Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mülteci Öğrencilerin Çizdiği Resimler Yardımıyla Okula Uyum Durumlarının İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 6, 38 - 50, 25.12.2020
https://doi.org/10.36731/cg.747930

Öz

Bu çalışma göç etmek zorunda bırakılan Afgan kökenli öğrencilerin uyum durumlarına göre yaşadıkları sorunları ve bu sorunları mülteci öğrencilerin çizdiği resimler yardımıyla okula uyum durumlarının incelenmesini amaçlamaktadır. İnsanlar tarih boyunca farklı nedenlerden dolayı göç etmek zorunda bırakılmıştır. Afganistan’da yaşanan sorunlar ve halkın daha iyi yaşam koşullarını elde etme çabaları Afgan halkını göç etmeye zorlamıştır. Bu yüzden göç en çok çocukları etkilemiştir. Afganistan’dan Türkiye’ye göç eden mültecilerin en temel nedenleri; işsizlikten kaynaklı bir dizi ekonomik problemlerin yanı sıra, ülkede güvenli bir ortamın hakim olmayışı, göçün yaşanmasında önemli faktörlerdendir. Araştırma Türkiye’nin Kırşehir ilinde gerçekleştirilmiştir.
Örneklemi 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kırşehir ili Merkez İlçesinde öğrenim gören 3-6 yaş grubu 48 Afgan mülteci öğrenciyi kapsamaktadır. 24 okul öncesi öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Mülteci öğrencilerin çizmiş oldukları resimler sonucunda öğrencilerin resimleri yaparken karamsarlık ve korkuları temsil eden renklerin ağırlıkta kullanıldığı görülmüştür. Bu durumun çocukların çoğunun iç dünyalarında karmaşalar ve korkular yaşadıklarını gösterdiği söylenebilir. Resimlerde, çocukların tamamına yakını yalnızca kendilerini çizmiş olup bu durum kendilerini dış dünyadan soyutladıklarını gösterdiği söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: Mülteci öğrenci, okul öncesi, resim yorumlama, sosyalleşme

Kaynakça

  • Bekir, H., Aydın, R., Başbuğa, S.(2016).Türkiye’ye Göç Eden Suriyeli Erken Çocukluk Dönemindeki Çocukların Dil Sorunları. I. Uluslararası Göç ve Kültür Sempozyumu, 01-03 Aralık, Amasya. Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri 3, baskı Yrd.Doc.Dr. Sultanberk Halmatov Çocuk Resmi ve Bilinçaltı, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014 Dizman H, Gültekin G, Akyol A (2005). Çocukları tanımada resimlerin önemi, Adli Psikiyatri Dergisi,2(2),23-30. Drawings. http://www.ipt-forensics.com/library/images5.htm.Erişim:28.02.2005. Gelişim Süreçlerinde Çocuk Resminin Yeri, Görkem Kutluer, Ebev Akademi dergisi, sayı 19,2015 Göç ve Göç Psikolojisi Burçak Demirkan, 2011 Gültekin, D., Bekir, H., Aydın, R..(2016). Suriye Mültecilerin 6 Yaş Çocuklarında Aile Algısı.II. Uluslararası Uygulamalı Bilimler Kongresi, 23-25 Eylül 2016, Konya. Okul Öncesi Eğitimde Resmin Önemi, Canan Üstün Memiş, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014 Resimler & Çocuk Seda Atasoy Mayıs http://dergipark.gov.tr/download/article-file/453943 www.doktorsitesi.com www.psikoloji portakalı.com www.rehberlikservisi.net
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bölgesel Çalışmalar
Bölüm Araştırmalar
Yazarlar

Ridvan Karabulut 0000-0002-6682-2520

Enver Türksoy 0000-0003-4321-3017

Nurdan Kasapoğlu Bu kişi benim 0000-0002-8026-5425

Hilal Kırat Bu kişi benim 0000-0002-9418-3391

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 4 Haziran 2020
Kabul Tarihi 27 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Karabulut, R., Türksoy, E., Kasapoğlu, N., Kırat, H. (2020). Mülteci Öğrencilerin Çizdiği Resimler Yardımıyla Okula Uyum Durumlarının İncelenmesi. Çocuk Ve Gelişim Dergisi, 3(6), 38-50. https://doi.org/10.36731/cg.747930