Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Organik Ürünlerin Ekoturizme katkılarının Değerlendirilmesi: Antalya İli Örneği

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 2, 303 - 310, 16.08.2018

Öz

Son yıllarda insanların turizm eğilimleri
değişmektedir. İnsanlar kalabalık ve alışılmış turizm merkezlerinden
uzaklaşmaktadır. Alternatif turizm türlerinden biri olan ekoturizm gittikçe
daha fazla tercih edilmektedir. Eko turizmde çevre ve kültürü koruma, toplumun
refahı, turistlerin hoşnutluğu önemlidir. Ekoturizmin içinde olan ekoköyler,
ekolojik, ekonomik ve sosyokültürel anlamda sürdürülebilir yerleşim
modelleridir. Turizmin geliştiği bölgelerde, tarımla geçinen yerel halk,
tarım-turizm bütünleşmesini sağlamaya çalışmaktadır. Bu bütünleşmeye katkı
sağlayan konulardan birisi ise organik tarımdır. Çünkü ekoturizmi tercih eden
insanlar genellikle sağlıklı beslenmeye özen göstermektedirler. Bu çalışma ile Antalya
kent merkezinde, kent halkının organik ürünler hakkındaki düşünceleri, turizm
amaçlı tatil istekleri ve organik ürün üretim-tüketim olguları
değerlendirilmiştir. Antalya kent halkının çoğunlukla organik sebze ve meyve
(%87,00) tüketmek istedikleri, özellikle kadın katılımcıların organik ürünlere
daha fazla güven duyduğu belirlenmiştir. Ekoköylerde kısmen tatil yapacaklarını
belirten katılımcıların yanısıra, ekoköyler dışında tatil tercihinde bulunan
katılımcılarda bulundukları tatil beldesinde organik ürün standlarının
bulunmasını istediklerini ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • 1. Ahmadova, S., Akova, O. (2016). Türkiye’de Organik Ekoturizm Çiftlikleri Üzerine Bir Araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2016, 6 (1),14-29.
  • 2. Akgüngör, S., Miran, B., Abay, C., Olhan, E., Nergis, N.K. (1999). İstanbul, Ankara Ve İzmir İllerinde Tüketicilerin Çevre Dostu Tarım Ürünlerine Yönelik Potansiyel Talebinin Tahminlenmesi. Proje Raporu. http://www.tepge.gov.tr/Dosyalar/Yayinlar/ b3b0d8221d6f47728d1c9070b 57bf0ec.pdf.
  • 3. Anonim (2011). İmece Evi Doğal Yaşam ve Ekolojik Çözümler Çiftliği. www.imeceevi.org/index.php?option=com_content&task=view&id=138&Itemid=76. Erişim Tarihi: 05.02.2018)
  • 4. Anonim, (2018). Antalya. https://antalya.bel.tr. (Erişim Tarihi: 05.02.2018)
  • 5. Atabey, S., Gürdoğan, A., Yokaş, İ. (2016). Organik Tarım Tabanlı Eko-Turizm Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Çandır Köyü Örneği. İ. Social Sciences (NWSASOS), 3C0150, 2016; 11(4): 270-287.
  • 6. Ayla, D., Altıntaş, D. (2017). Organik Üretim Ve Pazarlama Sorunları Üzerine Bir Değerlendirme. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi- Cilt 19, Sayı 4.
  • 7. Best, H. (2008). Organic agriculture and the conventionalization hypothesis: A case study from West Germany, Agriculture and Human Values, Vol:25, Num:1, pp:95-106.
  • 8. Connor, Robert and Douglas Lesley (2001). Consumer attitudes to organic foods. Nutrition and Food Science,31 (4/5), 254-258.
  • 9. Eti, H.S. (2014). Organik Gıdaların Pazarlanması ve organik Gıdalara Karşı Tüketici Tutum ve Davranışları Analizi. Namık Kemal Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü. Tekirdağı.
  • 10. Gilman, D. ve R., (1991). Ecovillages and Sustainable Communities Report for Gaia Trust. Gaia Trust Raporu.
  • 11. İlter, E., ve Altındişli, A. (1996). Ekolojik tarım ve ilkeleri, Ekolojik Tarım, 1-6.
  • 12. İnci, H., Karakaya, E., Şengül, A.Y. (2017). Organik Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler (Diyarbakır İli Örneği). KSÜ Doğa Bil. Derg., 20(2), 137-147.
  • 13. Kılıç, B., Kurnaz, A. (2010). Alternatif Turizm ve Ürün Çeşitliliği Oluşturmada Ekolojik Çiftlikler: Pastoral Vadi Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi 2/4: 39-56.
  • 14. Köse, B. ve Odabaşı, F. (2005). Bağcılıkta Organik Tarım. OMÜ Ziraat Fakültesi dergisi, 20 (3): 96-104.
  • 15. Sangkumchaliang, P., Huang, W. C. (2012). Consumers’ Perceptions and Altittudes of Organic Food Products in Northern Thailand. International Food and Agribusiness Manag. Review. 15(1), 87-102.
  • 16. Sarıkaya, N. (2007). Organik Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler ve Tutumlar zerine Bir Saha Çalışması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 14 (2): 110-125.
  • 17. Sarıtaş, A. (2012). Öğretmenlerin organik gıdalara yönelik görüşlerini etkileyen faktörler (Muş İli Örneği). Selçuk Üniversitesi, .Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Konya. 100s.
  • 18. Tetik, S. (2012). Türk Tüketicisinin Organik Ürün Tercih Etmesine Neden Olan Faktörlerin Uygulamalı Olarak İncelenmesi. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi Temmuz/Ağustos/Eylül Yaz Dönemi Cilt: 1 Sayı: 1 Jel Kodu: M ID:09
  • 19. Tison, A.M.G. (2012). A study of organic food consumers’ knowledge, alttitudes and behavior regarding labor in organic farms. Consumer Knowledge of Labor in Organic Farms. 2012, 1-26.
  • 20. Tuğun, Ö. (2014). Çekirdek Köyleri Eko Turizme Kazandırmak İçin Sürdürülebilirlik Kavramı Çerçevesinde Bir Model. Yakın Doğu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı Doktora Tezi. Lefkoşe
  • 21. Vural, H. (2012). Tarım ve Gıda Ekonomisi İstatistiği. U .Ü. Ziraat Fakültesi Ders Notları. No:107. 116 s.

Assessment of Ecotourism Contributions of Organic Products: A Case Study in Antalya Province

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 2, 303 - 310, 16.08.2018

Öz

Tourism trends of tourists have changed in
recent years. People have get away from crowded and customary tourism centers.
Ecotourism, one of the alternative tourism types, is increasingly preferenced.
In ecotourism, protection of environment and culture, social welfare and satisfaction
of the tourists are important points.  Ecovillages in ecotourism are ecological,
economic and socio-cultural sustainable settlement models. In the regions where
tourism has developed, the local people who have gone through agriculture have
been trying to establish agriculture-tourism integration. One of the issues
that contribute to this integration is organic agriculture. Because people who
prefer ecotourism usually care to eat healthy. In this study, urban people's
thoughts about organic products, tourism holiday purposes and production and
consumption of organic products were evaluated in city center of Antalya. It
has been determined that the people of Antalya want to consume mostly organic
vegetables and fruits (87.00%), especially women participants have more trust
in organic products. Participants who indicate that they will be partially vacationing
in ecovillages and they will not be vacationing stated that they would like to
organic product stands at the holiday resort.

Kaynakça

  • 1. Ahmadova, S., Akova, O. (2016). Türkiye’de Organik Ekoturizm Çiftlikleri Üzerine Bir Araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2016, 6 (1),14-29.
  • 2. Akgüngör, S., Miran, B., Abay, C., Olhan, E., Nergis, N.K. (1999). İstanbul, Ankara Ve İzmir İllerinde Tüketicilerin Çevre Dostu Tarım Ürünlerine Yönelik Potansiyel Talebinin Tahminlenmesi. Proje Raporu. http://www.tepge.gov.tr/Dosyalar/Yayinlar/ b3b0d8221d6f47728d1c9070b 57bf0ec.pdf.
  • 3. Anonim (2011). İmece Evi Doğal Yaşam ve Ekolojik Çözümler Çiftliği. www.imeceevi.org/index.php?option=com_content&task=view&id=138&Itemid=76. Erişim Tarihi: 05.02.2018)
  • 4. Anonim, (2018). Antalya. https://antalya.bel.tr. (Erişim Tarihi: 05.02.2018)
  • 5. Atabey, S., Gürdoğan, A., Yokaş, İ. (2016). Organik Tarım Tabanlı Eko-Turizm Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Çandır Köyü Örneği. İ. Social Sciences (NWSASOS), 3C0150, 2016; 11(4): 270-287.
  • 6. Ayla, D., Altıntaş, D. (2017). Organik Üretim Ve Pazarlama Sorunları Üzerine Bir Değerlendirme. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi- Cilt 19, Sayı 4.
  • 7. Best, H. (2008). Organic agriculture and the conventionalization hypothesis: A case study from West Germany, Agriculture and Human Values, Vol:25, Num:1, pp:95-106.
  • 8. Connor, Robert and Douglas Lesley (2001). Consumer attitudes to organic foods. Nutrition and Food Science,31 (4/5), 254-258.
  • 9. Eti, H.S. (2014). Organik Gıdaların Pazarlanması ve organik Gıdalara Karşı Tüketici Tutum ve Davranışları Analizi. Namık Kemal Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü. Tekirdağı.
  • 10. Gilman, D. ve R., (1991). Ecovillages and Sustainable Communities Report for Gaia Trust. Gaia Trust Raporu.
  • 11. İlter, E., ve Altındişli, A. (1996). Ekolojik tarım ve ilkeleri, Ekolojik Tarım, 1-6.
  • 12. İnci, H., Karakaya, E., Şengül, A.Y. (2017). Organik Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler (Diyarbakır İli Örneği). KSÜ Doğa Bil. Derg., 20(2), 137-147.
  • 13. Kılıç, B., Kurnaz, A. (2010). Alternatif Turizm ve Ürün Çeşitliliği Oluşturmada Ekolojik Çiftlikler: Pastoral Vadi Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi 2/4: 39-56.
  • 14. Köse, B. ve Odabaşı, F. (2005). Bağcılıkta Organik Tarım. OMÜ Ziraat Fakültesi dergisi, 20 (3): 96-104.
  • 15. Sangkumchaliang, P., Huang, W. C. (2012). Consumers’ Perceptions and Altittudes of Organic Food Products in Northern Thailand. International Food and Agribusiness Manag. Review. 15(1), 87-102.
  • 16. Sarıkaya, N. (2007). Organik Ürün Tüketimini Etkileyen Faktörler ve Tutumlar zerine Bir Saha Çalışması. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 14 (2): 110-125.
  • 17. Sarıtaş, A. (2012). Öğretmenlerin organik gıdalara yönelik görüşlerini etkileyen faktörler (Muş İli Örneği). Selçuk Üniversitesi, .Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Konya. 100s.
  • 18. Tetik, S. (2012). Türk Tüketicisinin Organik Ürün Tercih Etmesine Neden Olan Faktörlerin Uygulamalı Olarak İncelenmesi. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi Temmuz/Ağustos/Eylül Yaz Dönemi Cilt: 1 Sayı: 1 Jel Kodu: M ID:09
  • 19. Tison, A.M.G. (2012). A study of organic food consumers’ knowledge, alttitudes and behavior regarding labor in organic farms. Consumer Knowledge of Labor in Organic Farms. 2012, 1-26.
  • 20. Tuğun, Ö. (2014). Çekirdek Köyleri Eko Turizme Kazandırmak İçin Sürdürülebilirlik Kavramı Çerçevesinde Bir Model. Yakın Doğu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı Doktora Tezi. Lefkoşe
  • 21. Vural, H. (2012). Tarım ve Gıda Ekonomisi İstatistiği. U .Ü. Ziraat Fakültesi Ders Notları. No:107. 116 s.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Biodiversity, Environmental Management and Policy, Sustainable Forestry
Yazarlar

Sevinç Başay

Yayımlanma Tarihi 16 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Başay, S. (2018). Organik Ürünlerin Ekoturizme katkılarının Değerlendirilmesi: Antalya İli Örneği. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 20(2), 303-310.


Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,

Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.

Tel: +90 (378) 223 5094, Fax: +90 (378) 223 5062,

E-mail: bofdergi@gmail.com