Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kırıkkale İlindeki Bir Grup Okul Öncesi Öğretmeninin Ağız ve Diş Sağlığı Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 2, 320 - 328, 23.06.2023
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1161466

Öz

Amaç: Ağız sağlığında önemli rolü olan okul öncesi öğretmenlerinin ağız-diş sağlığı bilgi ve deneyimlerini değerlendirmektir. Gereç ve Yöntem: Okul öncesi eğitimde çalışan 137 katılımcıya, bilgi ve davranışlarını araştıran açık uçlu ve çoktan seçmeli bir anket uygulandı. Katılımcılar; Grup 1: 10 yıldan az mesleki deneyimi olanlar; Grup 2: 10 yıldan fazla mesleki deneyimi olanlar olarak 2 grupta karşılaştırıldı. Veriler IBM SPSS v.22 programında ki kare ve Fisher’s Exact testleri kullanılarak analiz edildi. Bulgular: katılımcıların %95'i kadındı ve yaş ortalaması 33.70± 8.8 yıldı, %60.60'sı lisans derecesine ve %65'i on yıldan az öğretmenlik deneyimine sahipti. Her iki gruptaki katılımcıların çoğunun; diş sayıları, ilk süren dişler, sürme zamanları, çocuklarda diş fırçalama ve flor uygulamaları ile ilgili sorulara doğru yanıt verme yüzdesi fazlayken; süt dişi çürüdüğünde yapılabilecekler, plak tanımı ve fissür uygulamaları konusundaki sorulara doğru yanıt yüzdesi düşüktü. Çoğunluk diş çürüğü belirtileri, nedenleri ve korunma yolları konusunda bilgiliydi. Sonuç: Grup-2'nin flor uygulaması ve ağız-diş eğitimi alma konusunda bilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu bulundu. Ayrıca, diş çürüklerini önlemek için günde iki kez dişlerin fırçalanması ve tatlı yemekten sonra dişlerin suyla gargara yapılması gerektiği sorularına Grup-2 daha yüksek yanıt vermiştir. Ayrıca diş dostu ürünlerde ise Grup-2'deki katılımcılar süt, Grup-1'deki katılımcılar ise kuruyemiş tercih etti.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

YOK

Kaynakça

  • Aljanakh, M., Siddiqui, A. A., & Mirza, A. J. (2016). Teachers’ knowledge about oral health and their interest in oral health education in Hail, Saudi Arabia. International journal of health sciences, 10(1), 87.
  • American Academy of Pediatric Dentistry Clinical Affairs Committee--Developing Dentition Subcommittee, & American Academy of Pediatric Dentistry Council on Clinical Affairs. (2005). Guideline on management of the developing dentition and occlusion in pediatric dentistry. Pediatric dentistry, 27(7 Suppl), 143-155.
  • Altun, C., Güven, G., Başak, F., & Akbulut, E. (2005). Altı-onbir yaş grubu çocukların ağız-diş sağlığı yönünden değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 47(2), 114-118.
  • Åstrøm, A. N., Jackson, W., & Mwangosi, I. E. T. (2000). Knowledge, beliefs and behavior related to oral health among Tanzanian and Ugandan teacher trainees. Acta Odontologica Scandinavica, 58(1), 11-18.
  • Baltacı, E., BAYGIN, Ö., Tüzmen, T., & Korkmaz, FM (2019). Trabzon il merkezinde okul öncesi öğretmenlerinin ağız ve diş sağlığına ilişkin bilgi, tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Avrupa Sözlü Araştırma , 53 (1), 12-20.
  • Baric, L., Blinkhorn, A. S., & MacArthur, C. (1974) A health education approach to nutrition and dental health education. Health Education Journal. 1974;33:79-90. 33 (3), 79-90.
  • Chan, S. C. L., Tsai, J. S. J., & King, N. M. (2002). Feeding and oral hygiene habits of preschool children in Hong Kong and their caregivers’ dental knowledge and attitudes. International journal of paediatric dentistry, 12(5), 322-331.
  • Chu, C. H., Ho, P. L., & Lo, E. C. M. (2012). Oral health status and behaviours of preschool children in Hong Kong. BMC Public Health, 12(767), 1-8.
  • Dülgergil, Ç.T, Hamidi, M, & Dallı, M. (2014) İlköğretim Okullarında Uygulanan Basitleştirilmiş Bir Ağız Diş Sağlığı Koruyucu Uygulama Programının Çürük Prevelansı Üzerine Etkileri: 7 Yıllık Takip Bulguları. III. Okul Sağlığı Sempozyumu. Halk Sağlığı Günleri; 08-09 Eylül 2014, Ankara, Türkiye. Ankara: HASUDER, 17-23.
  • Gökalp, S., Dogan, B. G., Tekçiçek, M., Berberoğlu, A., & Ünlüer, Ş. (2007) Beş, on iki ve on beş yaş çocukların ağız diş sağlığı profili, Türkiye-2004, Hacettepe Dişhekimliği Fakültesi Dergisi.,Cilt: 31(4): 3-10.
  • Jakšić-Gvozdić, D., Janković, S. M., Pajović, D., Vidojević, S., Stefanović, S., & Milovanović, J. R. (2016) Measuring potential of preschool facility staff to prevent early childhood caries. Acta facultatis medicae Naissensis.;33(4), 273-286.
  • Keleş, P. U. ve Keleş, M. İ. (2019) Okul Sütü Programı Hakkında İlkokul Öğrencileri Ve Öğretmenlerinin Görüşlerinin Belirlenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5.2:51-66.
  • Levy, S. M., Kohout, F. J., Kiritsy, M. C., Heilman, J. R., & Wefel, J. S. (1995). Infants' fluoride ingestion from water, supplements and dentifrice. The Journal of the American Dental Association, 126(12), 1625-1632.
  • Li, Y., & Wang, W. (2002). Predicting caries in permanent teeth from caries in primary teeth: an eight-year cohort study. Journal of dental research, 81(8), 561-566.
  • Maranhão, M. C., de Araújo, L. P., Vieira, K. A., & Costa, L. S. (2014). Dental health knowledge and attitudes of primary school teachers toward dental health education in Maceió, Brazil. Pesquisa Brasileira em Odontopediatria e Clínica Integrada, 14(2), 115-128.
  • Martignon, S., Gonzalez, M. C., Santamaria, R. M., Jacome-lievano, S., Munoz, Y., & Moreno, P. (2006) Oral health workshop targeted at 0-5 yr old deprived children’s parents and caregivers: Effect on knowledge and practices. J Clin Pediatr Dent., 31:104-8.
  • Mota, A., Oswal, K. C., Sajnani, D A., & Sajnani, A. K. (2016) Oral health knowledge, attitude, and approaches of pre-primary and primary school teachers in Mumbai, India. Scientifica, Cilt2016:8. 5967427. Doi:10.1155/2016/5967427. Epub 2016 Feb 29.
  • Naidu, R., Nunn, J., & Forde, M. (2012) Oral healthcare of preschool children in Trinidad: a qualitative study of parents and caregivers. BMC oral health, 12(1), 27.
  • Önsüz, M. F. ve Hıdıroğlu, S. (2008) İstanbul'da farklı iki ilköğretim okulundaki öğrencilerin kişisel hijyen alışkanlıklarının belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 9(1), 9-17.
  • Özbek, Ç. ve Güzeler, N. (2018) Okul Sütü Programı: Mersin İli Örneği. Çukurova Tarım ve Gıda Bilimleri Dergisi, 33.1:7-17.
  • Özperk, G. ve Yazıcıoğlu, B. (1995) 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin ağız ve diş sağlığıyla ilgili bilgilerinin saptanması. İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 29, 49-52.
  • Ramroop, V., Wright, D., & Naidu, R. (2011) Dental health knowledge and attitudes of primary school teachers toward developing dental health education. West Indian Medical Journal, 60(5), 576-580.
  • Savage, M. F., Lee, J. Y., Kotch, J. B., & Vann, W. F. (2004) Early preventive dental visits: effects on subsequent utilization and costs. Pediatrics, 114(4), e418-e423.
  • Schroth, R. J., Brothwell, D. J., & Moffatt, M. E. (2007) Caregiver knowledge and attitudes of preschool oral health and early childhood caries (ECC). International journal of circumpolar health, 66(2),153-167.
  • Sgan-Cohen, H. D., Saadi, S., & Weissman, (1999) A. Dental knowledge and attitudes among Arab schoolteachers in northern Israel. International dental journal, 49.(5):269-274.
  • TC. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Sağlıklı Beslenme ve Hareketli Hayat Programı. Çocukluk Çağı Obezitesinin Önlenmesi ile İlgili Eylem Planı (2019) Sağlık Bakanlığı, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 773, Ankara 2019. Erişim : 08.08.2022: https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/saglikli-beslenme-hareketli-hayat-db/TSBHHP_2019-2023_Cocukluk_Cagi/Cocuk_Eylem_Plani_2019-_16.12.2019.pdf
  • Vinay, S., Naveen, N., & Naganandini, N. (2011) Feeding and oral hygiene habits of children attending daycare centres in Bangalore and their caretakers oral health knowledge, attitude and practices. Indian Journal of Dental Research, 22(4), 561.
  • World Health Organisation (WHO).(2000) Health21: The health for policy frame work for the WHO European RegionEuropean Health for all series, No:6. Yüksel, R. (2018) Amasya İlindeki Sınıf Öğretmenlerinin Ağız ve Diş Sağlığı Konusundaki Bilgi ve Davranışları. Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

Evaluation of Level of Knowledge of a Group Pre-School Teachers About Oral and Dental Health in Kırıkkale

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 2, 320 - 328, 23.06.2023
https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1161466

Öz

The Level of Knowledge of Pre-School Teachers About Oral and Dental Health
Aim: The aim of the study was evaluated the oral-dental health knowledge and experience of preschool teachers who have an important role in oral health. Materials and Method: 137 participants working at pre-school education were given an open-ended and multiple-choice questionnaire investigating knowledge and behaviors of the participants. Pparticipants were compared within two groups according to their years of experience; those with less than 10 years of teaching experience were recruited as Group-1 and those with more than 10 years of experience were recruited as Group-2. IBM-SPSSv.22 software was used for statistical analysis including Chi-square and Fisher’s-Exact tests. Results: Analysis of demographic-data revealed that 95% of participants were female and the average age was 33.70±8.8 years, 60.60% of participants were holding a BA and 65% belonged to Group-1. While majority of participants in both groups had a high percentage of right answers related with the topics such as number of teeth, dentition, tooth-brushing and fluorine applications, they also had lower percentage of right answers related with the topics such as calf-teeth dental caries, definition of dental plaque and dental fissure. Most of participants were found to have knowledge about the symptoms, causes and protection ways of tooth decay. Conclusion: Group-2 was found to have higher levels of knowledge about fluorine application and receiving oral-dental training. Additionally, Group-2 answered higher for items that teeth should be brushed twice a day and teeth should be gargled with water after eating sweet food to prevent tooth decay. Besides, as for the tooth-friendly products, Group-2 answered milk, whereas Group-1 chose dried nuts.
Keywords: Caries, Preschool Teachers, Oral and Dental Health

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Aljanakh, M., Siddiqui, A. A., & Mirza, A. J. (2016). Teachers’ knowledge about oral health and their interest in oral health education in Hail, Saudi Arabia. International journal of health sciences, 10(1), 87.
  • American Academy of Pediatric Dentistry Clinical Affairs Committee--Developing Dentition Subcommittee, & American Academy of Pediatric Dentistry Council on Clinical Affairs. (2005). Guideline on management of the developing dentition and occlusion in pediatric dentistry. Pediatric dentistry, 27(7 Suppl), 143-155.
  • Altun, C., Güven, G., Başak, F., & Akbulut, E. (2005). Altı-onbir yaş grubu çocukların ağız-diş sağlığı yönünden değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 47(2), 114-118.
  • Åstrøm, A. N., Jackson, W., & Mwangosi, I. E. T. (2000). Knowledge, beliefs and behavior related to oral health among Tanzanian and Ugandan teacher trainees. Acta Odontologica Scandinavica, 58(1), 11-18.
  • Baltacı, E., BAYGIN, Ö., Tüzmen, T., & Korkmaz, FM (2019). Trabzon il merkezinde okul öncesi öğretmenlerinin ağız ve diş sağlığına ilişkin bilgi, tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Avrupa Sözlü Araştırma , 53 (1), 12-20.
  • Baric, L., Blinkhorn, A. S., & MacArthur, C. (1974) A health education approach to nutrition and dental health education. Health Education Journal. 1974;33:79-90. 33 (3), 79-90.
  • Chan, S. C. L., Tsai, J. S. J., & King, N. M. (2002). Feeding and oral hygiene habits of preschool children in Hong Kong and their caregivers’ dental knowledge and attitudes. International journal of paediatric dentistry, 12(5), 322-331.
  • Chu, C. H., Ho, P. L., & Lo, E. C. M. (2012). Oral health status and behaviours of preschool children in Hong Kong. BMC Public Health, 12(767), 1-8.
  • Dülgergil, Ç.T, Hamidi, M, & Dallı, M. (2014) İlköğretim Okullarında Uygulanan Basitleştirilmiş Bir Ağız Diş Sağlığı Koruyucu Uygulama Programının Çürük Prevelansı Üzerine Etkileri: 7 Yıllık Takip Bulguları. III. Okul Sağlığı Sempozyumu. Halk Sağlığı Günleri; 08-09 Eylül 2014, Ankara, Türkiye. Ankara: HASUDER, 17-23.
  • Gökalp, S., Dogan, B. G., Tekçiçek, M., Berberoğlu, A., & Ünlüer, Ş. (2007) Beş, on iki ve on beş yaş çocukların ağız diş sağlığı profili, Türkiye-2004, Hacettepe Dişhekimliği Fakültesi Dergisi.,Cilt: 31(4): 3-10.
  • Jakšić-Gvozdić, D., Janković, S. M., Pajović, D., Vidojević, S., Stefanović, S., & Milovanović, J. R. (2016) Measuring potential of preschool facility staff to prevent early childhood caries. Acta facultatis medicae Naissensis.;33(4), 273-286.
  • Keleş, P. U. ve Keleş, M. İ. (2019) Okul Sütü Programı Hakkında İlkokul Öğrencileri Ve Öğretmenlerinin Görüşlerinin Belirlenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5.2:51-66.
  • Levy, S. M., Kohout, F. J., Kiritsy, M. C., Heilman, J. R., & Wefel, J. S. (1995). Infants' fluoride ingestion from water, supplements and dentifrice. The Journal of the American Dental Association, 126(12), 1625-1632.
  • Li, Y., & Wang, W. (2002). Predicting caries in permanent teeth from caries in primary teeth: an eight-year cohort study. Journal of dental research, 81(8), 561-566.
  • Maranhão, M. C., de Araújo, L. P., Vieira, K. A., & Costa, L. S. (2014). Dental health knowledge and attitudes of primary school teachers toward dental health education in Maceió, Brazil. Pesquisa Brasileira em Odontopediatria e Clínica Integrada, 14(2), 115-128.
  • Martignon, S., Gonzalez, M. C., Santamaria, R. M., Jacome-lievano, S., Munoz, Y., & Moreno, P. (2006) Oral health workshop targeted at 0-5 yr old deprived children’s parents and caregivers: Effect on knowledge and practices. J Clin Pediatr Dent., 31:104-8.
  • Mota, A., Oswal, K. C., Sajnani, D A., & Sajnani, A. K. (2016) Oral health knowledge, attitude, and approaches of pre-primary and primary school teachers in Mumbai, India. Scientifica, Cilt2016:8. 5967427. Doi:10.1155/2016/5967427. Epub 2016 Feb 29.
  • Naidu, R., Nunn, J., & Forde, M. (2012) Oral healthcare of preschool children in Trinidad: a qualitative study of parents and caregivers. BMC oral health, 12(1), 27.
  • Önsüz, M. F. ve Hıdıroğlu, S. (2008) İstanbul'da farklı iki ilköğretim okulundaki öğrencilerin kişisel hijyen alışkanlıklarının belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 9(1), 9-17.
  • Özbek, Ç. ve Güzeler, N. (2018) Okul Sütü Programı: Mersin İli Örneği. Çukurova Tarım ve Gıda Bilimleri Dergisi, 33.1:7-17.
  • Özperk, G. ve Yazıcıoğlu, B. (1995) 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin ağız ve diş sağlığıyla ilgili bilgilerinin saptanması. İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 29, 49-52.
  • Ramroop, V., Wright, D., & Naidu, R. (2011) Dental health knowledge and attitudes of primary school teachers toward developing dental health education. West Indian Medical Journal, 60(5), 576-580.
  • Savage, M. F., Lee, J. Y., Kotch, J. B., & Vann, W. F. (2004) Early preventive dental visits: effects on subsequent utilization and costs. Pediatrics, 114(4), e418-e423.
  • Schroth, R. J., Brothwell, D. J., & Moffatt, M. E. (2007) Caregiver knowledge and attitudes of preschool oral health and early childhood caries (ECC). International journal of circumpolar health, 66(2),153-167.
  • Sgan-Cohen, H. D., Saadi, S., & Weissman, (1999) A. Dental knowledge and attitudes among Arab schoolteachers in northern Israel. International dental journal, 49.(5):269-274.
  • TC. Sağlık Bakanlığı. Türkiye Sağlıklı Beslenme ve Hareketli Hayat Programı. Çocukluk Çağı Obezitesinin Önlenmesi ile İlgili Eylem Planı (2019) Sağlık Bakanlığı, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. Sağlık Bakanlığı Yayın No: 773, Ankara 2019. Erişim : 08.08.2022: https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/saglikli-beslenme-hareketli-hayat-db/TSBHHP_2019-2023_Cocukluk_Cagi/Cocuk_Eylem_Plani_2019-_16.12.2019.pdf
  • Vinay, S., Naveen, N., & Naganandini, N. (2011) Feeding and oral hygiene habits of children attending daycare centres in Bangalore and their caretakers oral health knowledge, attitude and practices. Indian Journal of Dental Research, 22(4), 561.
  • World Health Organisation (WHO).(2000) Health21: The health for policy frame work for the WHO European RegionEuropean Health for all series, No:6. Yüksel, R. (2018) Amasya İlindeki Sınıf Öğretmenlerinin Ağız ve Diş Sağlığı Konusundaki Bilgi ve Davranışları. Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü; Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

H. Sevilay Bahadır 0000-0001-8577-4408

Elif Ulku Demir Seran 0000-0003-3488-2112

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 12 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bahadır, H. S., & Demir Seran, E. U. (2023). Kırıkkale İlindeki Bir Grup Okul Öncesi Öğretmeninin Ağız ve Diş Sağlığı Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 320-328. https://doi.org/10.53424/balikesirsbd.1161466

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.