Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining 6th Grade Students’ Acquisition Level of the Learning Outcomes in Science Lesson: Solar System and Eclipses Unit

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 27, 88 - 106, 31.07.2023
https://doi.org/10.58689/eibd.1267980

Öz

This paper aims to determine students’ acquisition level of the learning outcomes within the scope the unit “Solar System and Eclipses” of the 6th grade Science Course. In the study, descriptive method was used. The participants were the 6th graders studying in the secondary schools in Siirt city centre. There were 5 learning outcomes in this unit. Taking into consideration these learning outcomes, a 24-item multiple-choice test was developed and used as data collection tool. As a result of the analysis of the obtained data, the average difficulty of the test was calculated as pavg =0.62 and the average discrimination of the test as ravg =0.39. In the reliability analysis, the reliability co-efficient (KR-20) of the test was found to be 0.98. When the data on the students’ acquisition level of the learning outcomes were examined, it was found that 3rd and 4th learning outcomes were below the criteria (%70) determined for absolute success. It was concluded that the other learning outcomes were acquired at the desired level due to being over the specified criteria.

Kaynakça

  • Akalın, S., & Vardar, A.K. (2020). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin dil bilgisi kazanım düzeyleri ile Türkçe dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 8 (2), 1-16. https://doi.org/10.47215/aji.733820.
  • Akgün, İ.H., & Atmaca, Y. (2015). Ortaokul 5, 6, ve 7.sınıf Sosyal Bilgiler dersinde Ekoloji konularına ilişkin kazanımların gerçekleşme düzeyi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), 168-189. http://dx.doi.org/10.17984/adyuebd.15602.
  • Akpınar, B. (2017). Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme. Data Yayınları.
  • Artun, H. & Özsevgeç, T. (2015). Çevre eğitimi modüler öğretim programının akademik başarı üzerine etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12-1 (23), 9-22. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuhayefd/issue/8802/110017
  • Aydede, M.F. & Matyar, F. (2009). Aktif öğrenme yaklaşımının Fen Bilgisi dersindeki akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (1), 137-152. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49070/626112
  • Bingöl, A. & Halisdemir, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin temel bilgi teknolojilerine dersine yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, (JASS), 54, 541-544. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS6984
  • Bolat A. & Karamustafaoğlu, S. (2019). “Vücudumuzdaki sistemler” ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi (GEBD), 5 (2), 131-159. http://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.02.008
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8.baskı). Pegem Yayınları
  • Çalık, M. & Ayas, A. (2003). Çözeltilerde kavram başarı testi hazırlama ve uygulama. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (14), 1-9. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11129/133088
  • Çam, F., Özkan, E. & Avinç, İ. (2009). Fen ve teknoloji dersinde drama yönteminin akademik başarı ve derse karşı ilgi açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Köy ve merkez okulları örneği. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), 459-483. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6744/90680
  • Çardak, Ç.S. & Selvi, K. (2018). Öğretim ilke ve yöntemleri dersi için bir başarı testi geliştirme süreci. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12 (6), 379-406. http://dx.doi.org/10.29329/mjer.2018.172.19.
  • Değirmenci, A. & Doğru, M. (2019) İlkokul 4.sınıf fen bilimleri dersi öğretim programı maddeyi tanıyalım ünitesi kazanımlarının gerçekleşme düzeyinin değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi (GEBD), 5(1), 102-121. http://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.01.006
  • Demeuse, M., & Strauven, C. (2016). Eğitimde program geliştirme: Politik kararlardan uygulamaya (2. baskı) (Çev. Yusuf Budak). Pegem Akademi.
  • Demir, N., Kızılay, E. & Bektaş, O. (2016). 7.sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10 (1), 209-237. https://doi.org/10.17522/nefefmed.52947
  • Erden, M. (1995). Eğitimde program değerlendirme (2 baskı). Pegem Personel Eğitim Merkezi Şafak Matbaası
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. Edge Akademi.
  • Ertürk, S. (1966). Planlı eğitim ve değerlendirme. Güzel İstanbul Matbaası
  • Güngör, S.N. & Özkan, M. (2012). İlköğretim 7.sınıf fen ve teknoloji dersindeki insan ve çevre ünitesinin işbirlikçi öğrenme yöntemiyle işlenmesinin öğrenci başarısına etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 249-258. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16695/173549
  • Güngörmez, H.G. & Akgün, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersindeki Kuvvet ve Enerji ünitesine yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 85-99. http://dx.doi.org/10.22464/diyalektolog.218
  • Gür, Z. Ö. (2016). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin materyal kullanma alışkanlıklarının ibadet öğrenme alanındaki kazanımların gerçekleşmesine etkisi (6.sınıf namaz ibadeti ünitesi örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi.
  • Gürbüztürk, O., Aslan, S.A & Et, S.Z. (2017). 8.sınıf fen ve teknoloji programı “hücre bölünmesi ve kalıtım” ünitesinin kazanımlarına ulaşma düzeyinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2). 62-72. http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.323415.
  • Güven, G. & Sülün, S. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8.sınıf Fen ve Teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/137614/
  • Kara, A., & Akdağ, M. (2017). Program değerlendirme modelleri-I. İçinde B. Oral & T. Yazar (Eds.), Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme (ss.469-488). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. baskı). Nobel Akademi.
  • Kavuklu, B.K. (2019). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri 9.sınıf piyano dersi öğretim programında yer alan kazanımlara ulaşılma durumları (Osmaniye Abdurrahman Keskiner Güzel Sanatlar Lisesi Örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma sürelerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 91-97. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/933-published.pdf
  • MEB. (2018). Fen Bilimleri dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. sınıflar) öğretim programı. https://docplayer.biz.tr/1747454-T-c-milli-egitim-bakanligi-talim-ve-terbiye-kurulu-baskanligi-ilkogretim-fen-ve-teknoloji-dersi-4-ve-5-siniflar-ogretim-programi.html
  • Özçelik, D.A. (2014). Eğitim programları ve öğretim: Genel öğretim yöntemi (3.baskı). Pegem Akademi
  • Özçelik, D. A. (2010). Okullarda ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Pegem Akademi Yayınları
  • Saraç, H. (2018). Fen Bilimleri dersi “Maddenin Değişimi” ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445.
  • Sönmez, V. (2015). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Anı Yayıncılık.
  • Sontay, G. & Karamustafaoğlu, S. (2017). 5.Sınıf Fen Bilimleri dersi “Yer Kabuğunun Gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(1), 62-86. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2581367
  • Tekin, H. (2016). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (26. baskı). Yargı Yayınevi.
  • Uyangör Mert, S. & Dikkartın Övez, F.T. (2012). İlköğretim 6.sınıf Matematik dersi öğretim programı cebir öğrenme alanı kazanımlarına ulaşılma düzeyi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6(1), 1-22. https://dergipark.org.tr/tr/pub/balikesirnef/issue/3374/46564

6. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersinde Kazanımlara Ulaşılma Düzeyinin Belirlenmesi: Güneş Sistemi ve Tutulmalar Ünitesi

Yıl 2023, Cilt: 14 Sayı: 27, 88 - 106, 31.07.2023
https://doi.org/10.58689/eibd.1267980

Öz

Bu çalışmada amaç öğrencilerin 6. sınıf Fen Bilimleri dersi “Güneş Sistemi ve Tutulmalar” ünitesi kapsamındaki kazanımlara ulaşma düzeylerini tespit etmektir. Çalışmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Çalışma grubunu Siirt il merkezinde yer alan ortaokullarda öğrenim gören 6.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu ünite kapsamında 5 kazanımın olduğu tespit edilmiştir. Veri toplama aracı olarak bu kazanımlar dikkate alınarak oluşturulan 24 maddelik çoktan seçmeli test kullanılmıştır. Verilerin analizine göre, testin ortalama güçlüğü port=0.62 ve testin ortalama ayırt ediciliği rort=0.39 olarak hesaplanmıştır. Yapılan güvenirlik analizinde ise testin güvenirlik katsayısının (KR-20) 0.98 olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin kazanımlara ulaşma düzeyine ilişkin veriler incelendiğinde ise 3 ve 4 numaralı kazanımların mutlak başarı için belirlenen ölçütün (% 70) altında olduğu ortaya çıkmıştır. Diğer kazanımların ise belirlenen ölçün üstünde olduğu dolayısıyla istenilen düzeyde elde edildikleri sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akalın, S., & Vardar, A.K. (2020). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin dil bilgisi kazanım düzeyleri ile Türkçe dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 8 (2), 1-16. https://doi.org/10.47215/aji.733820.
  • Akgün, İ.H., & Atmaca, Y. (2015). Ortaokul 5, 6, ve 7.sınıf Sosyal Bilgiler dersinde Ekoloji konularına ilişkin kazanımların gerçekleşme düzeyi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), 168-189. http://dx.doi.org/10.17984/adyuebd.15602.
  • Akpınar, B. (2017). Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme. Data Yayınları.
  • Artun, H. & Özsevgeç, T. (2015). Çevre eğitimi modüler öğretim programının akademik başarı üzerine etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12-1 (23), 9-22. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuhayefd/issue/8802/110017
  • Aydede, M.F. & Matyar, F. (2009). Aktif öğrenme yaklaşımının Fen Bilgisi dersindeki akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (1), 137-152. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49070/626112
  • Bingöl, A. & Halisdemir, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin temel bilgi teknolojilerine dersine yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, (JASS), 54, 541-544. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS6984
  • Bolat A. & Karamustafaoğlu, S. (2019). “Vücudumuzdaki sistemler” ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi (GEBD), 5 (2), 131-159. http://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.02.008
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8.baskı). Pegem Yayınları
  • Çalık, M. & Ayas, A. (2003). Çözeltilerde kavram başarı testi hazırlama ve uygulama. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (14), 1-9. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11129/133088
  • Çam, F., Özkan, E. & Avinç, İ. (2009). Fen ve teknoloji dersinde drama yönteminin akademik başarı ve derse karşı ilgi açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Köy ve merkez okulları örneği. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), 459-483. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6744/90680
  • Çardak, Ç.S. & Selvi, K. (2018). Öğretim ilke ve yöntemleri dersi için bir başarı testi geliştirme süreci. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12 (6), 379-406. http://dx.doi.org/10.29329/mjer.2018.172.19.
  • Değirmenci, A. & Doğru, M. (2019) İlkokul 4.sınıf fen bilimleri dersi öğretim programı maddeyi tanıyalım ünitesi kazanımlarının gerçekleşme düzeyinin değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi (GEBD), 5(1), 102-121. http://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.01.006
  • Demeuse, M., & Strauven, C. (2016). Eğitimde program geliştirme: Politik kararlardan uygulamaya (2. baskı) (Çev. Yusuf Budak). Pegem Akademi.
  • Demir, N., Kızılay, E. & Bektaş, O. (2016). 7.sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10 (1), 209-237. https://doi.org/10.17522/nefefmed.52947
  • Erden, M. (1995). Eğitimde program değerlendirme (2 baskı). Pegem Personel Eğitim Merkezi Şafak Matbaası
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. Edge Akademi.
  • Ertürk, S. (1966). Planlı eğitim ve değerlendirme. Güzel İstanbul Matbaası
  • Güngör, S.N. & Özkan, M. (2012). İlköğretim 7.sınıf fen ve teknoloji dersindeki insan ve çevre ünitesinin işbirlikçi öğrenme yöntemiyle işlenmesinin öğrenci başarısına etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 249-258. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16695/173549
  • Güngörmez, H.G. & Akgün, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersindeki Kuvvet ve Enerji ünitesine yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 85-99. http://dx.doi.org/10.22464/diyalektolog.218
  • Gür, Z. Ö. (2016). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin materyal kullanma alışkanlıklarının ibadet öğrenme alanındaki kazanımların gerçekleşmesine etkisi (6.sınıf namaz ibadeti ünitesi örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi.
  • Gürbüztürk, O., Aslan, S.A & Et, S.Z. (2017). 8.sınıf fen ve teknoloji programı “hücre bölünmesi ve kalıtım” ünitesinin kazanımlarına ulaşma düzeyinin belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2). 62-72. http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.323415.
  • Güven, G. & Sülün, S. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8.sınıf Fen ve Teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/137614/
  • Kara, A., & Akdağ, M. (2017). Program değerlendirme modelleri-I. İçinde B. Oral & T. Yazar (Eds.), Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme (ss.469-488). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. baskı). Nobel Akademi.
  • Kavuklu, B.K. (2019). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri 9.sınıf piyano dersi öğretim programında yer alan kazanımlara ulaşılma durumları (Osmaniye Abdurrahman Keskiner Güzel Sanatlar Lisesi Örneği). (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma sürelerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 91-97. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/933-published.pdf
  • MEB. (2018). Fen Bilimleri dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. sınıflar) öğretim programı. https://docplayer.biz.tr/1747454-T-c-milli-egitim-bakanligi-talim-ve-terbiye-kurulu-baskanligi-ilkogretim-fen-ve-teknoloji-dersi-4-ve-5-siniflar-ogretim-programi.html
  • Özçelik, D.A. (2014). Eğitim programları ve öğretim: Genel öğretim yöntemi (3.baskı). Pegem Akademi
  • Özçelik, D. A. (2010). Okullarda ölçme ve değerlendirme öğretmen el kitabı. Pegem Akademi Yayınları
  • Saraç, H. (2018). Fen Bilimleri dersi “Maddenin Değişimi” ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445.
  • Sönmez, V. (2015). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Anı Yayıncılık.
  • Sontay, G. & Karamustafaoğlu, S. (2017). 5.Sınıf Fen Bilimleri dersi “Yer Kabuğunun Gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(1), 62-86. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2581367
  • Tekin, H. (2016). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (26. baskı). Yargı Yayınevi.
  • Uyangör Mert, S. & Dikkartın Övez, F.T. (2012). İlköğretim 6.sınıf Matematik dersi öğretim programı cebir öğrenme alanı kazanımlarına ulaşılma düzeyi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6(1), 1-22. https://dergipark.org.tr/tr/pub/balikesirnef/issue/3374/46564
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burhan Üzüm 0000-0003-3385-5841

Erken Görünüm Tarihi 23 Mayıs 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Üzüm, B. (2023). 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Dersinde Kazanımlara Ulaşılma Düzeyinin Belirlenmesi: Güneş Sistemi ve Tutulmalar Ünitesi. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 14(27), 88-106. https://doi.org/10.58689/eibd.1267980