Yılı. MAS.
  • Türkmen Kültüründe At (2015).http://www.intjscs.com/DergiTamDetay.aspx?ID=425 sayfasından erişilmiştir.
  • Uçkan, Ö. (1996). Süleyman Saim Tekcan. İstanbul: Bilim Sanat Galerisi.
  • Vural, H. (2015). Günümüz Türk resminde Süleyman Saim Tekcan ve Riva atlarının sanat eğitimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gonca Yayan

Basil Jajju

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 23 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yayan, G., & Jajju, B. (2019). Süleyman Saim Tekcan ve Faik Hasan’ın Eserlerinde Yer Alan At Figürünün İrdelenmesi. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(2), 308-335.