The individuals of the 21st
century are expected to possess life and high end thinking skills such as
entrepreneurship, creativity and problem solving skills. Problem solving skills
and inquiry skills from this category are much important in terms of their
place in education program and daily life. Determining the situation about
these skills and relationship between these skills may be important by the
content. Therefore, aim of this study is to determine relationship between
students’ problem solving and inquiry learning skill perceptions. Within this
aim, “problem solving skill perceptions scale” and “inquiry learning skill
perceptions scale” used as data collection tools. 553 students studying in
lower secondary education participated in this study. Pearson correlation
coefficient used in analysis of collected data and relationship between
variables were determined. As a result of data analysis, a significant and
positive relationship found between students’ inquiry learning skills and
problem solving skills. According to this result it was determined that these
two variables affect each other in a positive way and it can be said that
individuals with improved problem solving skills also have improved inquiry
learning skills. Thus, in next studies it should be taken into account that
using techniques and methods which encourages students to inquire would also
contribute to their problem solving skill perceptions.
21. yüzyıl
bireylerinin girişimcilik, yaratıcılık ve problem çözme gibi üst düzey düşünme
becerilerine sahip olmaları beklenmektedir. Bu becerilerden problem çözme ve
sorgulayıcı öğrenme becerileri öğretim programındaki ve günlük hayattaki
rolleri nedeniyle ön plana çıkmaktadır. Bu becerilerin durumunu ve beceriler
arasındaki ilişkiyi belirlemenin önemli bir bulgu ortaya koyabileceği
düşünülmektedir. Bu nedenle gerçekleştirilen bu araştırmada öğrencilerin
problem çözme ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algıları arasındaki ilişkinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmada veri toplama aracı olarak
“problem çözme becerileri algı ölçeği” ve “sorgulayıcı öğrenme becerileri algı
ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya ilköğretim ikinci kademede öğrenim görmekte
olan 553 öğrenci katılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde Pearson
korelasyon katsayısı hesaplanarak değişkenler arasındaki ilişki belirlenmiştir.
Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin sorgulayıcı öğrenme becerileri ve
problem çözme becerileri algıları arasında anlamlı düzeyde ve pozitif yönde bir
ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuca göre her iki değişkenin birbirlerini
olumlu yönde etkilediği ve problem çözme becerileri algıları gelişmiş bireylerin
aynı zamanda sorgulayabilen bireyler oldukları söylenebilir. Bu nedenle
yapılacak olan yeni araştırmalarda öğrencileri sorgulamaya yönelten yöntemlerin
ve tekniklerin kullanılmasının öğrencilerin problem çözme becerileri
algılarının geliştirilmesine de katkı sağlayacağı göz önünde bulundurulmalıdır.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 4 |