The rapid change in internet technologies and communication tools has brought important changes in the lives of people and societies. Thanks to the Internet, different cultural values circulate quickly and freely all over the world. This situation affects cultural interaction in positive or negative ways. As a result of this cultural interaction, it is among the options to accept cultural imperialism and lose the characteristics of its own culture. In this study, while the effects of the networks that surround us all around us on the cultures of the societies with the spread of the new media are discussed, the effect of the new media in the formation and reproduction of cultural imperialism is examined. In this framework, it is aimed to deal with cultural imperialism and new media phenomena in Turkish society through the example of Korean culture. Thus, the subject of the study is important in terms of having a unique place in the literature.
İnternet teknolojileri ve iletişim araçlarındaki hızlı değişim, insanların toplumların yaşamalarında önemli değişmeleri beraberinde getirmiştir. İnternet sayesinde farklı kültürel değerler hızlı ve serbest bir şekilde dünyanın dört bir yanını dolaşmaktadır. Bu durum kültürel etkileşimi olumlu ya da olumsuz şekillerde etkilemektedir. Yaşanan bu kültürel etkileşim sonucunda kültürel emperyalizmi kabul ederek kendi kültürünün özelliklerini kaybetmek seçenekler arasındadır. Bu çalışmada, yeni medyanın yaygınlaşmasıyla dört bir yanımızı saran ağların, toplumların kültürleri üzerindeki etkileri ele alınırken kültürel emperyalizmin oluşması ve yeniden üretilme sürecinde yeni medyanın etkisinin incelenmektedir. Bu çerçevede çalışma kültürel emperyalizm ve yeni medya olgularını Türk toplumunda Kore kültürü örneği üzerinden ele almak hedeflenmektedir. Böylelikle çalışması yapılan konu literatürde özgün bir yere sahip olması açısından önem arz etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2022 |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | March 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 1 |